۰
از سوی سازمان فناوری اطلاعات

فاز نخست طرح ترسیم نقشه راه IT کشور اجرا شد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸
فاز نخست طرح ترسیم نقشه راه IT کشور اجرا شد
فاز نخست طرح ترسیم نقشه راه IT کشور اجرا شد

آی‌تی‌من- سعید سلیمانی جزییات طرح پژوهشی آینده‌نگاری و ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات را تشریح کرد و با بیان اینکه آینده پژوهی بستر مناسبی جهت ترسیم نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات در کشور به شمار می رود گفت: برای ترسیم نقشه راه فناوری اطلاعات کشور در گام نخست طی اقدامی مطالعاتی ۲۱ حوزه فناورانه پیشرو، مورد شناسایی و احصا قرار گرفت.

وی ادامه داد: سپس پرسشنامه‌ای با ۱۱ سوال حول موضوع «چگونگی ایفای نقش دولت در توسعه فناوری های پیشرو» طراحی شد و با انتشار در یک بستر نرم افزاری بومی به شیوه الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفت. پس از تحلیل و تدوین نتایج دور اول که به صورت دلفی (Delphi) انجام شد، پرسشنامه دوم نیز بر اساس پاسخ های دور اول طراحی و به همان روش میان شرکت کنندگان توزیع می‌شود.

سلیمانی گفت: به عبارت دیگر در دور دوم این نظرسنجی، نتایج مرحله نخست در اختیار متخصصان و خبرگان قرار می گیرد تا بتوان ضمن آگاهی ذهنی از پاسخ های مرحله قبل به همسویی و ایجاد وفاق لازم در استخراج نتایج نیز دسترسی پیدا کرد. سپس برنامه ها و سیاست های دولت برای توسعه بخش فناوری اطلاعات بر مبنای این نتایج شکل می‌گیرد.

وی درباره معرفی ۲۱ حوزه فناورانه پیشرو گفت: احراز هویت و کنترل دسترسی، کلان داده، زیست الکترونیک و سلامت دیجیتال، رایانش ابری، کنترل، روباتیک و تولید، رمزنگاری، پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی، بازی های رایانه‌ای و موبایلی و واقعیت افزوده، سامانه های شرکتی و دولت الکترونیکی، جرم یابی و کشف تقلب، زیرساخت، اینترنت چیزها، خدمات مکان محور، موبایل، نرم‌افزارهای اجتماعی، توسعه نرم افزار، متن و زبان، ویدیو و چند رسانه ای، هوش مصنوعی، تشخیص و مقابله با حملات و زنجیره بلوکی در زمره فناوری‌هایی مورد سنجش این طرح هستند.

مدیر کل توسعه راهبردها و سیاست های معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه گزاره ها و سیاست های اجرایی دولت بر مبنای داده های طرح آینده نگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران شکل می گیرد گفت: تمام طیف هایی که به نوعی در حوزه فناوری اطلاعات، تاثیرگذار هستند می توانند از نتایج استخراجی استفاده کنند.

سلیمانی تاکید کرد: به بیان دیگر در طرح آینده نگاری حوزه فناوری اطلاعات، نقش بازیگران کلیدی علاوه بر نهادها و دستگاه های دولتی، مجامع صنفی، اتحادیه ها، سندیکای صنعت مخابرات ایران، صاحبان صنایع، بخش خصوصی، پژوهشگران، استادان دانشگاه، خبرگان، متخصصان و سایرین دیده شده است.

وی از اعلام نتایج فاز نخست طرح پژوهشی انجام شده طی هفته های پیش رو خبر داد و برگزاری دوره ای آن را راهکاری موثر در شناسایی اولویت ها و ایجاد راهبردهای اساسی به منظور انجام برنامه ریزی بلند مدت در حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست.
 
مرجع : سازمان فناوری اطلاعات
کد مطلب : ۲۷۴۱۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما