۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

برای پایان وس مصممیم حتی اگر بگویند جهرمی آدم می‌خورد

آذری جهرمی: تلکام برگزار می‌شود و با قدرت در آن شرکت می‌کنیم
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۲
بازدید وزیر ارتباطات از شتابدهنده کودک‌آنلاین
بازدید وزیر ارتباطات از شتابدهنده کودک‌آنلاین

 آی‌تی‌من- محمد جواد آذری جهرمی امروز از شتابدهنده کودک‌آنلاین بازدید کرد و از آخرین وضعیت 25 پروژه در حال اجرای این شتابدهنده مطلع شد.

در حاشیه این بازدید جهرمی در پاسخ به خبرنگار فناوران درباره میزان فعالیت غیرقانونی در بستر خدمات ارزش افزوده (وس) گفت: از رگولاتوری خواسته‌ام گزارشی از وضعیت وس تهیه و منتشر کند چرا که در وضعیت غبارآلود نمی‌توان گام موثری برداشت. حتما لیست شرکت‌ها و آن بخش از فعالیت‌هایشان که درآمد نادرست از این راه است منتشر می‌شود.
 
بگذار بگویند جهرمی شاخ دارد
جهرمی در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند شما خودتان ایده وس را راه‌اندازی کردید و حالا قصد دارید به آن پایان بدهید، گفت: چیزی که شما می‌گویید مستندی ندارد. اگر سندی وجود دارد که می‌گوید ایده پرداز «وس» -خدمات ارزش افزوده- من هستم، ارائه دهید. البته اشکالی ندارد اگر می‌گویند من ایده پرداز وس هستم، دوست دارم آن را تعطیل کنم. بگذارید فردا بگویند جهرمی شاخ دارد، جهرمی آدم می‌خورد. اما از حق‌الناسی که به گردن من است، کوتاه نمی‌آیم.

او در پاسخ خبرنگار دیگری، به مسائل مربوط به حواشی مدیرعامل رایتل اشاره کرد و گفت: در رابطه با اظهارنظرها چیزی نشنیده‌ام اما اگر مطلبی درباره این وجود دارد، حتما آن را پیگیری کنند.

وزیر ارتباطات درباره پایان دادن به خدمات ارزش افزوده اعلام کرد: فعالان بخش ارزش افزوده برای کارشان از نهادهای مختلف مجوز دریافت کرده‌اند. تمامی فعالیت‌هایشان نیز غیرقانونی نیست اما راه درآمدزایی‌شان غیر قانونی است. اولین چیزی که از دوستان تنظیم مقررات خواستم، این بود که برای پایان دادن به وس شفاف سازی کنند و حتما لیست شرکت‌ها و آن بخش از فعالیت‌هایشان که درآمد نادرست از این راه است را منتشر کنند. خدمات ارزش افزوده در حال حاضر برای این که برخی شرکت‌ها پرداخت خدماتی‌شان را از طریق اپراتورها انجام بدهند، مثلا شرکتی مانند کافه بازار که اپلیکیشن می‌فروشد پولش را از طریق اپراتورها جمع‌آوری می‌کند، برای این که در نظام بانکی شیوه راحتی برای جمع‌آوری پول ندارد. 

وی ادامه داد: برخی‌ این را جزو ارزش افزوده دسته‌بندی می‌کنند که دسته‌بندی ما به این شکل نیست. این‌ها باید شفاف شوند چرا که در فضای غبارآلود نمی‌توان تصمیم گرفت. برای تعطیل کردن این‌ها باید مراحل قانونی طی شود، ما الان در حال ارزیابی هستیم و هر قدر در این ارزیابی پیش می‌رویم، بیشتر مصمم می‌شویم که این شرکت‌ها را تعطیل کنیم. 

وزیر ارتباطات ادامه داد: یک مثال دیگر در خصوص این شرکت‌ها بزنم. اپراتور اول کشور سه سال قبل حامی استقلال و پرسپولیس بوده است. سه سال از این ماجرا گذشته و سرشماره 3090 تمام شده اما هنوز نزدیک ماهی ۲ میلیارد تومان به حساب باشگاه‌های فوتبال می‌آورد. من نمی‌توانم فردای قیامت در یک وجب گوری بخوابم که حقوق مردم گردنم باشد. حالا هر روز شروع کنند به فحش دادن به من که شاخ دارد، گاز می‌گیرد، با هواپیما رفته است یا جهرمی می‌خواهد رئیس جمهوری شود. ما جلوی این را می‌گیریم. 
 
افزایش دو برابری ظرفیت اپراتورهای عراقی
آذری جهرمی در پاسخ به وضعیت اینترنت در عراق گفت: اپراتورهای عراقی برای آن بخشی که به مشکلات عراق مربوط است، زحمت زیادی می‌کشند. اتفاقی که در اربعین رخ می‌دهد، بی نظیر است. افراد زیادی در مدت زمان اندک در فضای محدود دور هم جمع می‌شوند. پوشش دادن این ارتباط سختی‌های مهندسی خاص خودش را دارد. همکاران ما در بازدیدی که هفته گذشته از عراق داشتند، به این مساله رسیدند که اپراتورهای این کشور، ظرفیت خود را دو برابر افزایش داده‌اند اما ممکن است جمعیت امسال بیشتر شود و با تمام این‌ها هنوز با وضعیت ایده‌آل فاصله داشته باشیم. سال گذشته نسبت به سال قبل ارتقای خوبی داشتند و امیدواریم امسال نسبت به سال قبل هم بهتر باشد.

وی در خصوص ارتباطات در مرزهای زمینی که به سمت عراق است، گفت تمهیدات به صورت کامل دیده شده و تمام مسیر به 3G و 4G متصل و با فعال شدن وای فای در لب مرز تقریبا خدمات کامل است.
 
با قدرت در تلکام شرکت می‌کنیم
آذری جهرمی در خصوص برگزار شدن نمایشگاه تلکام که قبلا اعلام شده بود به دلیل عدم حضور وزارت ارتباطات برگزار نمی‌شود، گفت: طی چهار سال اخیر وضعیت بازدیدهای عمومی مردم از تلکام رو به کاهش است. جنس ارتباطاتی که برقرار می‌شود نیز بیشتر ارتباطات شرکت‌ها با یکدیگر است.

نمایشگاه تلکام یکی از کلیدی‌ترین نمایشگاه‌هایی است که در کشور داریم. دستاورد تلکام بخش بزرگی از فعالیت ما را پوشش می‌دهد و ما نیز باید در آن حضور پررنگ داشته باشیم. نگاه ما به تلکام دقیقا همین است که می‌گویم.

وی افزود: اما واقعیت این است که همکاران من در سازمان تنظیم مقررات، ارتباطات زیرساخت، پست و... مطرح کردند که ما به جای این که تلکام را مانند نمایشگاه الکامپ برای بازدید عموم برگزار کنیم، فضایی مانند نمایشگاه‌ها برای تبادل نظر و گفت‌و‌گو برای شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار، سخت افزار و مصرف‌کننده‌ها ترتیب دهیم. با این روش هم مدیریت هزینه‌ها به شکل درست پیش می‌رود، هم نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.

آذری جهرمی ادامه داد: پیشنهاد این بود که این نمایشگاه با وقفه ۴۵ روزه انجام شود. این را با سندیکای مخابرات و انجمن تولیدکنندگان مطرح کردند و آن‌ها نیز همین نظر را داشتند. اپراتورها نیز برای پیش رفتن در این چارچوب اعلام آمادگی کردند. برگزاری تلکام به شیوه جدید و با حضور وزارت ارتباطات به قوت خود باقی است. گلایه دوستان ما در وزارت صمت نیز بجاست، چرا که تلکام یک نمایشگاه تقویم دار است و آن‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند. من انتقادشان را می‌پذیرم که مجموعه سازمان تنظیم مقررات و تصمیم‌گیران باید سریعتر عمل می‌کردند، اما اطمینان داشته باشید این نمایشگاه با قدرت و جدیت برگزار می‌شود.


 
کد مطلب : ۲۷۲۹۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما