۰
با حضور شهردار تهران صورت گرفت

رونمایی از پروژه‌‌های داده‌محور و پلتفرم یکپارچه پرداخت «شهر پی»

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۰۲
رونمایی از پروژه‌‌های داده‌محور و پلتفرم یکپارچه پرداخت «شهر پی»
رونمایی از پروژه‌‌های داده‌محور و پلتفرم یکپارچه پرداخت «شهر پی»
 
آی‌تی‌‌من- پیروز حناچی، شهردار تهران، در این مراسم رونمایی، پروژه‌های مرتبط با برنامه «تهران هوشمند» و استفاده از داده و فناوری‌های نوین در مدیریت شهر را عامل برقراری عدالت و شفافیت بیشتر دانست.

در این رویداد مصطفی کاظمی، مشاور عالی شهردار تهران، گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران و جواد عطاران، معاون برنامه ریزی بانک شهر حضور داشتند و مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی ایران و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های حوزه پرداخت کشورهم به صورت برخط در این آیین شرکت کرده بودند.

شهردار تهران در این مراسم با بیان این که برای رونمایی یکی از فعالیت‌های برنامه عظیم تهران هوشمند در این جا هستیم گفت: ما در کلانشهر تهران مسائل زیادی داریم که این مسائل به روش سنتی قابل مدیریت نیستند. قدم اول در اداره امور شهر داشتن آمار و اطلاعات به‌روز است که ما را در تصمیم‌گیری راهنمایی کند. رصدخانه اصلی‌ترین وظیفه‌اش این بوده است که این کار مهم را انجام دهد و مخصوصا تبدیل اطلاعات به نقشه با استفاده از نرم‌افزارها و پهنه‌بندی آنها مدیران را در مدیریت شهر کمک می‌کند. بهره‌گیری صحیح از آمارها اداره شهر را تسهیل می‌کند و شناخت فرصت‌ها در شهر را میسر می‌کند تا سرعت و کیفیت خدمات را بالا ببرد و از همه مهم‌تر در امتداد شعار تهران شهری برای همه شرایط عادلانه برای همه شهروندان فراهم آورد.

شهردار تهران ادامه داد: همه ما در تهران زندگی می کنیم و می‌دانیم اطلاعات می‌تواند رانت ایجاد کند. اگر این اطلاعات عادلانه باشد امکان رانت را از بین می‌برد و شفافیت و دقت و توسعه سازمانی را بالا می‌برد.

او با اشاره به داده‌های بین‌المللی گفت: رتبه‌بندی تهران در مقیاس جهانی را دنبال می‌کنیم، رتبه تهران با شاخص‌های بین‌المللی ما را راهنمایی می‌کند که در مقایسه با دیگر کلانشهرها چه نقص‌هایی داریم و چگونه می‌توان جایگاه تهران را بالا برد.

حناچی در ادامه گفت: حضور دانشگاه‌ها در کنار شهرداری و نزدیک شدن آنها به مرکز آمار و رصدخانه شهری محسوس است و باید ادامه یابد و فضا باید طوری فراهم شود که حداکثر استفاده از نخبگان دانشگاهی و جوانان خلاق فراهم باشد. اطلاعات را راحت در اختیار دانشگاهیان  قرار دهید و از آنها خروجی بخواهید. بدین ترتیب شرایطی فراهم می‌شود که در اداره امور شهر هم نیروهای آینده را تربیت می‌کنیم و هم آن‌ها را به واقعیت نزدیک می‌کنیم و این به نفع همه است.

او به زیربناهای هوشمند سازی شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران عملا از اوایل دهه هفتاد با زیرساخت‌هایی که فراهم کرده است پرچم‌دار مدیریت هوشمند بوده است، او در ادامه گفت: کرونا برخلاف همه تهدیدها یک فرصت برای توسعه خدمات مجازی فراهم کرده است که خیلی از آنها قبلا ارائه نمی‌شد و خوشبختانه سازمان فاوای شهرداری تهران در این مسیر حرکت خوبی داشته است.

شهردار تهران همچنین به سامانه تحلیل داده‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ اشاره کرد و گفت: هشدارهای مربوط به سامانه‌های مردمی باید مستقیم به دفتر شهردار نیز ارسال شود تا بتوانیم به موقع سراغ آن برویم و مدیریت کنیم.
 
محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران هم در این نشست ضمن معرفی ماموریت‌ها و برنامه‌های جدید مرکز آمار و رصد شهری، با اشاره به تغییر رویکرد این مرکز به تحلیل داده گفت: ما در این مرکز علاوه بر جمع‌آوری و انتشار داده‌ها به تحلیل اطلاعات و تشخیص راهکار بر اساس آن رسیده‌ایم. تحلیل به ما امکان ریشه‌یابی مسائل و پیش‌بینی نیازهای آینده را می‌دهد‌. امیدواریم بتوانیم در انتهای این مسیر از این داده‌ها برای تجویز راهکارها برای آینده نیز استفاده کنیم.

او در ادامه با اشاره به ضرورت و تاثیر مثبت بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در مدیریت شهر افزود: کلان‌داده، هوش مصنوعی، داده‌کاوی و پردازش تصاویر از امکانات و فناوری‌هایی است که برای بهره‌مندی از ویژگی‌های داده و تحلیل آن در این مرکز در دوره جدید مدیریت شهری استفاده شده است.
 
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری در پایان بر تلاش در جهت استانداردسازی داده و استقرار حکمروایی داده تاکید کرد. سپس با اشاره به سامانه «شهرپی» به عنوان سامانه یکپارچه خدمات پرداخت شهری، آن را پلتفرمی زیرساختی برای استفاده همه کیف پول‌های شهروندی توصیف کرد.
 
در این برنامه همچنین، مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی با استقبال از ایده و تلاش سازمان فاوای شهرداری تهران در یکپارچه‌سازی پرداخت‌های خرد، گفت: این‌که کیف پول‌های متفاوت در یک پلتفرم یکپارچه و با مقررات یکسان با هم رقابت کنند، موجب رشد شرکت‌های کوچک این حوزه هم می‌شود. پرداخت‌های خرد به ویژه در تاکسی‌ها به صورت یکپارچه موجب تسهیل پرداخت برای شهروندان با استفاده از هر اپلیکیشنی شده است.

او تاکید کرد: ایجاد پلتفرم «شهرپی» توسط شهرداری تهران باری را از دوش بانک مرکزی برمی دارد.
 
جواد عطاران، معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات بانک شهر هم در این نشست، بیان کرد: ۸۰ درصد از تراکنش‌های نظام بانکی در کشور تراکنش‌های خرد است و بابت این تراکنش‌ها تمام بانک‌ها به سیستم شاپرک کارمزد پرداخت می‌کنند و مشتریان هم بابت برخی از این‌ تراکنش‌ها، کارمزد پرداخت می‌کنند.

او با بیان اینکه بانک شهر در راستای رسالت اجتماعی خود و کمک به شهرداری‌های کلانشهرها برای حرکت در مسیر شهر هوشمند پلتفرمی را طراحی کرد، گفت: این پلتفرم همه کارت الکترونیک‌های پرداخت شهروندی و همه پلتفرم‌های پرداخت خرد را مدیریت می‌کند. در این راستا با همکاری که با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران داشتیم، توانستیم سرویس‌های خوبی را در حوزه پرداخت‌های خرد فراهم کنیم.

در ابتدای این مراسم هم پروژه‌های شاخص مرکز آمار و رصد شهری توسط رئیس این مرکز، دکتر سارا بوربور، معرفی و ارایه شد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به سامانه تحلیل الگوهای سفرهای شهری، تبدیل آدرس‌‌های متنی به لایه‌‌های اطلاعات مکانی و داشبوردهای جامع و تحلیلی اشاره کرد.
 
در این رویداد همچنین نمایندگان و مدیران شرکت‌های پرداختی به صورت برخط حضور داشتند و درباره اهمیت پلتفرم یکپارچه پرداخت نکاتی را مطرح کردند.

 
کد مطلب : ۲۷۵۰۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما