۰
آذری جهرمی‌ در نشست با فعالان فضای مجازی:

به رغم تحریم‌ها، فناوری اطلاعات سال آینده رشد می‌کند

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۴
به رغم تحریم‌ها، فناوری اطلاعات سال آینده رشد می‌کند
 
آی‌تی‌من- به گزارش مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی، ‌وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست با فعالان مجازی، به هفتمین سالگرد تاسیس شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تدبیر مقام معظم رهبری برای هماهنگ سازی دستگاه‌های مختلف، ایجاد مرکز ملی فضای مجازی و برای برنامه ریزی، تشکیل شواری عالی فضای مجازی بود که 7 سال از عمر این مجموعه می‌گذرد و در این سال‌ها شورای عالی فضای مجازی روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است.
 
وی افزود: شورای عالی فضای مجازی در سه سال نخست بیشتر درگیر ساختمان و در دوره‌ای دیگر، مجموعه‌ای که باید پیشرو و برنامه ریز باشد، درگیر فیلترینگ و موضوعات سلبی بود. اما در دوره آقای فیروزآبادی برنامه‌های جدیدی شروع شد و راه درستی در پیش گرفته شد.
 
آذری جهرمی ‌با بیان اینکه فناوری اطلاعات، تحول بزرگ‌تری را در دنیا رقم می‌زند چراکه بر حوزه‌های دیگری چون فرهنگ، اقتصاد و حتی سیاست تاثیرگذاری دارد، اظهار کرد: وقتی تلفن، شهرها را به هم و تلفن همراه انسان‌ها را به هم متصل کرد، تحول بزرگی ایجاد شد. اما امروز با تحول بزرگتری روبه‌رو هستیم که قرار است اشیا را به هم متصل کنیم.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی جریان تکنولوژی را توقف ناپذیر دانست و تصریح کرد: نمی‌توان جلوی جریان تکنولوژی ایستاد و این کار منطقی نیست و در مقابل باید ظرفیت‌های آن را بدانیم چیست.
 
وی با بیان اینکه ضعف ما این است که ایدئولوژی را به زبان اقتصاد ترجمه می‌کنیم که در اینصورت بازنده هستیم، افزود: در جنگ اقتصادی، باید اقتصاد را در مقابل اقتصاد قرار دهیم، آن وقت است که می‌توانیم موفق شویم که به این اقتصاد، اقتصاد دیجیتال می‌گویند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه با توسعه فناوری، عرصه‌های مختلف دستخوش تغییرات می‌شود، خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم فناوری چگونه تقابل‌هایی در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی بوجود می‌آورد، چراکه این تحول چند وجهی است و نمی‌توان تک بعدی آنرا پیش برد و لازمه آن است که همه ابعاد رشد پیدا کنند پس نیازمند اندیشیدن برای تدابیر لازم و برنامه ریزی هستیم.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه نقطه قوت ما در حوزه تحول دیجیتال، جمعیت 80 میلیونی و بازار بکر است، گفت: نقطه مقابل تحول اینرسی
است. چراکه وقتی شما حرکت می‌کنید و دستگاهی جلوی شما را می‌گیرد، طبیعی است.
 
آذری جهرمی‌ با ذکر مثالی اظهار کرد: وقتی مجموعه ای، انحصار رسانه را داشته و حالا کسب و کارهای نوپا بازار تبلیغات آنرا می‌گیرید، طبیعی است که مقابل شما می‌ایستد و اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانید تحول ایجاد کنید.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه دولت را تسهیل‌گری در این حوزه دانست و اظهار کرد: دولت‌ها باید تسهیل گری کنند که اجازه دهند خلاقیت‌ها در کسب و کارها رشد پیدا کند و اگر کسب و کاری بیکار شد، دولت باید کمک کند که به کار برگردد و وقتی کسب و کاری بزرگ شد باید به حاکمیت جواب دهد و مالیات و بیمه خود را پرداخت کند و طبیعتا هم پرداخت می‌کند چراکه چارچوب کار تجاری همین است.
 
عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به تحریم‌های تحمیلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها برای ما ضررهایی به همراه دارد اما از نگاه اقتصادی برای ما ایجاد فرصت می‌کند. به همین دلیل معتقدم در این حوزه در سال آینده با رونق همراه می‌شویم و این بخاطر ذات مساله است چراکه بخش‌های دیگری بخاطر بهره‌وری و صرفه جویی در منابع به سراغ فناوری اطلاعات می‌آیند که باعث رونق حوزه فناوری اطلاعات می‌شوند.
 
آذری جهرمی ‌با بیان اینکه در تحول دیجیتال همه با هم رشد پیدا می‌کنند، گفت: زمانی انتقادها مبنی بر این بود که دستگاه قضا، فیلترینگ را باعث بسته شدن یک کسب و کار نمی‌دانست که الحمداله این موضوع رفع شده است و نشان می‌دهد که در این حوزه همه با هم درحال رشد هستیم.
 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به تاکید مرکز ملی فضای مجازی بر اقتصاد پلتفرمی، تصریح کرد: در اقتصاد و تحول دیجیتال زمان زیادی نداریم چون اگر نتوانیم خدمات مورد نیاز مردم را تامین کنیم، مردم به سراغ بازارهای دیگر می‌روند.
 
بنابه این گزارش، در این جلسه که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و سردار وحید مجید رییس پلیس فتا برگزار شد، از سردار‌هادیانفر رییس پیشین پلیس فتا تقدیر به عمل آمد.
 
چندی پیش با حکم فرمانده نیروی انتظامی، سردار مجید به عنوان رییس پلیس فتا و سردار‌هادیانفر به عنوان رییس پلیس راهور ناجا معرفی شدند.

 
کد مطلب : ۲۷۱۴۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين