۰
معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خبر داد؛

اولین جلسه «نشست گفتمان بازی» فردا، 28 خردادماه برگزار می‌شود

«نشست گفتمان بازی» مسایل و مشکلات اصلی بازی‌های ویدیویی را به بحث می‌گذارد
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۲
اولین جلسه «نشست گفتمان بازی» فردا، 28 خردادماه برگزار می‌شود


ضرورت‌‎های برگزاری نشست گفتمان بازی
به گفته سید حسینی نشست گفتمان بازی از سال گذشته و براساس مسائل اصلی صنعت بازی‌های ویدیویی در کشور طراحی شده است. معاون پژوهش بنیاد معتقد است چنین گفت‌وگوهایی صرفا درون صنعت و بین اهالی صنعت ثمربخش نیست چون یک طرف ماجرا در این دست مسائل دولت است و در عین حال ضلع دیگر یعنی دانشگاه می‌تواند از طریق راهکارهای علمی و نظری پیشنهاداتی را برای رفع بن بست‌ها و مسائل فعلی صنعت مطرح کند. به دلیل روابط در هم تنیده‌ای که سه بخش صنعت، دولت و دانشگاه با یکدیگر دارند، حل این مسائل در صنعت بدون توجه و در نظرگرفتن بخش‌های دیگر به اندازه کافی ثمربخش نیست. شاید حضور دیدگاه‌ها و نمایندگان این بخش‌‌ها در هر نشست بتواند پیرامون مسئله خاصی که در آن نشست مطرح می‌شود جریان‌سازی یا به عبارت دقیق‌تر گفتمان سا‌زی کند.

ساختار و شیوه برگزاری جلسات
سید حسینی اطلاعاتی را نیز در رابطه با ساختار نشست گفتمان بازی مطرح کرد. بر این اساس در ساختار نشست همواره سه نفر به نمایندگی از سه نهاد صنعت بازی‌های ویدیویی، دولت و دانشگاه حضور دارند. در کنار این سه نفر، یک مجری-کارشناس نیز در جلسات شرکت می‌کند که علاوه بر اظهارنظر کارشناسی، تلاش می‌کند بحث را به سمت و سویی هدایت کند که براساس محورهای پیش‌بینی شده شاهد گفت‌وگویی اثربخش‌تر باشیم.

معاون پژوهش بنیاد مدت زمان نشست‌ها را دو ساعته اعلام کرد و گفت: این نشست‌ها با مشارکت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در قالب 6 جلسه برگزار خواهد شد. همچنین از سوی بنیاد دو بخش دایرک (معاونت پژوهش) و روابط عمومی در برگزاری نشست‌ها نقش دارند.

ارتباط رسانه‌های تخصصی و بازی‌‎سازان، اولین جلسه نشست گفتمان بازی
موضوع نخستین جلسه از نشست گفتمان بازی مربوط به ارتباط رسانه‌های تخصصی و بازی‌سازان است. سید حسینی در این گفت‌وگو با اشاره به موضوع جلسه اول عنوان کرد: این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که ظاهرا به بن بست رسیده و این ارتباط قطع شده است. تلاش داریم هم این موضوعات را از نظر گفتمانی تازه کنیم و هم ایده‌های جدیدی که بتواند این مسائل را در صنعت بهتر حل کند طرح کنیم.

به گفته معاون پژوهش بنیاد اولین موضوع در میان 6 عنوانی که قرار است مورد بحث قرار گیرند به رسانه‌ها مربوط است که باعث می‌شود بحث از طریق رسانه‌ها اشاعه بیشتری نیز پیدا کند. سید حسینی در این زمینه گفت: این رسانه‌ها مشکلات زیادی دارند از جمله اینکه ارتباط‌شان با بازی‌سازان داخلی قطع است و منابع محتوایی که از آن تغذیه می‌کنند بیشتر به حوزه کلان صنعت گیم مربوط است. برخی از این رسانه‌ها منحل شده‌اند و دچار مشکلات اقتصادی هستند که درباره دلایل آن و راهکارهای رفع این مشکلات با مدل‌های درآمدی جدید بحث خواهد شد. همچنین بسیاری از این رسانه‌ها به شکل رسمی ثبت نشده‌اند و از برخی حقوق بی‌بهره‌اند؛ به همین دلیل نیز نمی‌توانند فراتر از صنعت مطالباتی را مطرح کنند. مساله دیگر تعدد و کیفیت این رسانه‌ها، رقابت‌های میان آن‌ها، حضورشان در پلتفرم‌های جدید و راه‌های پیشرفت است که همگی از جمله محورهایی هستند که گفت‌وگو در این حوزه را ضروری جلوه می‌دهد.

معاون پژوهش بنیاد با اشاره به این محورها افزود: در این نشست کارکردهایی که به شکل تئوریک برای رسانه‌های تخصصی این حوزه مطرح است را نیز مورد بحث قرار خواهیم داد؛ آیا این کارکردها اتفاق افتاده یا نه و اگر جواب منفی است چه موانعی در کار است. همچنین مساله مهم دیگر بحث تاریخچه شکل‌گیری رسانه‌های تخصصی حوزه بازی در ایران است؛ آیا این رسانه‌ها براساس شرایط تاریخی با این تصور که در دنیا وجود دارند و ما نیز باید چیزی شبیه به آن‌ها داشته باشیم صرفا با تقلید ایجاد شده یا واقعا براساس یک نیاز تاسیس شده‌اند. چنین عناوینی قرار است در نشست دو ساعته روز سه‌شنبه با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف به گفت‌وگو گذاشته شوند.

برای حضور در این نشست می‌توانید با مراجعه به این آدرس، به صورت رایگان ثبت‌نام کنید.

نخستین «نشست گفتمان بازی» سه‌شنبه 28 خردادماه 1398 ساعت 10 تا 12 در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ساختمان الغدیر برگزار می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با دبیرخانه به شماره 88310370 داخلی 412 تماس بگیرید.

 
کد مطلب : ۲۷۲۲۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين