۰

شبکه نسل پنج در ایران فعلا آزمایشی است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
شبکه نسل پنج در ایران فعلا آزمایشی است
شبکه نسل پنج در ایران فعلا آزمایشی است

آی‌تی‌من- حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، درباره ضرورت توسعه نسل پنجم ارتباطات گفت: همان‌طور که سال‌ها قبل و در زمان توسعه اینترنت نسل سوم و چهارم، تعلل کردیم و در نهایت مجبور به سرمایه‌گذاری زیاد در این حوزه شدیم تا کمبودها را جبران کنیم، اگر در دستیابی به نسل پنجم ارتباطات هم کم‌کاری کنیم، قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفت: فرآیند تحول حوزه دیجیتال در کشور باید همگام با تمام دنیا رخ دهد. مخصوصا حوزه ICT که فناوری‌های مربوط به آن به سرعت در حال تغییر و تحول است.
برخی اعتقاد دارند، در این وضعیت اقتصادی و با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، سرمایه‌گذاری روی اینترنت نسل پنجم ضروری نیست. معاون وزیر ارتباطات در این‌باره اعتقاد دارد: ما ناگزیر از توسعه تکنولوژی هستیم. در حوزه فناوری مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد که تکنولوژی‌های جدید جایگزین قدیمی‌ترها می‌شوند و قدیمی‌ها برخی از کارهای تخصصی را پوشش نمی‌دهند.

وی افزود: در پاسخ به این‌که می‌گویند «الان چه نیازی به ورود نسل پنجم ارتباطات به ایران است؟» باید بگویم این طرح اکنون به صورت پایلوت در کشور اجرایی شده تا ابعاد مختلف این تکنولوژی از تمامی جهات مورد بررسی قرار بگیرد.

 فضای مجازی بستر اصلی اقتصاد دیجیتال است
وی با تاکید بر اینکه «5G تنها تغییر حوزه ارتباطات و اینترنت نیست و تغییر یک اکوسیستم است» گفت: نسل پنجم ارتباطات صرفا یک فناوری موبایلی نیست، بلکه فناوری فراگیری در حوزه ICT است که دنیا را متحول می‌کند.

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همگرایی اینترنت فیکس و همراه، توسعه صنایع و کسب و کارها بر بستر 5G همگی جزو اتفاقاتی هستند که با ورود نسل پنجم ارتباطات باید منتظر آن‌ بود.

فلاح افزود: در آینده‌ای نه چندان دور فضای مجازی به بستر اصلی اقتصاد دیجیتال تبدیل می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بسیاری از کشورها، سهم خوبی از اقتصاد را از آن خود کرده است و ما نیز باید در کشورمان بستر مناسبی را ایجاد کنیم.

مطمئنا کسانی که اکنون از توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور انتقاد می‌کنند، اگر در آینده این تکنولوژی وارد دنیا شود و ما عقب مانده باشیم، باز هم به ما انتقاد خواهند کرد. مجموعه وزارت ارتباطات و پژوهشگاه‌های مرتبط به این وزارتخانه نقشه راه نسل پنجم ارتباطات را تدوین کرده‌اند و مشغول کار کردن در این حوزه هستند. در تمام دنیا ابتدا طرح به صورت پایلوت انجام می‌شود و پس از آن از پوشش موبایلی برخوردار خواهد شد.

گوشی نسل پنجم ارتباطات در بازار وجود دارد
وی در خصوص کمبود گوشی تلفن همراهی که نسل پنجم ارتباطات را پوشش می‌دهد، افزود: اکنون در بازار تعدادی گوشی وجود دارد که این فناوری را پوشش دهد. ضمن این که طرح پایلوت به این معناست که نسل پنجم ارتباطات، ابتدا در اپراتورها، مراکز پژوهشی، صنایع و دانشگاه‌ها تست می‌شود تا دانش فنی حداقلی در این خصوص به دست بیاید و بتوانیم با چشم باز به پیشواز آینده برویم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: تکنولوژی آهسته وارد زندگی ما می‌شود و مردم هم بسته به نیازی که دارند به استقبال آن می‌روند. قرار نیست شوک یک‌باره‌ای به مردم وارد شود. ورود هر تکنولوژی به شیوه‌هات اسپات است. یعنی ابتدا در نقاطی که ویژگی‌های ترافیکی دریافت سرویس را دارند ارایه می‌شود و پس از آن توسعه پیدا می‌کند.

 ملاحظات فرهنگی را در نظر می‌گیریم
وی اضافه کرد: نسل پنجم ارتباطات هم پس از تست شدن در مکان‌های علمی و دانشی، در مکان‌های پرجمعیت و عمومی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و پس از آن می‌توان به کاربران در نقاط پرترافیک خدمات داد. پس از این مرحله است که می‌تواند به مطالبه روز مردم تبدیل شود. دقیقا مانند اتفاقی که برای نسل‌های پیش از این رخ داد و شاهد هستیم که اکنون مردم در نقاط دورافتاده روستاها هم درخواست پوشش نسل چهارم ارتباطات را دارند.

فلاح جوشقانی تصریح کرد: تکنولوژی مسیر خود را طی می‌کند، ما هم اگر به تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و مسایلی از این دست نیاز داریم باید نسل پنجم ارتباطات را به صورت پایلوت پیش ببریم.

معاون وزیر ارتباطات گفت: البته در کنار آن ملاحظاتی فرهنگی را هم در نظر خواهیم گرفت تا برای رویارویی با تمام ابعاد آن آماده باشیم اما این تکنولوژی چه بخواهیم و چه نخواهیم وارد کشور می‌شود.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۷۳۹۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما