۰

ترامپ: دستور ممنوعیت تیک تاک را در آمریکا صادر می‌کنم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۱
ترامپ: دستور ممنوعیت تیک تاک را در آمریکا صادر می‌کنم
ترامپ: دستور ممنوعیت تیک تاک را در آمریکا صادر می‌کنم
 
آی‌تی‌من- تصمیم ترامپ برای ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک به دلیل نگرانی از فعالیت‌های جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از سوی این اپلیکیشن محبوب چینی اعلام شده است.

ترامپ جمعه شب به خبرنگاران گفت: در مورد موضوع تیک‌تاک، ما (فعالیت) آنها را در ایالات متحده ممنوع می‌کنیم.

وی درباره زمان اعمال این ممنوعیت هم گفت: به زودی، به سرعت. منظور من «فورا» است.

ترامپ افزود که وی، اختیار دارد که این اپلیکیشن را که متعلق به شرکت  ByteDance Ltd، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین است، ممنوع کند. ترامپ خواهد توانست با صدور یه فرمان اجرایی تحت قانون اضطرار بین‌المللی قدرت‌های اقتصادی (IEEPA) این ممنوعیت را عملیاتی کند.

جالب است بدانید که در سال 1979 میلادی نیز پس از ماجرای تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران، کارتر رییس جمهور وقت آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی تحت همین قانون، دستور انسداد اموال و دارایی‌های دولت ایران را در خاک آمریکا صادر کرد.

روز جمعه، رییس جمهور ایالات متحده که از سفری به فلوریدا برمی‌گشت، پیش از فرود هواپیمای ریاست جمهوری در واشنگتن گفت: من فردا (امروز، شنبه) سند مربوطه را امضا می‌کنم.

تصمیم ترامپ برای ممنوع کردن فعالیت تیک تاک در حالی اتخاذ شده که خبرها حاکی از تلاش مایکروسافت برای خریداری این اپلیکیشن است. البته ترامپ مخالفت خود را با این تصمیم مایکروسافت اعلام کرده است.

اگر مایکروسافت تیک‌تاک را خریداری کند، صاحب یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه نزد جوانان و نوجوانان خواهد بود. این موضوع از آن جهت مهم است که سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت در زمینه شبکه‌های اجتماعی تا کنون ثمربخش نبوده و این غول نرم افزاری، حضور در خور توجهی در این بازار گسترده ندارد.

تیک تاک از زمان آغاز فعالیت، عمدتا به عنوان یک پلتفرم سرگرمی شناخته شده بود. اما پس از شیوع ویروس کرونا، ناگهان بر محبوبیت آن افزوده شد و فقط 180 میلیون بار در آمریکا دانلود شد. این اپلیکیشن متعلق به شرکت چینی بایت دنس است؛ شرکتی که 100 میلیارد دلار ارزش دارد.

با رشد محبوبیت، تیک‌تاک دامنه فعالیت‌هایش را نیز در آمریکا گسترش داد و تا کنون نزدیک به یک هزار نفر را در این کشور استخدام کرده است. امسال نیز تیک‌تاک در نظر دارد ده هزار آمریکایی را با درآمدهای بالا به استخدام درآورد. سخنگوی تیک‌تاک همچنین اعلام کرد که یک میلیارد دلار بودجه نیز برای پشتیبانی از خالقان آمریکایی محتوا در این پلتفرم اختصاص داده است.

این سخنگو در پاسخ به نگرانی‌ها مبنی بر جمع‌آوری داده‌ها نیز گفت: داده‌های کاربران آمریکایی تیک‌تاک در خاک آمریکا ذخیره می‌شود و کنترل‌ها و نظارت‌های سختگیرانه‌ای نیز روی دسترسی کارکنان به این داده‌ها اعمال می‌شود.

وی‌ افزود: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران تیک‌تاک آمریکایی هستند. ما به محافظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران‌مان متعهد هستیم.

تصمیم رییس جمهور آمریکا برای ممنوعیت فعالیت تیک‌تاک پس از آن صورت می‌گیرد که کمیته سرمایه گذاری خارجی دولت ایالات متحده، که مسوول بررسی تملک کسب‌وکارهای آمریکایی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی است، در زمینه شرکت بایت دنس تحقیقاتی را انجام داد. بایت دنس در سال 2017 شرکت Musical.ly را خریداری و در تیک تاک ادغام کرد. Musical.ly اگرچه در شانگهای تاسیس شده بود، اما در آن زمان در آمریکا حضور پررنگی داشت.
 
دلیل عمده نگرانی اما احتمال ارسال اطلاعات کاربران آمریکایی به شرکت مادر تیک تاک است. تیک تاک اگرچه می‌گوید که داده‌های کاربران آمریکایی‌اش را در سرورهایی در آمریکا و سنگاپور ذخیره می‌کند، اما در شرایط خدمات آن ذکر شده که ممکن است این اطلاعات را به شرکت مادر، زیرمجموعه‌ها یا همکاران تجاری‌اش منتقل کند. همچنین در نسخه پیشین سیاست‌های محرمانگی این اپلیکیشن به کاربران هشدار داده شده بود که ممکن است اطلاعات را با کسب‌وکارهای چینی و در صورت درخواست قانونی، با مقامات پلیس و نهادهای قانونی و عمومی چین به اشتراک بگذارد.



 
مرجع : بلومبرگ
کد مطلب : ۲۷۳۹۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما