۰

انتخاب 10 اپلیکیشن برای ارتباط مردم با کارپوشه ملی ایرانیان

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۳
امضای تفاهم نامه کارپوشه ملی ایرانیان
امضای تفاهم نامه کارپوشه ملی ایرانیان
 
آی‌تی‌من- محمدرضا قادری عضو‌ هیات مدیره شرکت پست در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سامانه کارپوشه ملی ایرانیان گفت: در این سامانه برای هر ایرانی یک حساب کاربری ایجاد می‌شود و مکاتبات به این پوشه ارسال می‌شوند و از طریق پیامک یا ارسال ایمیل یا شبکه مجازی پاسخ شهروندان داده می‌شود.

وی افزود: همچنین دستگاه‌ها می‌توانند از مخاطبان بخواهند فرم‌ها را در این سامانه کامل کنند به این روش دیگر نیازی به روش های دستی نیست و کاربران در آرشیو حساب کاربری، همه مستندات خود را دارند و ارایه کپی کاغذی می‌تواند به طور کامل حذف شود.
 
10 اپلیکیشن پرکاربرد، کانال ارتباطی با کارپوشه
امیر ناظمی‌، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت پست، هدف از اجرای این طرح را ایجاد ارتباط میان دولت و حاکمیت با مردم عنوان کرد تا از طریق آن بتوان اطلاعیه‌ها، مدارک و تائیدیه‌ها را از سازمان‌های دولتی به صورت الکترونیکی به مردم ارسال کرد.

به گزارش مهر وی با بیان اینکه در این پروژه بر استفاده از فضای اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور تاکید شده است، گفت: قرار نیست در کارپوشه ملی ایرانیان تنها از اپلیکیشن‌ دولتی استفاده شود بلکه قصد ما این است که اپلیکیشن‌های پرکاربرد بتوانند رسانه ارتباطی میان مردم و حاکمیت باشند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه با حفظ پروتکل‌های حریم‌ خصوصی این امکان را ایجاد می‌کنیم تا اپلیکیشن‌ها نقش واسط میان دولت و مردم داشته باشند، افزود: نوع ارسال اطلاعیه‌های سازمانی به شهروندان با چهار شیوه اپلیکیشن، پیام‌رسان، وب‌سایت و ایمیل انجام می‌گیرد و از این طریق، حاکمیت با سازمان‌های دولتی می‌توانند ابلاغیه‌ها، قبوض خدماتی، مدارک و سایر خدمات را به صورت قانونی به مردم ارسال کنند.

ناظمی‌با بیان اینکه کارپوشه ملی ایرانیان، اطلاع‌رسانی متفاوتی از سازمان‌ها به شهروندان خواهد داشت، گفت: در این پروژه حضور استارتاپ‌ها می‌توانند مدل‌های کسب و کار جدیدی را وارد این حوزه کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که در فاصله زمانی کوتاهی بین سه تا چهار ماه آینده، نمونه‌های اولیه این طرح اجرایی شود.

وی در مورد نحوه کار کردن با این کارپوشه تصریح کرد: اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند در این حوزه ورود پیدا کنند، باید درخواست خود را به ما ارایه دهند. در این زمینه ما قصد داریم ۱۰ اپلیکیشن‌ پرکاربرد و اپلیکیشن‌هایی که بیش از یک میلیون کاربر دارند را به عنوان کانال ارتباطی به مردم معرفی کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه فاز تکمیلی این پروژه این امکان را برای مردم فراهم می‌کند که به صورت متقابل درخواست خود را به حاکمیت ارایه دهند، اضافه کرد: در این طرح حذف شکاف دیجیتالی مد نظر قرار گرفته تا شهروندان کمتر برخوردار که توان دیجیتالی بالایی ندارند نیز بتوانند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند. بر این اساس دفاتر پستی در دورافتاده‌ترین روستاها نیز این قابلیت را دارند که وکالت افراد را برای استفاده از کارپوشه داشته باشند.

ناظمی، هزینه استفاده از این سرویس را رایگان عنوان کرد و گفت: حاکمیت برای ارایه خدمات به شهروندان هزینه‌ای دریافت نمی‌کند اما ممکن است بر حسب درخواست، بخش خصوصی هزینه‌ای را از کاربران دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که این پروژه پیش از این نیز یکبار رونمایی شده بود گفت: تفاوتی که کارپوشه ملی ایرانیان در شرایط فعلی دارد این است که مانند مدل قبلی، صرفا به یک روش که ارتباط از طریق پست الکترونیکی بود، ختم نمی‌شود و هم‌اکنون ما با دادن دسترسی API و سامانه احراز هویت «شاهکار» به پیام‌رسان‌ها، این امکان را ایجاد کرده‌ایم که کاربران از طریق اپلیکیشن‌ و سایر سرویس‌ها بتوانند به دولت الکترونیکی و کارپوشه ملی ایرانیان متصل شوند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ هزار کاربر فعال از کارپوشه ملی ایرانیان که پیش از این فاز آزمایشی آن آغاز شده بود، استفاده کرده و تشکیل پرونده دادند اما در این طرح، راه ارتباطی با توجه به مدل کسب و کارهای استارت‌آپی و اپلیکیشن‌ها، متفاوت است و افراد فاقد سواد دیجیتالی نیز می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

ناظمی‌بیان کرد: پیش‌بینی‌ ما این است که این طرح با استقبال مواجه شود و فاز آزمایشی که برای آنها انجام داده‌ایم نیز بر این پیش‌بینی صحه می‌گذارد.

وی تاکید کرد: فعلا الزامی‌برای ایجاد کارپوشه ملی ایرانیان برای همه مردم وجود ندارد اما چنانچه مردم تمایل به دریافت مکاتبات دولتی به صورت الکترونیکی دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند.
 
استفاده از ظرفیت کارپوشه برای حذف قبوض
حسین نعمتی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت پست نیز در این مراسم گفت: در راستای سیاست‌های کلان وزارت ارتباطات در تحقق ایران هوشمند، فعالیت‌های مؤثری در حال انجام است که یکی از آنها تعریف ۱۰۰ پروژه با مشارکت بخش خصوصی و استارتاپ‌ها در راستای ارایه خدمات با کیفیت به مردم است.

وی ایجاد کارپوشه ملی ایرانیان را استفاده از بستر الکترونیکی برای تبادل خدمات دولت عنوان کرد که ثمره آن رفاه و آسایش مردم خواهد بود و گفت: از طریق این طرح، مکاتبات و خدمات الکترونیکی دولت به مردم در بستر اپلیکیشن‌ها و به صورت آنلاین ارایه می‌شود.

نعمتی افزود: این پروژه در راستای بند ۳ ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر قانون انتشار اطلاعات آزاد اجرایی می‌شود تا همه دستگاه‌های دولتی، خدمات قابل ارایه خود را از این بستر در اختیار مردم قرار دهند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این طرح فراهم شده است، اضافه کرد: امیدواریم با همکاری و همپوشانی با سازمان فناوری اطلاعات، بتوانیم این خدمات را به مردم ارایه کنیم.

وی با بیان اینکه رویکرد «پست‌نامه» تغییر کرده و امروز شاهد خرید و فروش اینترنتی و خدمات الکترونیکی هستیم، تصریح کرد: طی یک سال گذشته سرویس‌های مرتبط با خرید و فروش اینترنتی در کشور، بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است و ما امیدواریم تفاهمنامه کارپوشه ملی ایرانیان، باعث ارایه خدمات الکترونیکی بیشتری به مردم شود.

نعمتی با اشاره به تذکر وزیر ارتباطات برای حذف قبوض خدماتی در سطح کشور گفت: امیدواریم دستگاه‌ها از ظرفیت کارپوشه ملی ایرانیان برای حذف قبوض کاغذی و ارایه آن به صورت الکترونیکی استفاده کنند.

مدیر پست، تحقق این امر را یکی از زیرساخت‌های پایه دولت الکترونیک عنوان کرد که می‌تواند به بحث بیگ‌دیتا و اطلاعات مکانی بینجامد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که این اطلاعات را نیز از طریق کارپوشه ملی ایرانیان در اختیار مردم قرار دهیم.


 
کد مطلب : ۲۷۲۵۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما