۰
شورای عالی فضای مجازی پیگیری می‌کند

آموزش و پرورش: ۱۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور را نیاز داریم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۶
آموزش و پرورش: ۱۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور را نیاز داریم
آموزش و پرورش: ۱۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور را نیاز داریم

آی‌تی‌من-  محمود حبیبی با بیان شیوه‌نامه بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس در سه ناحیه برنامه‌ریزی ‌شده است؛ ناحیه منطقه‌ بی‌خطر که آموزش به‌صورت حضوری خواهد بود، در مناطق پرخطر و قرمز حضور دانش‌آموزان را نخواهیم داشت و از طریق بسته‌های دیگر و ترکیبی مانند آموزش تلویزیونی، آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد، توزیع بسته‌های آموزشی آموزش را جبران‌ می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مناطق سعی کردیم آموزش‌ها را به‌صورت ترکیبی داشته باشیم که پوشش حداکثری صورت گیرد همچنین در نقاطی که کم‌خطر هستند و نقاط زرد است آموزش را به‌صورت ترکیبی، و استفاده از سایر روش‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. طبیعتاً از روش زوج و فرد کردن یا حضور یکی در میان دانش‌آموزان در هفته استفاده می‌کنیم که در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس درباره آن توضیح داده ‌شده است.

حبیبی درباره آموزش افرادی که گوشی همراه ندارند گفت: در بحث آموزش تکیه اصلی ما صرفاً شبکه شاد نیست ما آموزش تلویزیونی و شبکه شاد را خواهیم داشت، علاوه بر آن برای نقاط محروم که هیچ‌کدام یک از این دسته‌بندی وجود ندارد، بسته‌های آموزشی را توزیع خواهیم کرد تا به عدالت آموزش نزدیک شویم.

وی بابیان اینکه سامانه اطلس آموزش کل کشور را طراحی کردیم و با کمک مدیران مدارس اطلاعات آن را تکمیل می‌کنیم گفت: در این اطلس تعیین می‌کنیم که کدام‌یک از دانش‌آموزان به آموزش دسترسی دارند و کدام‌یک دسترسی ندارند. برای دانش‌آموزانی که از آموزش محروم می‌شوند برنامه‌ریزی‌های خاص را انجام خواهیم داد. هدف ما این است که پوشش حداکثری آموزش را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه هر شیوه‌ آموزشی مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارد گفت: آموزش‌های تلویزیونی ویژگی یک‌طرفه و آموزش شبکه شاد ویژگی دیگری دارد که هریک به نحوی زمینه آموزش را بین معلم و دانش‌آموز فراهم می‌کند اما جهت‌گیری ما این است به سمتی برویم که بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش مانند سایر بخش‌های دیگر با کرونا غافلگیر شد اما ما در بازه زمانی بسیار کوتاه شبکه شاد را راه‌اندازی کردیم هر بستری که تازه ارایه می‌شود طبیعی است که یک سری مشکلاتی داشته باشد شبکه شاد نیز از این قاعده مستثنا نبود.

حبیبی عنوان کرد: امسال برنامه‌ریزی‌های کافی برای ارایه آموزش در کلاس‌های آنلاین برای تمام دانش‌آموزان کشور صورت گرفته است از طرفی جلسات متناوبی را با وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برای تأمین زیرساخت اینترنت در کل کشور داشتیم. وزارت ارتباطات در اقصی نقاط کشور به‌طور مناسب پوشش دهی شبکه ملی ارتباطات را خواهد داشت.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: در جلسه‌ای که در خدمت مرکز ملی فضای مجازی بودیم قول داده شد تمام ظرفیت کشور به کار گرفته شود تا با بحث مشکلات پهنای باند و ترافیک برای شبکه شاد مواجه نباشیم. پیش‌بینی ما این است که تقریباً به۱۰درصد ظرفیت کشور برای شروع سال تحصیلی در شبکه شاد نیاز داریم ما فکر می‌کنیم این موضوع با همکاری این دو نهاد صورت بگیرد.

وی افزود: استفاده از پلات فرم‌های دیگر خارجی برای آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود. مجموعه قوانین را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنظیم خواهیم کرد همچنین ظرف یک هفته آینده طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانش‌آموزان و معلمان را تعیین می‌کنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح شود در نظر گرفته خواهد شد.

 استفاده از سامانه غیربومی‌ ممنوع است
در همین رابطه حاجی‌میرزایی گفت: سامانه شاد یک سامانه بومی‌است و استاندارد‌های لازم را دارد بنابراین استفاده از سامانه غیربومی‌ممنوع و غیرقانونی است.

وزیر آموزش و پرورش در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور گفت: برای آموزش حضوری اصل بر این است که آموزش حضوری باشد بنابراین هر جایی که پروتکل اجازه دهد کار حضوری خواهد بود و در مناطقی تعداد توزیع کنیم بین روز‌های هفته باشد کلاس حضوری باتشد، اما در جایی که امکان حضوری نیست باید از طریقی آموزش باشد که روش‌های جایگزین آن آموزش تلویزیون و شبکه شاد است.

وزیر آموزش و پرروش گفت: برای دانش‌آموزان هیچ دانش‌آموزی ملزم نیست از طریق شاد آموزش ببیند و هرکس دسترسی دارد، امکان بهره مندی از این ظرفیت برای او وجود دارد و هدف ما آموزش همه دانش‌آموزان لازم التعلیم است.

حاجی میرزایی درباره استفاده غیر از سامانه غیربومی‌گفت: سامانه شاد بومی‌است و استانداردهای لازم را دارد و استفاده از پیام رسان خارجی ممنوع است.

 وعده تخصیص پهنای باند مناسب برای دانش‌آموزان
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر تخصیص پهنای باند مناسب و ایجاد شرایط ویژه تعرفه مصرفی برای فعالیت دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید در شبکه شاد (شبکه دانش‌آموزی کشور) تاکید کرد.

به گزارش مرکز ملی فضای مجازی کشور، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی در نشست بررسی آخرین وضعیت سامانه شاد گفت: با همکاری و هماهنگی تمامی‌دستگاه‌های مربوطه ترافیک مناسب برای شبکه شاد در سال تحصیلی جدید و تخصیص شرایط ویژه تعرفه ای برای کاربران آن اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان اهمیت ساماندهی فضای آموزشی کشور در شرایط همه گیری ویروس کرونا افزود: باید شبکه آموزشی دانش‌آموزی در کشور روی سکوی (پلت فرم) مناسب با کارآمدی و امنیت بالا برای فعالیت دائمی‌و تداوم سیستم آموزشی ترکیبی ایجاد شود که البته این سکو جایگزین آموزش و پرورش نخواهد بود بلکه مدل نظام آموزشی تکمیلی در کشور است.

فیروزآبادی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید آموزش ترکیبی (آموزش حضوری، مجازی، تلویزیون و بسته‌های آموزشی) در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: شرایط دسترسی یکسان برای دانش‌آموزان به همراه پیوست فرهنگی این شبکه ایجاد و روابط درون و برون نهاد آموزش و پرورش باید تنظیم شود. 

وی تاکید کرد: فضای آموزشی کشور نیاز به تحول دیجیتال دارد که شبکه شاد تحول ابزاری این حوزه را فراهم کرده است اما باید در نهایت تحول دیجیتالی در این بخش صورت پذیرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تاکید بر اینکه مدل کسب و کار تمامی‌ شبکه‌های آموزشی کشور باید تبیین شود، افزود: سامانه شبکه شاد که در حال حاضر در سیستم آموزشی کشور فعال شده است به صورت زمان بندی و با ارایه تسهیلات در اختیار فعالان این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نقطه کانونی در هماهنگی دستگاه‌های کشور در این حوزه عمل خواهد کرد، گفت: مصوبات لازم برای محتوای غنی، جلوگیری از بازماندگی تحصیلی دانش‌آموزان کشور، نحوه مشارکت بخش خصوصی و در نهایت دسترسی همگانی در این مرکز تدوین خواهد شد.

 آسیب سامانه «شاد» متوجه مناطق محروم است
اما در خبر دیگری نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، آسیب سامانه «شاد» را متوجه مناطق محروم دانست و گفت: سایر وزارتخانه در زمینه دسترسی دانش‌آموزان به شاد باید به یاری آموزش و پرورش بیایند.

محمد مولوی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه ایردات بسیاری به سامانه “شاد” وارد است، اظهار کرد: معلم در نظام تربیت به ویژه نظام تعلیم و تربیتی که مد نظر سند تحول بنیادین است، رکن اصلی تعلیم و تربیت به شمار می‌آید و حذف معلم به هیچ عنوان ممکن نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی‌ سامانه شاد به هیچ عنوان نمی‌‎تواند خلأ معلم را جبران کند، ادامه داد: سامانه شاد و عدم دسترسی دانش‌آموزان به آن نباید موجب ترک تحصلی دانش‌آموزی شود و وزارت آموزش و پرورش در قبال آموزش تمامی‌ دانش‌آموزان حتی کسانی که دسترسی به شاد ندارند، وظیفه دارد.

وی یادآور شد: امروز آموزش و پرورش باید از ظرفیت  نهادها و وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در حوزه توسعه شبکه شاد، اقدام کنند؛ کمک گیرد. وزارت ارتباطات در حوزه توسعه شبکه اینترنت در کشور و وزارت صمت در زمینه تهیه تلفن همراه هوشمند ارزان قیمت باید در این شرایط تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید به یاری آموزش و پرورش بیایند. مولوی افزود: به لحاظ فنی نیز ایرادات در رابطه با تعامل بین دانش‌آموز و معلم به سامانه شاد وارد است که تیم فناوری این سامانه باید این ایرادات تا پیش از شروع سال تحصیلی برطرف کنند. نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: آسیب جدی سامانه شاد، عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم به این سامانه است و همگان باید نسبت به این آسیب حساس باشند
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۴۰۰۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما