۰

استیو وزنیاک: پول، شخصیت جابز را عوض کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۰
استیو وزنیاک و استیو جابز، بنیان گذاران اپل
استیو وزنیاک و استیو جابز، بنیان گذاران اپل
 
آی‌تی‌من- وزنیاک این مطلب را در گفت‌وگو با گای کاوازاکی مطرح کرد. کاوازکی در دهه 80 میلادی در اپل کار می‌کرد و هم اکنون پادکستی با نام Guy Kawasaki's Remarkable People اجرا می‌کند.

وزنیاک گفت: وقتی من و جابز در دهه 70 میلادی با هم آشنا شدیم، عشق‌مان به الکترونیک و شیطنت‌های جوانی ما را به هم نزدیک کرد؛ ما با هم به کنسرت می‌رفتیم، سرخوشی می‌کردیم و رفقای‌مان را سرکار می‌گذاشتیم. خیلی اوقات خوشی داشتیم.

این دو، شرکت اپل کامپیوتر را در سال 1976 تاسیس کردند. در آن زمان جابز 21 ساله و وزنیاک 26 ساله بودند.

اما به گفته وزنیاک، این شادی و سرخوشی وقتی که اپل نخستین سرمایه‌اش را به صورت یک وام بانکی 250 هزار دلاری (معادل 1.1 میلیون دلار کنونی) در سال 1977 جذب کرد، پایان یافت و شرکت رشد سریع را آغاز کرد.

وزنیاک گفت: استیو جابز ناگهان عوض شد. دیگر به شوخی و جوک علاقه نداشت و فقط درباره کسب‌وکار حرف می‌زد.

به گفته وی، از آن پس جابز روی توسعه برند شخصی‌اش و تبدیل شدن به یک شخصیت متفاوت جهانی متمرکز شد. اینجا بود که شخصیت او کاملا تغییر کرد و به آدم سختگیری تبدیل شد.

جابز به عنوان یک رهبر سازمانی، به فردی پیگیر شهره بود. حتی روش لباس پوشیدنش هم متفاوت بود. در دهه 80 او یک یونیفورم شخصی شامل لباس یقه گرد مشکی طراحی شده توسط ایسی میاکی به همراه شلوار جین ایجاد کرد؛ زیرا شنیده بود که کارکنان سونی، سر کار یونیفورم می‌پوشند.

وزنیاک می‌گوید از روز اولی که با جابز آشنا شده، او درباره شخصیت‌های مهم تاریخی، مانند ویلیام شکسپیر صحبت می‌کرده که بشریت را تغییر داده‌اند و می‌خواسته یکی از آنها باشد. اما خود وزنیاک به پول یا شهرت علاقه‌ای نداشته و برای او کافی بوده  که به عنوان مهندس کامپیوتر تا آخر عمر در هیولت پاکارد، محل کارش پیش از اپل، به طراحی تراشه‌های محاسباتی مشغول باشد. وی می‌گوید: من این وضعیت را دوست داشتم و هرگز نمی‌خواستم که پول این مسیر را تغییر دهد.

دارایی‌های خالص وزنیاک در سال 2017 میلادی حدود 100 میلیون دلار برآورد شده است.

خود وزنیاک در سال 1985 از اپل جدا شد، اما همچنان از این شرکت حقوق اندکی دریافت می‌کند. وزنیاک تاکید دارد که پول، قدرت و شهرت، عوامل مهمی در زندگی او نیستند. او می‌گوید: من فقط دوست دارم با افراد جالب توجه، مثل خود استیو جابز، آشنا شوم.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۳۴۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما