۱
۰

دستورالعمل ساماندهی تاکسی‌های اینترنتی در انتظار ابلاغ

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۴
محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران
محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران
 
آی‌تی‌من - محمد علیخانی در تشریح روند ساماندهی مسافربرهای اینترنتی گفت: بی تردید باید قانون ملاک عمل باشد که در این مورد می‌گوید نظارت بر حمل و نقل بار و مسافر در شهرها و حومه آنها بر عهده شهرداری‌ها است، اما از سوی دیگر قوانینی وجود دارد که به فعالیت نرم افزارهای جدید مسافربری که در تمام دنیا هم هست کمک می‌کند.

وی افزود: قطعا نمی‌توان در مقابل تکنولوژی ایستاد، تکنولوژی کار خود را می‌کند و تاثیرش را می‌گذارد بر همین اساس هم حمایت‌هایی از سوی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری از این نرم افزارها انجام می‌شود و مجوزی هم برای آنها صادر می‌شود. اما قطعا صدور این مجوز نمی‌تواند موجب این باشد که سایر قوانین زیرپا گذاشته شود.

وی ادامه داد: برای مثال اگر یک مغازه‌دار از اتحادیه مربوطه مجوز می‌گیرد باید همراه آن تاییدیه قانونی پلیس اماکن برای فعالیت را نیز اخذ کند و ضوابط شهرداری را نیز رعایت کند، تاکسی‌های اینترنتی نیز به همین شکل هستند و تنها اخذ یک مجوز از معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری کافی نیست.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه مشکل در روند ساماندهی این مسافربرها این است که دستگاهی شرط و شروط می‌گذارد که این کار را سخت می‌کند یا امکان تعامل سازنده را از بین می‌برد، تاکید کرد: لذا باید قانون را ملاک عمل قرار دهیم و خواسته‌های شخصی را در این مورد دخیل نکنیم. با برخی شرکت‌های تاکسی اینترنتی جلسات خوبی داشتیم که در خلال این جلسات متوجه برخی مشکلات شدیم.

وی افزود: نخست اینکه در این حوزه دستورالعمل اجرایی مصوب نداریم که این دستورالعمل در وزارت کشور در دست تهیه است و تقریبا نهایی شده و همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری نیز نظر خود را می‌دهند. لازم است این دستورالعمل هرچه سریع‌تر مصوب شود تا چارچوب مشخص ایجاد شود تا بر اساس آن عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری نباید در حوزه ساماندهی این مسافربرها زیاده خواهی کند، افزود: باید تلاش کنیم قانونمند کردن این مسافربرها که اتفاقی خوب است روی دهد. قطعا در این شرایط شهروندان رضایت بیشتری خواهند داشت و اعتماد بیشتری می‌کنند. در این مسیر صلاحیت راننده تایید می‌شود و خودرویی که استانداردهای لازم را کسب کند آلایندگی‌اش کم و به شهر و شهروندان نیز آسیب وارد نمی‌شود.

علیخانی ادامه داد: در چارچوب‌های مشخص، رانندگان این مسافربرها نیز از امتیازاتی برخوردار می‌شوند یعنی وقتی جز حمل و نقل عمومی‌ قرار می‌گیرند از معافیت‌های مالیاتی هم بهره‌مند می‌شوند؛ در حال حاضر ترسی از برخی رانندگان مسافربرهای اینترنتی در سطح جامعه وجود دارد چرا که صلاحیت آنها به درستی تایید نمی‌شود و خیلی ساده می‌توانند ثبت نام و فعالیت کنند و اگر اتفاقی هم بیافتد معمولا شرکت اعلام می‌کند که ربطی به ما ندارد و شرکت تنها واسطه میان مسافر و راننده است. لذا این مشکلات باید حل و فصل شود. منتظر هستیم دستورالعمل وزارت کشور در این رابطه هرچه زودتر ابلاغ شود.

وی تاکید کرد: وقتی قانون نظارت را بر عهده شهرداری تهران قرار داده است نباید از این نظارت سوءاستفاده و زیاده خواهی کنیم؛ باید تعامل داشته باشیم که این قانونمندی که به نفع شهر و شهروندان است اتفاق بیفتد.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران هم بر لزوم ساماندهی مسافربرهای اینترنتی با رعایت حفظ استقلال آنها تاکید کرد.

افشین حبیب زاده با بیان اینکه  فعالیت اینگونه مشاغل به عنوان روش‌های نوین استارتاپی، در دنیای امروزی یک ضرورت است، گفت: به دلیل دسترسی سریع مردم به این مسافربرها و بعضا قیمت پایین کرایه‌ها، تردد با وسایل نقلیه این شرکت‌ها برای مردم جذابیت دارد.

وی با بیان اینکه می‌بایست هرچه سریعتر ناوگان تاکسیرانی نیز با اتکا به شیوه‌های الکترونیکی نسبت به جذب مسافر اقدام کنند تا از این بازار رقابتی جا نمانند، ادامه داد: مسافربرهای اینترنتی تاکنون توانسته‌اند نیازهای مخاطبان را به خوبی پاسخ دهند اما لازم است که بخش‌های نظارتی حاکمیت، به دغدغه‌های مسافران و شهروندان نیز پاسخ دهند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه باید به دو موضوع مهم امنیت مسافران در این مسافربرها و نحوه جذب رانندگان نظارت بیشتری صورت گیرد، ادامه داد:این دو مساله خلاء مسافربرهای اینترنتی است و به نظر می‌رسد باید در مورد این دغدغه ها، نظام نظارتی فراهم شود.

این عضو شورای شهر تهران این را هم گفت: نظارت نباید استقلال این شرکت‌های اینترنتی را مخدوش کند و زیانی به آنها برسد اما در مجموع این شرکت‌ها باید تابع مقررات کلی کشور باشند.


 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۲۵۵۰
نظرات شما
ایران
Germany
باسلام
فکر میکنم شهردازی داره بعنوان یک لقمه چرب به این تاکسیها نگاه میکنه تابتونه فقط عوارض ومالیات بیشتری بگیره ...
کلا به این قضیه خوش بین نیستم
چون که کسیکه با این استارت اپها مشکلی داره اصلا نصبش نمیکنه وازتاکسیهای معمولی وآزانس استفاده میکنه
یکیش خودمن....
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما