۰
وزارت اقتصاد:

ایجاد سامانه‌های اموال از سوی وزارتخانه‌ها ممنوع شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۵
ایجاد سامانه‌های اموال از سوی وزارتخانه‌ها ممنوع شود
ایجاد سامانه‌های اموال از سوی وزارتخانه‌ها ممنوع شود

آی‌تی‌من-  وزارت امور اقتصادی و دارایی به استناد بند (پ) ماده (۱۰) قانون برنامه ششم توسعه، سامانه جامع اطلاعات اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) را به عنوان بانک جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دولت از سال ۱۳۹۴ طراحی و به اجرا درآورد.

مطابق سازوکار تعریف شده در سادا، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به ثبت اطلاعات کلیه اموال غیرمنقول در اختیار اعم از ملکی، وقفی، استیجاری، تملیکی و ... در این سامانه هستند.

سامانه مذکور که دربردارنده اطلاعات متنوعی اعم از وضعیت املاک، اسناد مالکیت، فضاهای اداری و قبوض انرژی است، در تلاش است با تکمیل اطلاعات کلیه اموال غیرمنقول دولت، نیازمندی دولت، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را در شناسایی، ثبت و تمرکز اطلاعات اموال را برآورده ساخته و به عنوان بانک جامع قابل اتکا برای تصمیم گیری‌های کلان دولت در حوزه دارایی‌های دولتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

علاوه بر این، همواره در قوانین بودجه سنواتی و ضوابط اجرایی آن بر لزوم ثبت و تکمیل اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی تاکید شده و در سال جاری براساس جزء (۱) بند (د) تبصره (۱۲) قانون بودجه، دامنه شمول سادا به دستگاه‌های مشمول ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه افزایش یافته و در ماده (۲۹) ضوابط اجرایی قانون بودجه نیز بر این امر تاکید گشته است.

ولی با این وجود، مقاومت دستگاه‌ها و عدم تمایل آن‌ها به اظهار املاک دولتی در اختیار خود در سامانه مزبور، موجب شده که این دستگاه‌ها بانک مستقل و موازی با سادا برای خود ایجاد کنند و از تحویل اسناد مالکیت دولتی به مخازن وزارت امور اقتصادی و دارایی خودداری کنند.

از طرفی تصویب مقررات موازی توسط دولت چون تبصره ذیل ماده (۷) آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۹) قانون بودجه نیز مشکلات را افزایش داده است.

مطابق تبصره فوق، وزارت خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به ایجاد سامانه‌های مستقل برای ثبت اطلاعات و فرآیندهای اجرایی املاک مشمول حکم مذکور هستند، که چنین حکمی‌یک نوع، اقدام موازی بوده و علاوه بر تحمیل هزینه مضاعف به دولت، مانع تکمیل سادا و اهداف قانون گذار است.

لذا با توجه به مطالب فوق، وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست لغو تبصره ماده (۷) آیین نامه اجرایی بند (د) تبصره (۹) قانون بودجه ۱۳۹۹ درخصوص ایجاد سامانه‌های مستقل، جهت ثبت اطلاعات و فرآیندهای اجرایی املاک مشمول حکم قانون مذکور از طرف وزارت خانه‌ها را به هیات دولت ارایه کرده است.
 
مرجع : پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت
کد مطلب : ۲۷۴۱۶۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين