۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

با کمک کشورهای دیگر، فضانورد ایرانی به فضا می‌رود

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۳
وزیر ارتباطات در مراسم هفته فضا
وزیر ارتباطات در مراسم هفته فضا

آی‌تی‌من- مراسم آغازین هفته فضا با دو خبر مهم از سوی آذری جهرمی همراه شد و او وعده اعزام فضانورد به فضا و پرتاب یک ماهواره ایرانی با دقت تصویربرداری بالا را داد.

محمدجواد آذری جهرمی، در همایش افتتاحیه هفته جهانی فضا با اشاره به فیلم میان ستارگان (Interstellar) گفت: این فیلم دیالوگ معروفی دارد مبنی بر اینکه «قدیم‌ها عادت داشتیم به آسمان نگاه کنیم و به جایگاهمان بین ستاره‌ها فکر کنیم ولی حالا فقط به پایین نگاه می‌کنیم و نگران جایگاهمان بین گردوخاک هستیم».

وی افزود: این جمله دقیقی است. آن‌قدر درگیر مسائل زیست‌محیطی و موضوعات بروکراسی و مشکلات این‌گونه هستیم که فراموش کرده‌ایم که ما هم سهمی در فضا داریم. آن‌قدر به صنایع قدیمی و بی‌خاصیت پرداخته‌ایم که یک صنعت مهمی مثل صنعت فضایی از خاطرمان رفته است. شاید این هفته (هفته فضایی) بتواند این امکان را فراهم کند که ما یادمان بیاید این صنعت چقدر مهم و ارزشمند است.

وزیر جوان کابینه بابیان اینکه خودم شخصا دوست دارم بزرگ فکر کنم و به همکاران خود هم همیشه توصیه می‌کنم که بزرگ فکر کنید گفت: دو سال پیش که ما شعار محوری‌مان را گذاشتیم «توسعه کاربردهای فضایی»، خیلی‌ها ما را مسخره می‌کردند؛ اما امروز می‌بینم که استارتاپ‌های فضایی به‌واسطه تلاشی که سازمان فضایی در حوزه توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه شروع کرده است رشد کرده است.

آذری جهرمی افزود: روزی که در دولت اعلام کردیم خسارت ناشی از سیل را با دانش فضایی برآورد و دقیق سازی می‌کنیم، برخی از همکاران ما در دولت باور نمی‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود؛ اما شد. زمینی در پاکستان را ثبت سامانه کردند که این زمین خسارت سیل در ایران بگیرد. زمین 300 متری را 300 هکتار اعلام کرده بودند، زمینی که گندم در آن کشت‌شده بودند و مثلاً یک هکتار بود را 3 هکتار و یک محصول دیگر اعلام کرده بودند؛ اما با دانش فضایی توانستیم این گزارش‌ها را دقیق سازی کنیم و آن‌قدری که در پرداخت هزینه‌های سیل صرفه‌جویی شد به‌اندازه کل سرمایه‌گذاری‌های کشورمان در طول تاریخ در صنعت فضایی هزینه نشده است.

وی ادامه داد: این‌ها دستاوردهایی است که برخی آنرا باور نداشتند، اما بخش زیادی از آن مسائلی که به آن‌ها فکر می‌کردیم محقق شده است و امروز هم دوست دارم فکر، برنامه‌ریزی و تلاش کنیم تا با کمک کشورهای دیگر فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: این نوع تفکر و این نوع نگاه به صنعت فضایی است که حسادت کشور آمریکا را برمی‌انگیزد که در یک‌شب سه مجموعه فضایی ایران را که کار صلح‌آمیز انجام می‌دهند را تحریم می‌کند. کدام‌یک از اقداماتی همچون مقابله باسیل و سایر بلایای طبیعی، حفظ محیط‌زیست و... جزو فعالیت‌های غیرمجاز بین‌المللی است که شایسته تحریم است؟ بااین‌حال قطعاً دانشمندان و جوانان خوب ما پشت در تحریم آمریکا نمی‌ایستند.

آذری جهرمی تأکید کرد: ما جدا از آنکه پیگیری می‌کنیم که با همکاری سایر کشورها قطعا فضانورد ایرانی به فضا بفرستیم، کسانی که خوششان نمی‌آید، بدانند که تا سال ما ۱۴۰۰ ماهواره‌ای با دقت تصویربرداری یک متر در مدار قرار خواهیم داد.

 
کد مطلب : ۲۷۲۹۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين