۰
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران:

اتحادیه فناوران تنها تشکل برحق نظارت بر واردات، خرید، فروش و گارانتی دستگاه‎های ماینر است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۶
اتحادیه فناوران تنها تشکل برحق نظارت بر واردات، خرید، فروش و گارانتی دستگاه‎های ماینر است

آی‌تی‌من- سیدمهدی میرمهدی کمجانی افزود: سال گذشته در نامه‎ای به اتاق اصناف تهران درخواست کردیم تا جهت ساماندهی بازار خرید و فروش، خدمات پس از فروش و تامین قطعات ماینر در کشور، این رسته زیر نظر اتحادیه فناوران رایانه قرار گیرد تا واردکنندگان رسمی و خریداران در صورت مواجه با مشکل بتوانند مسایل خود را پیگیری کنند. اما کماکان کد تعرفه‌ای در رابطه با تجهیزات ماینینگ در گمرک یا سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد نشده و کالاهای مذکور عمدتا به صورت غیرقانونی وارد می شوند.

افزایش قاچاق دستگاههای ماینر
میرمهدی عنوان کرد: در حال حاضر تنها 5 درصد از دستگاه‎های ماینر آنهم به اسم سرور به صورت قانونی وارد کشور می‎شود و ماباقی به صورت قاچاق بوده که با توجه به حجم بالای آن سود بسیار زیادی به جیب قاچاقچیان می‎رود. در حالیکه همکاران ما در این میان فقط بابت فروش کالا مبلغ ناچیزی سود عایدشان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قاچاق کالا باعث کاهش درآمد دولت می‎شود، گفت: هنگامی که کالایی از مبادی غیرقانونی وارد کشور می‎شود، نه تعرفه گمرکی به آن تعلق می‎گیرد و نه مالیات و نه مالیات بر ارزش افزوده. به همین دلیل نبود متولی مشخص و قانونگذاری نکردن به موقع در این صنعت باعث شده در حال حاضر دولت هیچ سودی از این بازار به دست نیاورد. ضمن اینکه هیچ آماری از تعداد فعالان این حوزه نیز وجود ندارد.

میرمهدی همچنین افزود: در حال حاضر فروشگاه‎های مجازی و سنتی بسیاری اقدام به تبلیغ و فروش دستگاه‎های ماینر کرده‏اند و مصرف‎کنندگان بدون اینکه اطلاعات چندانی در خصوص استخراج ارز دیجیتال داشته باشند، به خیال اینکه با خرید این دستگاه‎ها خیلی سریع پولدار خواهند شد، اقدام به خرید دو یا سه دستگاه ماینر می‏کنند و پس از مدت زمان کوتاهی مجبورند آن را زیر قیمت بفروشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اظهارنظرهای متفاوتی در مورد استفاده از دستگاه‌های ماینر و استخراج ارز دیجیتال وجود دارد، گفت: دولت موظف است هرچه سریعتر تکلیف ممنوع یا آزاد بودن استفاده از دستگاه‌ها ماینر را مشخص کند. زیرا اکنون ارگان‎ها و نهادهای دولتی و خصوصی
بسیاری درگیر این موضوع هستند و هر روز شاهد یک اظهارنظر جدید و گاها عجیب در این رابطه هستیم.

وی تاکید کرد: قطعا اگر این صنعت قرار است قانونی باشد، باید نحوه مجوزدهی و فعالیت آن نیز مشخص شود، همچنین در صورت ممنوع بودن نیز باید تکلیف آن مشخص شود.

میرمهدی افزود: به طور مثال برخی اظهار کرده‎اند که می‎توانند دستگاه‎های ماینر را در کشور تولید کنند. در صورتیکه دستگاه‎های ماینر فعلی که در بازار موجود است، اروپایی بوده که به دلیل مصرف برق بسیار بالای آن از رده خارج شده‎اند و اکنون این دستگاه از کشور چین وارد ایران می‎شوند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که اغلب تجهیزات ماینینگ به صورت قاچاق وارد کشور می‎شوند، دارای خدمات پس از فروش و گارانتی نیستند. بنابراین با توجه به شرایط فعلی لازم است که مسوولان دولتی در رابطه با ارایه مجوز و ساماندهی بازار فروش دستگاه‎های ماینر و استخراج ارز دیجیتال به یک اتفاق نظر برسند و تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

فراگیر شدن استفاده از تجهیزات ماینینگ
رییس اتحادیه صنف فناوران ریانه تهران با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های ماینر در کشور به شدت فراگیر شده است، گفت: دولت چه بخواهد و چه نخواهد این دستگاه‌ها به دلیل سودآوری بالا وارد کشور شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و ارز حاصل از آن در صرافی‎ها خرید و فروش می‎شود. همانطور که اکنون شاهد هستیم بسیاری از سوله‎های تولیدی، گاوداری‎ها و... در استان‎های مختلف اقدام به نصب دستگاه‎های ماینر و تولید ارز دیجیتال کرده‎اند که متاسفانه نظارت کافی روی فعالیت آنها وجود ندارد.

وی افزود: اگر دست روی دست گذاشته شود و دولت به موقع در این رابطه قانون‎گذاری نکند در آینده نزدیک شاهد مشکلات بسیار بیشتری در این رابطه خواهیم بود. چراکه در حال حاضر تکنولوژی دستگاه‎های ماینر به گونه‎ای ارتقا پیدا کرده که نیاز زیادی به مصرف برق ندارد و به زودی هر فردی با خرید این دستگاه در منزل شخصی می‎تواند ارز دیجیتال تولید کند.

میرمهدی در خصوص نظارت اتحادیه فناوران رایانه بر روی واردات دستگاه‎های ماینر گفت: باتوجه به اینکه واردات دستگاه‎های
ماینر توسط فعالان صنف ICT صورت می‎گیرد باید اتحادیه به عنوان متولی این رسته انتخاب شود تا مراحل قانونی آن برنامه‎ریزی شود. از این طریق افرادی که قصد سرمایه‎گذاری در این زمینه را دارند شناسایی خواهند شد و با کشور ثالث جهت دریافت دستگاه وارد مذاکره می‎شوند.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه خدمات پس از فروش دستگاه‎های ماینر نیز باید نظارت کافی از سوی اتحادیه وجود داشته باشد تا خرید و فروش آن قانونی و شفاف باشد نه اینکه از راه‎های غیرقانونی این محصولات خرید و فروش شوند و هیچ خدمات و گارانتی برای آن ارایه نشود.

پیشنهادهای اتحادیه فناوران به دولت
رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه با ارایه پیشنهاداتی برای ساماندهی بازار خرید و فروش دستگاه‎های ماینر و تولید ارز دیجیتال گفت: در وهله نخست پیشنهاد می‎شود بانک مرکزی به هیچ عنوان در واردات، خرید و فروش دستگاه‌‎های ماینر دخالت نداشته باشد و فقط خرید و فروش ارزحاصله را مدیریت کند. دوم اینکه شرکت توزیع نیروی برق فقط حق ارایه مجوز برای استفاده برق به نرخ مصوب را داشته باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد سوم افزود: دولت می‎بایستی از موقعیت ایجاد شده استفاده کرده و ضمن افزایش سرمایه‎گذاری در بخش نیروگاه‎های برق، سرمایه‎گذاران این صنعت را حمایت کند. قطعا با حمایت دولت ارز استخراج شده به راحتی می‎تواند در مبادلات جهانی استفاده شود و دیگر نگران فروش نفت نیز نباشد.

وی در مورد پیشنهاد چهارم نیز گفت: اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران باید به عنوان متولی این صنعت در نظر گرفته شود. زیرا اتحادیه قدرت کافی برای مدیریت و نظارت بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش دستگاه‎های ماینر را دارد و می‎تواند بازوی اجرایی دولت برای ساماندهی این صنعت شود.

وی در پایان نیز تاکید کرد: تولید ارز دیجیتال می‎تواند راهگشایی برای حل مشکلات ارزی دولت باشد بنابراین لازم است که تصمیمات درستی برای این صنعت گرفته شود چراکه تجربه نشان داده است، برخوردهای ضربتی بدون پشتوانه فکری نه تنها مشکل را حل نمی‎کند بلکه موجب گسترش فعالیت زیرزمینی این صنعت خواهد شد.

 
 
کد مطلب : ۲۷۲۴۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما