۰
رییس سازمان فضایی با بیان این که سقوط ماهواره، تجربه‌ای عادی در دنیاست

سه ماهواره ایرانی تا سه ماه دیگر تحویل پرتاب‌گر می‌شوند

تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۰
سه ماهواره ایرانی تا سه ماه دیگر تحویل پرتاب‌گر می‌شوند

آی‌تی‌من- مراسم آغاز هفته جهانی فضا به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور فضانوردانی از روسیه و قزاقستان برگزار شد.

در این مراسم مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران گفت: تا سه ماه آینده سه ماهواره پارس ۱، ظفر و ناهید ۱ تکمیل شده و به سازمان هوافضا تحویل داده خواهد شد.

وی گفت: قرارداد پرتاب ماهواره در سال جاری و سال آینده در زمینه پرتابگر با سازمان هوا فضا منعقد شده است.

براری ادامه داد: تا یک ماه آینده دو پرتابگر آماده پرتاب ماهواره ها خواهند شد و امیدواریم امسال شاهد قرارگیری ماهواره ایرانی در مدار زمین باشیم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: ماهواره ظفر در دو نمونه شامل یک نمونه ارتقا یافته با قدرت تفکیکی ۱۶ متر در سه ماه آینده آماده تحویل به ماهواره بر می شود.

رییس سازمان فضایی ادامه داد: ماهواره پارس ۱ که یک ماهواره سنجش از دور با دقت ۱۵ متر است نیز تا سه ماه دیگر آماده تحویل خواهد شد و ماهواره ناهید ۱ که قرار است به عنوان ماهواره مخابراتی عملیاتی در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار گیرد نیز تا سه ماه آینده آماده می شود و سال آینده نمونه دوم این ماهواره کامل خواهد شد.

وی افزود: در برنامه داریم سال آینده دو ماهواره را برای پرتاب به مدار زمین آماده کنیم و در سال ۱۴۰۴ به هدف مان که قرار گیری ماهواره سنجش از دور در مدار یک کیلومتری زمین است برسیم.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: پرتاب سه ماهواره مکعبی دانشجویی (کیوب‌ست) در سال جاری در برنامه است و در همین حال مراحل طراحی کلان پایگاه پرتاب چابهار را نیز آغاز کرده‌ایم.
 
در جهان هم ماهواره‌ها می‌افتند
معاون وزیر ارتباطات با بیان این که سال گذشته پرتاب دو ماهواره به فضا را مورد آزمایش قرار دادیم، گفت: ماهواره «پیام امیرکبیر» با موفقیت تا مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین انتقال یافت و چند ثانیه نیز اطلاعات را دریافت کرد اما موفق به قرارگیری در مدار زمین نشد.

وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آمریکا از پرتاب ۴۳ ماهواره طی سه سال، ۶۲ درصد با موفقیت همراه بوده است و در روسیه نیز از میان ۱۱ ماهواره پرتاب شده، ۵ ماهواره با موفقیت در مدار قرار گرفته است.

براری افزود: آمار جهانی نشان می‌دهد که ۳۰ تا ۵۰ درصد پرتاب ماهواره‌ها موفقیت‌آمیز است و این رقم در ایران ۴۰ درصد است. به بیان دیگر، تزریق موفق ماهواره در مدار توسط ایران، متناسب با نُرم جهانی است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی برای صنعتی‌سازی ساخت ماهواره اظهار داشت: مناقصه ساخت ماهواره توسط بخش خصوصی آغاز شده و ۸ کنسرسیوم برای ساخت ماهواره راداری و ۶ کنسرسیوم برای طراحی و ساخت ماهواره اُپتیکی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در همین حال اجرای عملیاتی دو ایستگاه ماهواره‌ای در شهرهای سلماس و چناران را در برنامه داریم تا شمار ایستگاه‌های ماهواره‌ای به چهار ایستگاه برسد.

براری از افزایش دریافت آنلاین داده‌های ماهواره‌ای خبر داد و گفت: امسال سه ماهواره را برای دریافت آنلاین اضافه کردیم و هم‌اکنون از طریق ۱۲ ماهواره، ۱۰۰ گیگابیت داده و اطلاعات را دریافت می‌کنیم.

معاون وزیر ارتباطات بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی در سطح دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای منظومه‌های ماهواره‌ای تأکید کرد و افزود: در دنیا ۶۱ اپراتور ماهواره مخابراتی و ۷۰ اپراتور ماهواره سنجشی حضور دارند و ما امیدواریم به زودی شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی‌مان در این عرصه باشیم.

وی بیان کرد: بالغ بر ۶ سال است که حوزه فضایی تنها منوط به حوزه اقتداری نمی‌شود و موضوع اقتصادی آن نیز در درجه اهمیت قرار گرفته است. به این ترتیب که گفته می‌شود اقتصاد فضا ۶.۵ برابر متوسط اقتصاد جهانی رشد کرده است. همچنین گفته می‌شود ۷۶ درصد بخش فضا در دنیا در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. ما نیز امیدواریم جوانان خلاق ما در این عرصه ورود پیدا کنند.
 
دیپلماسی فضایی ایران
براری درباره برنامه‌های ایران در حوزه حقوق و دیپلماسی فضایی گفت: برنامه همکاری با کشورهای منطقه را در دستور کار داریم و هم‌اکنون سه دانشگاه ما در پروژه ساخت یک منظومه ماهواره‌ای بین‌المللی مشارکت دارند که این پروژه سال آینده آماده می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات گفت: در حوزه صادرات محصولات و فناوری فضایی به کشورهای منطقه، اقداماتی در دست انجام است. همچنین سال آینده یک کارگاه بین‌المللی را به شکل مشترک با سازمان ملل برگزار خواهیم کرد.
 
راهکار سازمان فضایی برای استمرار جریان داده
شبنم یزدانی، مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران دیگر سخنران این مراسم بود. او گفت: دسترسی کسب و کارها به داده یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آنهاست که در گام اول به دنبال دستیابی به ماهواره بومی و در گام بعدی خرید ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی هستیم و کنترل آنها را به طور کامل در اختیار خواهیم گرفت تا جریان داده به خاطر مسایل سیاسی متوقف نشود.

وی افزود: عمده کسب و کارهای ایرانی داده‌های مورد نیاز خود را از طریق پلتفرم‌های رایگان اروپایی به دست می‌آورند و در صورتی که ارایه این اطلاعات به کسب و کارهای ایرانی متوقف شود، دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد که با خرید ماهواره و در مدار قرار گرفتن ماهواره بومی، از این مشکل پیشگیری می‌شود.

وی با بیان این که زیرساخت‌ها در حوزه فضایی بسیار گران هستند گفت: خرید این زیرساخت‌ها برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل در صورتی که مدل تجاری کسب و کار مورد تایید قرار گیرد و اقتصادی باشد، آنها می‌توانند از زیرساخت‌های سازمان و پژوهشگاه فضایی بهره ببرند.

یزدانی با بیان این که شرکت‌های بالادستی حوزه هوا فضا به عنوان شرکت‌های دانش بنیان شناخته می‌شوند گفت: شرکت‌های پایین دست این حوزه به ویژه آنها که در حوزه ناوبری فعالیت می‌کنند، هنوز دانش بنیان نیستند که به دنبال حل این مشکل هستیم.

مدیرکل توسعه کسب و کارهای فضاپایه با بیان این که برای رتبه‌بندی شرکت‌های فعال این حوزه در حال مذاکره با سازمان مدیریت هستیم گفت: تا پایان سال 99 چهار فضای کار اشتراکی برای فعالان این حوزه راه‌اندازی می‌شود.



 
کد مطلب : ۲۷۲۹۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين