۰

خبر راست را باید از مردم شنید

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۶
خبر راست را باید
 از مردم شنید
خبر راست را باید از مردم شنید

واقعیت آن است که چند سالی است که معنی کلمات در اخباری که در بسیاری از رسانه‌ها منتشر می‌شود، عوض شده و مفهوم قبلی خود را از دست داده است. مثلا در اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، کلمات و عباراتی نظیر «افتتاح»، «راه‌اندازی»، «رونمایی» یا «بهره‌برداری» اصلا به مفهوم سابق‌شان، یعنی آغاز خدمات‌دهی و عملیاتی شدن نیست. 

برای مثال اخبار گوناگون از راه‌اندازی انبوهی از سامانه‌ها که بعضا با مراسم‌ها و جشن‌های پرسروصدا و گاه با حضور مقامات منتشر می‌شود، از جمله مواردی است که جای خوشحالی نداشته و باید مدتی صبر کرد و دید آیا خدمتی هم درکار است یا نه؟

فعلا روال اینگونه است که گفته می‌شود فلان سامانه راه‌اندازی شد. چند وقت بعد در شبکه‌های اجتماعی یا اندکی از رسانه‌ها، خبر اصلی از ذینفعان و خدمات‌گیرندگان، (بخوانید مردم) در می‌آید، که خدمتی از سامانه مذکور در کار نیست. از این مرحله به بعد دو اتفاق می‌افتد. یا نهاد مدعیِ راه‌اندازی، هیچ اهمیتی به سر و صداها نمی‌دهد، یا اگر موضوع کلان بوده و با پیگیری‌های متعدد همراه شود، روش دوم در دستور کار قرار می‌گیرد. در این مرحله نیز یا گفته می‌شود سامانه راه‌اندازی شده اما نیازمند همکاری فلان تعداد دستگاه‌ است، یا گفته می‌شود، این فاز نخست سامانه بوده و در آینده فازهای بعدی راه‌اندازی خواهد شد. بی‌آنکه هیچگاه مشخص شود فاز نهایی دقیقا چه شماره‌ای خواهد داشت؟

یا مثلا با تیترهای درشت در رسانه‌ها اعلام می‌شود به فلان تعداد روستا اینترنت رسید. اما کمی بعد کاشف عمل می‌آید، این خبرها نیست و اهالی این روستاها باید شال و کلاه کرده و اگر خوش‌شانس باشند و در راه دچار مارگزیدگی، تصادف یا سقوط به دره‌ها نشوند، پس از طی کردن مسافت‌های طولانی و گاه کوهنوردی، آن هم تنها روی یک صخره یا یک نقطه مشخص، شاید اثراتی از وجود اینترنت پیدا کنند. نمونه این به اصطلاح اخبار البته مسبوق به سابقه است. زمانی هم یکی از اپراتورهای موبایل هر هفته اعلام می‌کرد فلان شهر هم تحت پوشش موبایل قرار گرفت و کمی بعد مشخص می‌شد که تنها یک دکل وسط شهر گذاشته‌اند و 90 درصد آن شهر هنوز پوششی ندارد و این اخبار تنها برای تبلیغات و بالا بردن آمار بوده است.

خلاصه آنکه در حوزه فاوا اگر خبر هر اتفاق و افتتاحی شنیدید، کمی صبر کنید و اگر صدای مردم بلند شد، خبر واقعی را از ایشان و معدودی از رسانه‌ها بشنوید. نه از عمده رسانه‌ها که اخبارشان صحت ندارد یا ناقص است. 
 
مولف : علی شمیرانی
کد مطلب : ۲۷۴۸۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما