۰
رسوایی دیگری برای سعودی‌ها

بن سلمان گوشی جف بیزوس را هک کرده است

جمال خاشقچی برای روزنامه واشنگتن پست کار می‌کرد که متعلق به بیزوس است
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲
بن سلمان گوشی جف بیزوس را هک کرده است

آی‌تی‌مناطلاعاتی که اخیرا افشا شده، حاکی است که گوشی موبایل جف بیزوس در سال 2018 و پس از دریافت پیام‌هایی از حساب شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در واتس‌اپ، هک شده است.

براساس نتایج بررسی‌های پلیسی، پیامی رمزگذاری شده از شماره تلفن شخصی محمدبن‌سلمان برای بیزوس ارسال شده که حاوی یک فایل مخرب بوده و از این طریق به گوشی ثروتمندترین شخص جهان نفوذ شده است.

تجزیه و تحلیل‌های پلیسی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، نفوذ به گوشی بیزوس، از طریق یک فایل ویدیوی آلوده انجام شده که از حساب کاربری ولیعهد سعودی برای او ارسال شده است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه به گاردین گفته است: بیزوس و بن‌سلمان ارتباط دوستانه‌ای روی واتس‌اپ داشته‌اند؛ تا اینکه روز اول ماه مه سال 2018 میلادی، این فایل آلوده برای مالک واشنگتن پست ارسال شده است.

به گفته این منبع آگاه، در پی نفوذ به گوشی بیزوس، ظرف یک ساعت حجم بالایی از داده‌ها از گوشی وی سرقت شده است؛ اما مشخص نیست این اطلاعات چه بوده و به چه منظوری استفاده شده است.

این افشاگری بی‌سابقه که پادشاه آینده عربستان سعودی را به نقش داشتن در هک بنیان‌گذار آمازون متهم می‌کند، می‌تواند روی وال‌استریت و سیلیکون ولی تاثیر داشته باشد. از سوی دیگر، به احتمال زیاد تلاش‌های بن‌سلمان را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی به عربستان تحث تاثیر قرار می‌دهد.

این افشاگری‌ها همچنین احتمال ارتباط بن‌سلمان با نشریه زرد آمریکایی؛ یعنی نشنال انکوایرر (National Enquirer) را پیش کشیده است. این نشریه 9 ماه قبل اطلاعات دست اولی راجع به زندگی شخصی بیزوس منتشر کرده بود که شامل پیامک‌های او نیز می‌شد. همچنین این موضوع می‌تواند به اقدامات شاهزاده سعودی و ارتباط او با قتل جمال خاشقجی ارتباط پیدا کند. خاشقجی خبرنگار واشنگتن پست بود و 5 ماه پس از هک گوشی بیزوس، به دست عوامل بن سلمان به قتل رسید.

البته عربستان سعودی دخالت بن سلمان در قتل خاشقجی و هک گوشی جف بیزوس را انکار کرده و گفته که قتل این روزنامه نگار از سوی عوامل خودسر انجام شده است. در ماه دسامبر گذشته، دادگاهی در عربستان 8 نفر را در این کشور پس از محاکمه پشت درهای بسته، به مشارکت در قتل این روزنامه‌نگار محکوم کرد.

کارآگاهان پس از اینکه نشنان انکوایرر، اطلاعاتی را درباره زندگی خصوصی بیزوس منتشر کرد، به موضوع شک کردند و بررسی گوشی او را آغاز کردند. گزارشی که این نشریه منتشر کرده بود، مربوط به روابط خارج از ازدواج بیزوس بود. انتشار این گزارش، تیم امنیتی بیزوس را برآن داشت که دریابند متن پیامک‌های او چگونه به دست این نشریه رسیده است.

AMI که مالک نشنال انکوایرر است اصرار داشت که این اطلاعات از سوی برادر دوست دختر بیزوس در اختیار این نشریه قرار گرفته است؛ اما تیم امنیتی بیزوس می‌گوید که تقریبا مطمئن است که سعودی‌ها به گوشی او نفوذ کرده و اطلاعات خصوصی او را به دست آورده‌اند.

گاوین دی بکر، مدیر امنیت بیزوس ماه مارس گذشته اعلام کرد که جزییات تحقیقات‌شان را در اختیار مقامات قضایی قرار داده است. وی همچنین گفت که ولیعهد عربستان، چند ماه قبل از انتشار گزارش زندگی خصوصی بیزوس، روابط نزدیکی با نزدیک با دیوید پکر، مدیر ارشد اجرایی AMI برقرار کرده است.

 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۳۳۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما