۰
چهارمین پرتاب ناموفق دو سال گذشته

«ظفر» به مدار نرسید

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۷
پرتاب ناموفق ماهواره ظفر
پرتاب ناموفق ماهواره ظفر
 
آی‌تی‌من- دقایقی پیش، سخنگوی فضایی وزارت دفاع کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد که ماهواره ظفر تا ارتفاع بالای 540 کیلومتر بالا رفت و به سرعت 6500 متر بر ثانیه رسید، اما در مراحل نهایی، موفق نشد به سرعت مورد نیاز برسد و در مدار قرار بگیرد و به این ترتیب، پرتاب ظفر ناموفق ماند.

وی افزود: البته بخش عمده‌ای از اهداف موردنظر در پرتاب این ماهواره حاصل شد و داده‌های لازم گردآوری شده که در آینده نزدیک، با تحلیل داده‌های به دست آمده و انجام بهبودها، مجددا برای  ارسال ماهواره به مدار اقدام خواهد شد.

گفتنی است که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری پرتاب ماهواره ظفر که صبح امروز در این وزارتخانه برگزارشد، گفت: برای طراحی و ساخت ماهواره تلاش زیادی شده که در دو سال گذشته 3 پرتاب ناموفق را تجربه کردیم که یکی مربوط به وزارت دفاع و دو تای دیگر مربوط به ما بود، ماهواره بر سیمرغ امروز تجربه چهارم خود را طی می‌کند.

وی ادامه داد: ماهواره بر سیمرغ بخش دوم ماهواره را به مدار 530 کیلومتری می‌برد، سرعت 7 هزارو چهارصد کیلومتر است و از سمنان تا چابهار را نزدیک به 8 دقیقه طی می‌کند.

ساخت ماهواره ظفر به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط محققان دانشگاه علم و صنعت از چهار سال گذشته آغاز شد و در روز 29 دی ماه سال جاری از سوی این دانشگاه به سازمان فضایی برای انجام عملیات تزریق آن به مدار تحویل داده شد.

ماهواره ظفر در رده ماهواره‌های Low Earth orbit (مدار نزدیک زمین) با ارتفاع مداری 530 کیلومتر، شیب 56 درجه و جرم 113 کیلوگرم قرار می‌گیرد. در بخش فضایی، ماهواره ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیر سیستم‌های تعیین موقعیت، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت داده و فرمان، انرژی، سازه و مکانیزم و کنترل حرارت بود.

آذری جهرمی گفته بود: امروز هم ما پرتاب داریم و هم ناسا که امیدواریم هر دو به خوبی انجام شود، ماهواره ظفر و ماهواره بر سیمرغ امتحان خود را پس دادند. امروز «ظفر یک» پرتاب می‌‌‌شود که اگر خوب عمل کند 2 سال ونیم می‌‌‌تواند در مدار بماند و به ذخیره داده و ارسال آنها بپردازد.

وزیر ارتباطات ایران همچنین با اشاره به برنامه‌های آتی سازمان فضایی ایران افزود: 5 ماهواره به نام پارس 1 و2 و ناهید 1 و 2 و ظفر 2 سال آینده پرتاب خواهند شد.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، نیز با انتشار توییتی اعلام کرده بود که بیش از صد خبرنگار در سایت امام‌خمینی(ره) سمنان به‌صورت حضوری و نیز جمع زیادی دانش‌آموزان المپیادی از سایت ماهدشت به‌صورت زنده نظاره‌گر پرتاب ماهواره‌ ظفر خواهند بود.

البته بررسی‌های فناوران حاکی است که بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های اصلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به این مراسم دعوت نشده بودند.

وزیر ارتباطات نیز دقایقی پیش با انتشار توییتی نوشت:« ‏دوست داشتم با ‎#خبر_خوب شما را خوشحال کنم اما گاهی زندگی آن‌طور که بخواهیم پیش نمی‌رود.

پرتاب ‎#ماهواره_ظفر توسط ماهواره‌بر ‎#سیمرغ موفقیت‌آمیز نبود. جزئیات تا دقایق دیگر (شاید لایو اینستاگرام)...

لطفا به اخبار جعلی و فیک توجه نکنید.»

‎محمد جواد آذری جهرمی همچنین با انتشار ویدیوی، گفت:سومین تلاش ما برای پرتاب ماهواره موفقیت آمیز بود، با وجود اینکه ماهواره ظفر، به هدف نهایی خود که قرار گرفتن در مدار بود نرسید.

وی در تشریح دلایل موفقیت آمیز بودن این تلاش گفت: هر قدمی که برمی‌داریم، فارغ از نتیجه، همه ما را به اهداف‌مان نزدیک‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از 80 مهندس جوان ایرانی با 6 ماه تلاش و در عین تمامی محدودیت‌ها، این ماهواره را ساختند، افزود: به همه مهندسان این ماهواره افتخار می‌کنیم.

 
کد مطلب : ۲۷۳۳۸۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما