۰

اتریوم، سانسور اینترنت را غیر ممکن می‌کند

تاریخ انتشار
جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۴
بردلی کم، بنیان گذار Unstoppable Domains
بردلی کم، بنیان گذار Unstoppable Domains
 
آی‌تی‌من- هفته گذشته در کنفرانس ETHDenver که یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های کدنویسان اتریوم است، جایگزین غیرمتمرکزی برای اینترنت به نمایش گذاشته شد که از سرویس نام اتریوم (ENS)، دامنه‌های شرکت Unstoppable Domains و سیستم UniLogin استفاده می‌کند.

Unstoppable Domains و ENS که در سال‌های 2018 و 2017 میلادی عرضه شدند، با ارایه یک جایگزین همتا به همتا، ماهیت سلسله مراتبی پشته اینترنت و سیستم نام‌ دامنه DNS را به چالش می‌کشند. UniLogin نیز درگاهی برای پروژه‌های وب 3.0 مانند ENS فراهم می‌کند.

به گفته تیم‌های ارایه دهنده این پروژه، معماری اینترنت کنونی توسط نهادهایی مانند گروه‌های غیر انتفاعی، دانشگاه‌ها و دولت‌ها کنترل می‌شود و خریداری، نام‌گذاری و کنترل یک دامنه، به نیت ارایه دهندگان خدمات میزبانی وابسته است. نمونه اخیر این شیوه کنترل نیز در برنامه فروش دامنه org. به یک شرکت خصوصی متجلی است. اما این تیم استارتاپی با استفاده از بلاک‌چین اتریوم، به توسعه دهندگان کمک می‌کند که وب‌سایت‌های غیرمتمرکز را بدون تاییدیه از نهادهای متولی DNS روی اینترنت ایجاد کنند.

استارتاپ Unstoppable Domains اخیرا مرورگر اختصاصی خود را به همراه نام دامنه سطح بالای crypto. معرفی کرده است.

برد کم (Brad Kam) هم‌بنیان‌گذار این استارتاپ گفته است که این محصول بر اساس اتریوم و به منظور حفاظت از آزادی بیان در فضای اینترنت ایجاد شده است.

وی افزود: دامنه‌هایی را که به آدرس‌های crypto. متصل شوند، شرکت‌ها و نهادهای دیگر نمی‌توانند از دسترس خارج کنند.

برد کم، انگیزه‌اش را از ارایه این فناوری، سانسور شدید اعتراضات در اسپانیا و ترکیه اعلام کرد و افزود: این روزها سانسور شدت گرفته است. برای مثال رجیستری .cat که مربوط به جنبش استقلال‌طلبانه کاتالونیاست، از سوی پلیس اسپانیا مورد هجوم واقع شد، بنیان‌گذاران آن دستگیر و تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها تعطیل شدند.

وی افزود: در ترکیه نیز تمامی ارایه دهندگان خدمات میزبانی، فهرستی از 150 واژه ممنوعه را دریافت کرده‌اند که نمی‌توان به سایت‌هایی با این واژه‌ها خدمات میزبانی ارایه داد. اما با میزبانی غیر متمرکز، در صدد جایگزینی اینترنت کنونی هستیم.

بنیان‌گذار Unstoppable Domains گفت: بسیاری از مردم، محصولات وب 3.0 را رقیب همدیگر می‌پندارند که دیدگاه درستی نیست. هدف نهایی حذف سیستم‌های ناکارآمد مانند DNS است.
 
Ethereum Name Service
در حالی که Unstoppable Domains مرورگر و رجیستری دامنه خود را ساخته است، ENS روی دامنه سطح بالای خود (eth.) متمرکز شده که به سرعت در حال محبوب شدن است.

برنتلی میلگان (Brantly Millegan) مدیر عملیات ENS گفت: چشم‌انداز ما این است که ENS در بلند مدت، به ارتقای سیستم نام دامنه اینترنت منجر شود. وی افزود: در عمل این بدان معناست که شما قادر به داشتن نام دامنه‌ای خواهید بود که ویژگی‌های عدم تمرکز، برنامه‌پذیری و سانسور ناپذیری اتریوم را خواهد داشت.

به گفته وی، ENS با برخی مرورگرها مانند اوپرا سازگار است و تاکنون بیش از یکصد اپلیکیشن و API با آن یکپارچه شده است.

میلگان گفت: دامنه‌های .eth به عنوان قراردادهای هوشمند اتریوم، به شبکه اتریوم وابسته‌اند، نه ارایه‌دهندگان خدمات میزبانی.

البته فعلا این سیستم فقط برای اتصال دامنه‌ها با کیف‌های پول رمز‌ارز استفاده می‌شود.


 
مرجع : کوین دسک
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۳۴۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما