۰
با راه‌اندازی سامانه‌ای از سوی سازمان فناوری اطلاعات

وضعیت ابتلای مسافران به کرونا، قبل از صدور بلیت بررسی می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸
وضعیت ابتلای مسافران
 به کرونا، قبل از صدور بلیت بررسی می‌شود
وضعیت ابتلای مسافران به کرونا، قبل از صدور بلیت بررسی می‌شود

آی‌تی‌من-  امیر ناظمی ‌معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات درخصوص سازوکار کنترل تردد مبتلایان به کرونا گفت: با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که همه نتایج آزمایشگاه‌های مربوط به کرونا در این سامانه قابل استعلام است.

وی افزود: در مرحله اول، شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های حمل و نقل ریلی امکان استفاده از داده‌ها را دارند. به این صورت که به سامانه مرکزی متصل شده و در خصوص ابتلا یا عدم ابتلای مسافر استعلام می‌گیرند. افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده باشد، امکان تهیه بلیت نخواهند داشت. همچنین این امکان برای شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی فراهم شده که با اتصال به این سامانه، وضعیت ابتلای رانندگان را استعلام کنند. رانندگانی که تست آن‌ها مثبت شده، تا زمان بهبودی کامل اجازه فعالیت نخواهند داشت.

ناظمی‌ با تأکید بر حفظ حریم خصوصی افراد ادامه داد: شرکت‌هایی می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند که به لحاظ فنی مجهز باشند؛ چراکه به‌علت حفظ محرمانگی اطلاعات مبتلایان، داده‌‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار نمی‌گیرد و تنها می‌توانند با اتصال آنلاین به سامانه مرکزی در خصوص هر مسافر به‌صورت جداگانه استعلام بگیرند. در مورد سرویس‌های تاکسی اینترنتی نیز تنها امکان استعلام رانندگان وجود دارد.

وی یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی و حمل‌ونقل ریلی می‌توانند پیش از سوار شدن مسافر، درخصوص ابتلای فرد به کرونا استعلام بگیرند و در صورت مبتلا بودن، مانع سوار شدن وی به هواپیما شوند.
ناظمی‌افزود: ممکن است فرد به هنگام خرید بلیت کرونا نداشته باشد، اما در باره خرید بلیت تا زمان سفر به کرونا مبتلا شود. به همین‌خاطر در زمان صدور کارت پرواز و یا در ایستگاه قطار قبل از سوار شدن، مجددا فرد استعلام می‌شود و در صورت ابتلا به کرونا، از سوار شدن وی جلوگیری می‌شود. 

وی ادامه داد: به همین خاطر انتظار داریم خود فرد بعد از آنکه تست کرونایش مثبت شد، بلیت را کنسل کند. از طرفی این امکان وجود دارد که برخی شرکت‌های صادرکننده بلیت، از نظر فنی امکان اتصال به سامانه مرکزی را نداشته باشند و بلیت را بدون استعلام صادر کنند.
در این صورت اگر فرد مبتلا به کرونا بلیت تهیه کرده باشد، در فرودگاه و ایستگاه قطار از سوارشدنش جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: فردی که تست کرونایش مثبت بوده، می‌تواند برای ۱۴ روز بعد بلیت بگیرد؛ البته بعد از این دوره در صورتی امکان استفاده از بلیت را دارد که تست مجدد منفی باشد. در غیر اینصورت امکان سفر نخواهد داشت.

وی گفت: این سازوکار برای اتوبوس‌های بین شهری نیز به‌زودی اجرا می‌شود. 

رییس سازمان فناوری اطلاعات در پایان گفت: فرض ما بر این است که مردم خودشان رعایت کنند و در دوران قرنطینه کمترین جابه‌جایی را داشته باشند. همچنین اگر پس از خرید بلیت، احساس می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند، خودشان سفرشان را کنسل کنند.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۴۷۳۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين