۰
سازمان فناوری اطلاعات بررسی کرد

تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و نوپا

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۲
تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و نوپا
تأثیر شیوع ویروس کرونا بر کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات و نوپا
 
آی‌تی‌من- سازمان فناوری اطلاعات برای دستیابی به تصویری کلی از وضعیت کسب‌وکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، پیمایشی را در تماس با مدیران 100 شرکت منتخب از 2000 شرکت که در سامانه نوآفرین ثبت نام کرده‌اند، انجام داده است. در کنار این پیمایش، نظرات و دیدگاه‌های برخی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کارهای آنلاین و مجازی را که در روزهای اخیر و در سایت‌های خبری و تحلیلی این حوزه منتشر شده نیز گردآوری و در گزارش مذکور ارایه شده است.
 
در مقدمه این گزارش ذکر شده است: «پاسخ به این سوال که کرونا چه تأثیری بر کسب‌وکارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی مواجه است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد کسب‌وکارهای امروزی است و تأثیر متفاوتی که کرونا بر هر یک از این کسب‌وکارها می‌گذارد؛ و از سوی دیگر، از آنجا که هر کسب‌وکاری با شبکه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین‌کنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و... در ارتباط است و از آنها تأثیر می‌پذیرد، تاثیرپذیری هر یک از اجزای این شبکه از شیوع کرونا، می‌تواند بر کسب‌وکار مورد مطالعه نیز اثری متفاوت داشته باشد.
 
علاوه بر این، باید در نظر داشت که اگرچه در نگاه نخست، برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید منتفع می‌شوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمین‌کنندگان آنها، این کسب‌و‌کارها نتوانند از فرصت پیش‌آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند.
 
شناخت رفتار و نیز خواسته‌های کسب‌وکارها (که مهم‌ترین هدف این مطالعه و پیمایش است) به حاکمیت کمک می‌کند تا بتواند سیاست‌های کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیت‌های اقتصادی و نیز کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا بر شهروندان و کسب‌وکارها در پیش بگیرد.»
 
خدمات آنلاین گردشگری، بازنده بزرگ
این گزارش نشان می‌دهد که بیشترین تأثیر ویروس کرونا بر استارتاپ‌‌های ایرانی در صنعت فروش آنلاین خدمات گردشگری اتفاق افتاده و استارتاپ‌های «فلایتیو» و «علی بابا» که بیشترین سهم از فروش بلیت‌های هوایی را دارند، به ترتیب ۷۵  درصد و ۸۰ درصد کاهش در میزان کل فروش را تجربه کرده‌اند. این اتفاق به تعدیل نیرو در دو استارتاپ علی بابا و الی گشت منجر شده است.
 
در حوزه اجاره اقامتگاه‌های گردشگری نیز استارتاپ «شب» از کاهش 70 درصدی رزرو اقامتگاه‌ای گردشگری خبر داده و«اسنپ تریپ» نیز با کاهش 100درصدی رزرو هتل‌ها و کاهش 65 درصدی خرید پروازها مواجه شده است.
 
بعد از کسب‌وکارهای آنلاین خدمات مسافرتی و گردشگری، پلتفرم‌های اطلاع رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی هستند که بزرگترین خسارت را به دلیل شیوع ویروس کرونا دیده‌اند.
 
همچنین با توجه به لغو شدن تمامی رویدادها، میزان فروش استارتاپ «ایوند» ۷۵  درصد کاهش داشته و ۹۰ درصد فروش حال حاضر این استارتاپ از رویدادهای آنلاین است.
 
سینما تعطیل
استارتاپ «تیکت» نیز که در حوزه فروش بلیت تئاتر، کنسرت و سینما فعالیت دارد با افت ۱۰۰ درصدی خرید بلیت روبه‌رو شده و تمامی فروش خود را از دست داده است. مساله استرداد بلیت‌های خریداری‌شده نیز از چالش‌های پیش روی این کسب‌وکارهاست.
 
در حوزه تخفیف و خرید گروهی، دو مجموعه «تخفیفان» و «نت‌برگ» که چندی پیش با هم ادغام شدند نیز 80 درصد کاهش فروش داشته‌اند.
 
رشد خرید آنلاین
از سوی دیگر، توصیه پزشکان به ماندن در خانه موجب شده تا استارتاپ‌های خرید آنلاین کالا رشد خوبی داشته باشند.
 
استارتاپ «باسلام» و «اسنپ‌مارکت» به ترتیب ۱۵ و ۵۰ درصد در فروش و تقاضا رشد داشته‌اند که می‌تواند نتیجه تمایل مردم به خرید آنلاین و عدم خروج از خانه باشد. فروشگاه اینترنتی «ایسام»هم هیچ تغییری در فروش نداشته است.
 
زیان شدید سامانه‌های حمل و نقل آنلاین
سامانه‌های حمل ونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و کاهش رفت‌وآمد و ثبت سفارش در این صنعت اتفاق افتاده است. «اسنپ» از کاهش 70 درصدی تعداد سفرها و اثرگذاری بر درآمد 500هزار راننده فعال این شرکت خبر داده است.
 
استارتاپ «تی‌نکست» که در حوزه پست درون‌شهری فعالیت دارد، ۷۳ درصد افت در ارسال تعداد بسته‌های پستی داشته است. اما برخالف تی‌نکست، «الوپیک» افزایش ۵ درصدی در تعداد بسته‌های پستی را تجربه کرده که می‌تواند ناشی از افزایش تقاضای فصلی باشد.
 
همه فیلم و سریال می‌بینند
خانه‌نشینی مردم باعث شده تا میزان تماشای آنلاین فیلم و سریال در این ایام افزایش یابد. میزان بارگذاری و تماشای ویدیو در «آپارات» به ترتیب با ۴۰ و ۲۵ درصد رشد همراه بوده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در «فیلیمو»، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴ و دیگر محتوای بصری ۳۵ درصد رشد کرده است.
 
از سوی دیگر، پلتفرم فیلیمو در گزارشی دیگر  آورده است که در روزهای شیوع کرونا در کشور به دلیل خانه ماندن بسیاری از افراد، میزان تماشای آنلاین فیلم روی این پلتفرم، ۶۵  درصد افزایش داشته است.
 
رشد خیره کننده برگزاری رویداد و کلاس آنلاین
دو استارتاپ «ای‌سمینار» و «لحظه‌نگار» که بستر برگزاری رویداد و کلاس آنلاین هستند، رشد خوبی را کسب کرده‌اند.
 
ایسمینار در مدت کوتاه شیوع کرونا، آمار خیره کننده افزایش ۴۰۰ درصدی فروش روزانه را ثبت و تنها در یک هفته 6 هزار کاربر جدید را جذب کرده است. استارتاپ لحظه‌نگار هم از افزایش ۵۰ درصدی برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است.
 
در بخش دیگری از این گزارش، مهم‌ترین دلایل تاثیرات منفی کرونا بر کسب‌وکارها بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که شرکت‌های نوپا با تاثیرپذیری منفی از شیوع کرونا، »کاهش مشتریان (تقاضا) و کاهش درآمدهای ناشی از آن را بیشترین عامل تاثیر ویروس کرونا بر کسب‌وکار خود می‌دانند.
 
متن کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.
 
کد مطلب : ۲۷۳۵۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما