۰
در نشست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ICT پیشنهاد شد

ایجاد شبکه کابلی بین کشورهای جاده ابریشم 

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۶
آغاز شست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ICT
آغاز شست همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ICT

آی‌تی‌من- نخستین نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سه کارگروه تخصصی همکاری‌های رگولاتوری و هماهنگی فرکانسی، همکاری‌های دولت و تجارت الکترونیکی و امنیت سایبری و همکاری‌های زیرساختی و ارتباطات امروز (3 دی‌ماه) و فردا (4 دی‌ماه) به مدت دو روز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

این نشست در ادامه توافقات مشترک ایران و ترکیه و با هدف تقویت و توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

ستار‌ هاشمی، ‌معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار عمر فاتیح سایان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه با اشاره پیشرفت‌ها و حرکت ایران به سمت اقتصاد دیجیتال، گفت: ظهور استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق نوآور فرصت خوبی را برای همکاری‌های بین المللی در بسیاری از حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات فرآهم کرده است.

وی افزود: حجم اقتصاد دانش بنیان ایران بالغ بر 11 میلیارد دلار است که این رقم به واسطه فعالیت بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان که بیش از 25 درصد آنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند محقق شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های دو روزه هیات ترکیه ای در تهران، افزود: همکاری مشترک در استفاده از ظرفیت صلح آمیز فضایی در حوزه سنجشی و مخابراتی، هم افزایی و استفاده از تجارب موفق دو کشور در حوزه دولت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، همکاری درباره امنیت سایبری و کمک به ایجاد زیرساخت‌های امن برای اقتصاد دیجیتال و فعال سازی ظرفیت‌های زیرساختی مانند اتصال به IXP  و مراکز داده، بخشی از محورهای مورد گفت‌و‌گوی کمیسیون‌های مشترک دو طرف است.

وی تعامل دو کشور در مدیریت پایش و رگولاتوری فرکانس، کمک به شکل گیری شتاب دهنده تخصصی بین‌المللی ترکیه در حوزه فاوا و ایجاد تعامل بین کسب و کارهای فعال حوزه‌های دانشی و تکنولوژی‌های تحول آفرین مانند 5G، IoT، هوش مصنوعی و بلاک‌چین، را از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست دو روزه عنوان کرد.

عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در این سفر مقامات بلند پایه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ترکیه حضور دارند، گفت: توسعه در این حوزه به تنهایی میسر نمی‌شود و با همکاری‌ها و بازارهای دوطرفه و به صورت مداوم و اهداف مشترک می‌توانیم موفق شویم.

معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه استفاده امن و امنیت سایبری را یکی از محورهای مورد گفت‌و‌گو در این نشست دو‌روزه بیان کرد و گفت: اینترنت نعمت‌های بسیار و در کنار آن خطراتی نیز دارد که باید امنیت سایبری به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی همکاری در توسعه شبکه فیبر نوری را یکی دیگر از محورهای گفت‌وگوی دوجانبه اعلام کرد و افزود: در تجارت الکترونیکی و پست نیز زمینه‌های همکاری برای دو طرف وجود دارد.

وی اتصال ایران، ترکیه و پاکستان را از طریق کابل بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: ما می‌توانیم سیستم ارتباطی مناسبی از مسیر ترکیه، پاکستان و ایران به صورت کابلی ایجاد کنیم تا کشورها مسیر جاده ابریشم از این طریق به یکدیگر متصل شوند.
 
 
همکاری ایران و ترکیه در زمینه هوش مصنوعی
وزیر ارتباطات کشورمان نیز دیروز با معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه دیدار کرد.

آذری جهرمی در این دیدار با بیان اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است بر ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در زمینه توسعه دانش هوش مصنوعی تأکید کرد.


وی در دیدار با عمر فاتیح سایان، برگزاری نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات را گام مهمی در مسیر توسعه همکاری‌های دوجانبه دانست و گفت: اراده دو کشور در توسعه روابط سیاسی بی‌نظیر است. اهداف مشترکی وجود دارد و برای تحقق این اهداف دو کشور هم انگیزه‌های بسیار زیادی دارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال آینده جهان را رقم می‌زند گفت: برای آنکه سهمی در اقتصاد دیجیتال داشته باشیم باید از همین حالا به‌منظور گسترش همکاری‌های مشترک شروع به ریل‌گذاری کنیم.امیدواریم که جمع‌بندی نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک دو کشور منجر به برگزاری هر چه سریع‌تر اجلاس کمیسیون مشترک در حوزه فناوری اطلاعات شود.

آذری جهرمی افزود: من دعوت‌نامه آقای جاهد تورهان وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه برای شرکت در اجلاس وزرای فناوری اطلاعات عضو گروه D8 را دریافت کرده‌ام. امیدوارم نتایج نشست کمیته تخصصی همکاری‌های مشترک، منتج به برگزاری نشست کمیسیون مشترک با حضور وزرا، هم‌زمان با حضور در اجلاس D8 شود.

وزیر ارتباطات در ادامه با تأکید بر اینکه پایه اصلی اقتصاد دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی است گفت: واقعیت این است که هوش مصنوعی هم با شعار به دست نمی‌آید و باید تلاش کرد در دو حوزه دانش هوش مصنوعی و دیتا تولید ثروت کنیم.

وی با بیان اینکه ما در ایران کار روی هوش مصنوعی را از خیلی وقت پیش آغاز کرده‌ایم و تاکنون هم کارهای زیادی انجام‌ شده است گفت: در حال حاضر بحث خودروهای هوشمند خودران را به خوبی پیش برده‌ایم و توانسته‌ایم دانش آن را توسعه دهیم. حدود 10 روز پیش هم از پهپاد پستی رونمایی کردیم که آن‌هم مبتنی بر هوش مصنوعی است. بنابراین ما در زمینه هوش مصنوعی همگام با کشورهای پیشرفته جهان در حال تحقیق و توسعه هستیم که این مسئله از دید رسانه‌های بین‌المللی جهان‌ هم پنهان نمانده است.

آذری جهرمی افزود: اگر نتوانیم در زمینه فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنیم در آینده که نابرابری اقتصادی در جهان دچار شکاف بزرگ‌تری تری خواهد شد تنها مصرف‌کننده خواهیم بود. واقعیت هم این است که پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به‌تنهایی ممکن نخواهد بود. بنابراین راه پیشرفت در این زمینه همکاری‌های مشترک است.

وزیر ارتباطات در خاتمه بر ضرورت توجه بیش‌ازپیش به توافقات چهارجانبه تهران با حضور وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان و تحقق این توافقات تأکید کرد گفت: امیدوارم که افق روشنی برای همکاری‌های مشترک دوجانبه و منطقه‌ای در حوزه فناوری‌های نوین ایجاد شود.

در ادامه عمر فاتیح سایان، نیز با تأکید بر اینکه ما هم واقفیم که اقتصاد آینده متکی به فناوری اطلاعات است گفت: روسای جمهور ایران و ترکیه چشم‌اندازی که برای توسعه ترسیم کرده‌اند سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات بوده است. وظیفه ما این است که در راستای هدفی که آن‌ها ترسیم کرده‌اند گام برداریم و امیدواریم این همکاری را بتوانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب پیش ببریم.

وی افزود: ما هم این اعتقاد را داریم که در زمینه فناوری‌های نوین مثل هوش مصنوعی باید همکاری‌های مشترک خود را توسعه دهیم و در این زمینه از آمادگی لازم برخورداریم.

معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در خاتمه با تأکید بر پایبندی ترکیه به توافقات نشست چهارجانبه تهران، اعلام آمادگی کرد که ترکیه میزبانی نشست آینده وزرای ارتباطات ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان را بر عهده بگیرد.


 
کد مطلب : ۲۷۳۲۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين