۰

اندازه اقتصاد دیجیتال چین به 5 تریلیون دلار رسید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۹
اندازه اقتصاد دیجیتال چین به 5 تریلیون دلار رسید
اندازه اقتصاد دیجیتال چین به 5 تریلیون دلار رسید
 
آی‌تی‌من- بر اساس گزارش آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین (CAICT) سهم اقتصاد دیجیتال از GDP چین در سال 2019 به میزان 1.4 درصد رشد کرده است.

CAICT که یک اندیشکده دولتی است، این اطلاعات را پنج‌شنبه گذشته منتشر و اعلام کرد که سال گذشته میلادی، اندازه اقتصاد دیجیتال چین 15.6 درصد رشد کرده است.

بر اساس سپیدنامه‌ای که این اندیشکده منتشر کرده، میزان ارزش افزوده صنعت دیجیتال با 11.1 درصد رشد نسبت به سال ماقبل (2018) به 7.1 تریلیون یوان رسیده است؛ در حالی که ارزش افزوده حاصله از به‌کارگیری فناوری‌های دیجیتال در صنایع دیگر، مانند کشاورزی، تولید و بخش خدمات، نزدیک به 28.8 تریلیون یوان برآورد می‌شود.

در مقیاس استانی نیز، ارزش افزوده اقتصاد دیجیتال در پکن، شانگهای، جیانگ‌سو، ژجیانگ، فوجیان، هوبی، سیچوان، هنان، هه‌بی، آن‌هویی و هونان بیش از یک تریلیون یوان بوده است. در این میان اقتصاد دیجیتال بیش از 50 درصد از کل تولید ناخالص داخلی شهرهای پکن و شانگهای را به خود اختصاص داده است.

آمارهای یاد شده مربوط به سال قبل است؛ در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال 2020 و با شیوع ویروس کرونا، روند تحول دیجیتال در چین سرعت گرفته و در عین حال، توجه‌ها به دو موضوع امنیت و محرمانگی داده‌ها نیز در این کشور افزایش یافته و کنگره ملی خلق چین اعلام کرده که در سال جاری، قوانین تازه‌ای برای محافظت از داده‌ها وضع خواهد کرد.

اقتصاد دیجیتال بیش از یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد؛ در عین حال این کشور سعی دارد، این سهم را افزایش دهد. هفته گذشته نیز کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی این کشور (NDRC) از مجموعه‌ای از سیاست‌ها به منظور تسریع تحول دیجیتال به شرکت‌های کوچک و متوسط رونمایی کرد. این سیاست‌ها از سوی بخش‌های مختلفی شامل پلتفرم‌های اینترنتی، شرکت‌های پیشتاز و موسسات مالی اجرا خواهد شد. به گفته NDRC، مواردی همچون ارایه خدمات مشاوره و پشتیبانی از ایجاد زنجیره تامین دیجیتال از جمله سیاست‌های یاد شده است.

با وجود تمامی این اقدامات، هنوز چین در زمینه تحول دیجیتال  از کشورهای توسعه یافته عقب است. در تعدادی از کشورهای غربی، سهم تحول دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به بیش از 50 درصد رسیده است. اما چین سرعت قدم‌های خود را در این مسیر بیشتر کرده و  پیش‌بینی کارشناسان حاکی است که چین نیز در 5 سال آینده به این مرحله خواهد رسید.

در سال‌های اخیر، دولت پکن و کسب‌وکارهای این کشور سرمایه‌گذاری در این بخش را سرعت بخشیده‌اند. این کشور همچنین از برنامه «زیرساخت نوین» هم پرده برداری کرده که شامل توسعه شبکه‌های نسل پنجم و مراکز داده به منظور پشتیبانی بیشتر از روند دیجیتالی شدن است.

داده‌های رسمی حاکی از این است که 25 استان چین پروژه‌های زیرساختی نوین خود را آغاز کرده‌اند و ساخت شبکه 5G در 21 استان به زودی آغاز می‌شود.


 
 
 
مرجع : CGTN
کد مطلب : ۲۷۳۷۷۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما