۰
با حضور وزیر ارتباطات

چهارمین سایت 5G ایرانسل افتتاح شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
چهارمین سایت 5G  ایرانسل افتتاح شد
چهارمین سایت 5G ایرانسل افتتاح شد

آی‌تی‌من- در سومین رویداد هفتۀ دیجیتال ایران که در حال برگزاری است، روز قبل مصادف با دومین روز از نمایشگاه اینترنت اشیا در سالن 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران، در حالی آغاز شد که  محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، با حضور و بازدید از غرفۀ ایرانسل، از طریق ارتباط زندۀ ویدیویی با چهارمین سایت تجاری 5G ایران و ایرانسل در محل بوستان آب و آتش، اولین سایت برای استفادۀ عمومی‌نسل پنج تلفن همراه ایران را به همراه بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل، افتتاح کرد.

در این مراسم،  محمدحسین حجازی مدیرعامل منطقۀ فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و همچنین جمعی از معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، شرکت ایرانسل، اصحاب رسانه، متخصصان و علاقه‌مندان صنعت تلکام در سالن 27 نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم  بیژن عباسی آرند با توضیح فعالیت جدیدترین سایت تجاری نسل پنج تلفن‌همراه ایرانسل و آخرین دستاوردهای ایرانسل در حوزۀ هوش مصنوعی گفت: «سایتی که امروز در بوستان آب و آتش تهران افتتاح می‌شود، یک سرویس با قابلیت استفادۀ عمومی‌در شبکۀ 5G را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا آن‌هایی که گوشی مجهز به تکنولوژی 5G دارند، بتوانند به طور مستقیم این تجربه را داشته باشند و یا با سایر گوشی‌های هوشمند، از طریق HotSpot مودم 5G که در محل سایت قرار داده شده است، به صورت وای‌فای، از آن بهره‌مند شوند. تجربۀ جهانی نشان داده است که مشترکان در شبکۀ 5G نسبت به شبکۀ 4G، می‌توانند حداقل سرعتی 10 برابر را در اختیار داشته باشند. همچنین ما امروز از پروژه «آواتار» که یک پروژه جدید در حوزه AI است و به عنوان یک پلتفرم جدید مرکز تماس، بر پایه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، رونمایی خواهیم کرد.» وی همچنین از همکاری مجموعۀ منطقۀ فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برای در اختیار گذاشتن فضای احداث سایت، قدردانی کرد.

در ادامۀ این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات با توضیح اهمیت توسعۀ شبکه 5G در ایران، گفت: از همکاران فنی ایرانسل برای تلاش‌های بسیار زیادی که در هفت-هشت ماه اخیر انجام دادند تا سه سایت قبلی نسل پنج تلفن‌همراه به بهره‌برداری برسد و مجموعه‌های تحقیقاتی کشور بتوانند تحقیقات و کاربردهای نسل پنج را، قبل از اینکه این شبکه به طور گسترده در کشور پیاده‌سازی شود، عملیاتی کنند؛ تشکر می‌‌کنم.

وی افزود: در نتیجۀ این اقدام ایرانسل در هفت‌ماه گذشته، امروز در این نمایشگاه، شاهد آن هستیم که کاربردهای گوناگون نسل پنجم تلفن‌همراه به نمایش گذاشته شده و شرکت‌های مختلف در حال هم‌افزایی هستند که زیست‌بوم نسل پنج تلفن‌همراه را بتوانیم با حداکثر استفاده در اقتصاد دیجیتال، مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه البته سایت‌های قبلی ایرانسل در پروژهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، ساختمان مرکزی ایرانسل و دانشگاه تربیت‌مدرس هم قابلیت استفاده توسط عموم را داشت، ولی به دلیل فاصلۀ سایت با مردم، خیلی امکان استفادۀ عمومی‌وجود نداشت، ادامه داد: سایت نسل پنج تلفن‌همراه که امروز در پل طبیعت و بوستان آب و آتش افتتاح می‌شود، اولین سایتی است که به صورت فراگیر و عمومی، می‌تواند مورد استفاده مردم قرار گیرد.

آذری جهرمی‌درباره آیندۀ توسعۀ شبکۀ 5G در ایران ادامه داد: ایرانسل در روزهای اول اسفند امسال در جزیرۀ کیش و در دو هفتۀ آغازین اسفند در شهر شیراز، با راه‌اندازی سایت 5G، پوشش نسل پنج را در این شهرها آغاز می‌کند. همراه‌اول هم در حال انجام تلاش‌های خوبی است تا در راستای ارائۀ 5G به دستاوردهای خوبی برسند که طبیعتا گزارش آن را به مردم خواهند داد. همچنین امیدواریم با فراگیری نسل پنج تلفن‌همراه و حرکت به سمت اتصال شبکۀ ثابت و همراه و ادغام آن‌ها با یکدیگر، شاهد یک تحول بزرگ در شبکۀ ملی اطلاعات باشیم که این توسعۀ 5G هم بر اساس همان سند شبکۀ ملی اطلاعات در حال توسعه است.

حجازی، مدیرعامل منطقۀ فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز در این مراسم، از وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل برای توجه به هوشمندسازی اراضی عباس‌آباد تشکر و ابراز امیدواری کرد راه‌اندازی خدمات 5G ایرانسل در پل طبیعت به عنوان یکی از نمادها و نشانه‌های گردشگری کشور، در تقویت جذب گردشگران به این منطقه مؤثر باشد.

در ادامه نیز وزیر ارتباطات با دعوت از یکی از نوجوانان حاضر در محل نمایشگاه، از او خواست تا به نمایندگی از هم‌نسلان خود که آیندۀ این تکنولوژی به آن‌ها اختصاص دارد، در افتتاح چهارمین سایت تجاری 5G ایران مشارکت کند. سپس حاضران در بوستان آب و آتش، از طریق اتصال به سایت 5G این بوستان، با وزیر ارتباطات تماس تصویری بر بستر 5G برقرار و با وی گفت‌وگو کردند. در حین این گفت‌وگوی تصویری، صفحۀ گوشی تلفن‌همراه حاضر در بوستان آب و آتش، با نشانگر شبکۀ 5G در سالن نمایش داده می‌شد.

پس از افتتاح زندۀ ویدیویی سایت نسل پنج تلفن‌همراه در بوستان پارک آب و آتش، وزیر ارتباطات از غرفه ایرانسل در نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا بازدید کرد و در جریان آخرین محصولات و دستاوردهای ایرانسل‌لبز مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله «آواتار» که یک مرکز تماس برپایه هوش مصنوعی است، قرار گرفت.

اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، از سال ۱۳۹۵ مطالعۀ شبکۀ نسل پنج را به صورت جدی با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی داخلی و شرکت‌های بین‌المللی فعال در این زمینه آغاز کرد و موفق شد در تیر ماه سال ۱۳۹۶، اولین بار در ایران، از نخستین شبکه رادیویی واقعی مبتنی بر تکنیک‌های 5G بهره‌برداری و در شهریور ماه همان سال نیز، در حضور  آذری‌جهرمی‌وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نمونۀ کاملی از شبکۀ 5G را آزمایش کند.

ایرانسل در ادامه طی یک برنامۀ دقیق و فشردۀ مطالعاتی و عملیاتی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای راه‌اندازی شبکۀ کاربردی و واقعی 5G، موفق به راه‌اندازی نخستین سایت نسل پنج ایران در اول مرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور آنلاین رییس محترم جمهور، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات شد. پس از آن در هفتم مرداد 1399، دومین سایت 5G ایران و ایرانسل در ساختمان مرکزی ایرانسل و ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹، سومین سایت 5G ایران و ایرانسل که اولین سایت فضای بیرونی بود، در دانشگاه تربیت مدرس تهران راه‌اندازی شد. و نهایتاً امروز، چهارمین سایت تجاری 5G ایران و ایرانسل در شبکۀ کاربردی و واقعی با قابلیت استفادۀ عمومی، در بوستان آب و آتش، عملیاتی شد. بدین ترتیب از اول مردادماه 1399 تاکنون، کماکان ایرانسل تنها اپراتور عرضه‌کنندۀ 5G در ایران است.

همانطور که به تازگی  بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، در صفحۀ اینستاگرام خود، از ثبت سرعت ۳.۳۱۲ گیگابیت بر ثانیه در شبکۀ 5G ایران در روز 20 بهمن 1399، توسط یکی از رسانه‌ها در ساختمان مرکزی ایرانسل خبر داده و به ثبت سرعت‌هایی بین ۳ تا ۳.۵ گیگابیت در بهمن ماه 99 در شبکۀ کاربردی و واقعی ایرانسل اشاره کرده بود، روز قبل نیز در مراسم رسمی‌افتتاح چهارمین سایت 5G ایران و ایرانسل در نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا و در حضور وزیر ارتباطات، تست سرعت 5G ایرانسل انجام و عددهایی بین ۳ تا ۳.۵ گیگابیت بر ثانیه به ثبت رسید.
مرجع : ایرانسل
کد مطلب : ۲۷۵۶۹۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما