۰
در نشست خبری کمیسیون رمزارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام شد:

انداختن تقصیر خاموشی‌ها به گردن ماینینگ، عوام فریبی است

تاریخ انتشار
شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۲
انداختن تقصیر خاموشی‌ها به گردن ماینینگ، عوام فریبی است
انداختن تقصیر خاموشی‌ها به گردن ماینینگ، عوام فریبی است

آی‌تی‌من-  در نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با موضوع استخراج رمزارزها، برات قنبری، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما اقتصاد نفت‌محور و بانک‌محور است، افزود: ما ناگزیریم به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری‌های نو حرکت کنیم. به همین منظور سازمان نصر که متشکل از ۱۸ هزار شرکت و مجموعه فعال است، وارد دو حوزه فناوری‌های نوین، یعنی بلاک‌چین و رمزارزها شد و از آنجا که مدتی است موضوع خاموشی‌های اخیر و کمبود انرژی و ماینینگ‌ها مطرح شده، امروز، حوزه رمزارزها و ارتباط آن با انرژی بررسی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در هر برنامه پنج ساله توسعه؛ همواره پیش‌بینی ایجاد ظرفیت انرژی در کشور را داریم که موتور محرکه اقتصاد و صنایع و گسترش آنها از الزامات توسعه کشور است، ادامه داد: در موضوع کمبود انرژی و خاموشی‌ها باید اشاره کرد زمانی که در تهران ما خاموشی داشیتم، میزان کمبود انرژی در آن زمان دو برابر مصرف انرژی رمزارزها بود که نشان می‌دهد مشکل از عدم کنترل و برنامه‌ریزی تقسیم بار و میزان بار شبکه است که ما نتوانستیم میزان مصرف و نیاز را در زمان‌های مختلف برآورد کنیم.

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: سازمان نصر از ماه‌های گذشته تلاش کرد که با مسوولان تصمیم‌گیر هماهنگی داشته باشد و بتواند با وزارت نیرو به تفاهم برسد، اما چون بحث مخالفت وزارت نیرو با این صنعت نوپا وجود داشته ما نتوانستیم در این زمینه به توافق برسیم.

وی افزود: در حالی که قرار بود جدول زمانی و مکانی مورد توافق جهت تامین برق این صنعت به همراه قیمت‌های پیشنهادی توسط وزارت نیرو در ۱۵ آذر ارسال شود، این اتفاق تا کنون نیفتاده است.

قنبری با بیان اینکه این فناوری جزو الزامات در کشور است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم با دستورالعمل‌های ۱۰ سال پیش، مسائل کشور را حل کنیم. در شرایطی که ما تحریم هستیم، دستگاه‌های اجرایی در کشور نباید با خودتحریمی مانع رشد و توسعه شوند. آن هم در حالی که رمزارزها می‌توانند ارز مورد نیاز کشور خصوصا برای حوزه آی‌تی را فراهم کند و می‌توانیم با ثبات تصمیم‌گیری و سیگنال‌های مثبت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مشکلات و موانع را حل کنیم.

 تعرفه برق استخراج رمزارز، منجر به نابودی این صنعت است
امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس هیات‌مدیره دوره اول نظام صنفی رایانه‌ای نیز در این نشست با بیان اینکه پدیده رمزارز بیش از ۱۰سال است که در دنیا ظهور کرده، گفت: با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نیاز مبرم به ارز پیش‌بینی می‌شد دولت فضا را برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه آماده کند، در حالی که وزارت نیرو به دلیل مخالفت خود حتی ادعا می‌کرد که در مساجد برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند،‌ آن هم در حالی که دستگاه ماینر صدا و حرارت زیادی دارد و این ادعا عوام فریبی است.

وی با بیان اینکه علیه پیشتازان صنعت استخراج، القاب قاچاقچی انرژی هم به کار برده شده، اظهار داشت: البته جامعه متخصص و متعهد کشور سکوت نکردند، اما این بار با برنامه‌ای جدید و از زبان هیات دولت مصوبه‌ای ابلاغ کردند که تعرفه‌اش به گونه ای بود که این کار را غیراقتصادی و غیرمنطقی کرده و منجر به نابودی این صنعت می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره دوره اول نظام صنفی با طرح این پرسش که آیا به کارگیری این فناوری در کشور مفید است یا مضر، بیان کرد: اگر ارز دیجیتال را در کشور تولید نکنیم، باید آن را از خارج خریداری کنیم،‌ این یک توضیح ساده است، چرا وقتی خودمان می‌توانیم در داخل کشور رمزارز تولید کنیم، معادل آن را به کشورهای خارجی بپردازیم و آن را وارد کنیم. ما در سازمان نصر حق نداریم وارد مسائل سیاسی شویم، اما آنچه اتفاق افتاده، جواب منطقی ندارد.

سعیدی نائینی ادامه داد: یک فناوری ظهور کرده که تاب‌آوری ما در برابر تحریم‌ها را افزایش می‌دهد؛ برای‌مان ارزآوری دارد و ‌جلوی خروج ارز را می‌گیرد. با نگاهی به آنچه در مورد رمرزارزها پیش می‌آید، باید دید سیاست‌های وزارت نیرو چیست؟

و افزود: امیدواریم که افرادی که به اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند وارد عمل شوند و مملکت را از این تفکر نجات دهند.

 استیضاح کمترین حق وزیر نیرو است
عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در این جلسه گفت: در شرایطی که رمزارزها در کشور اهمیت استراتژیک دارند، برخوردهای سلیقه‌ای نهادها برای این است که سوء مدیریت خود را بپوشانند.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق در تابستان امسال ۵۸ هزار مگاوات و پیک زمستان، ۴۳ هزار مگاوات بود، گفت: مرکز مطالعات وزارت نیرو همواره پیک مصرف سال‌های آینده را پیش‌بینی می‌کند. این مرکز برای سال جاری، ۶۲ هزار مگاوات را پیش‌بینی کرده بود که وزارت نیرو باید ظرفیت لازم را تامین می‌کرد. این‌ها چیزی نیست که از وزارت نیرو پوشیده باشد.

رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک چین سازمان نصر ادامه داد: سخنگوی صنعت برق می‌گوید ما ۳۱۰ مگاوات ظرفیت قانونی استخراج و ۳۰۰ مگاوات ظرفیت غیرقانونی داریم. در حالی که هیچ افتخاری در این ۳۱۰ مگاوات ظرفیت قانونی نیست، زیرا سرمایه‌گذاران دستگاه‌هایی دارند که برای آنها هزینه شده و مجبورند از آن استفاده کنند، اما اینکه چند سرمایه‌گذار حاضر شدند بعد از تعرفه‌های وزارت نیرو در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، نزدیک به صفر است.

آشتیانی با بیان اینکه در کل جهان ظرفیت برق برای استخراج رمزها، ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات است، اظهار کرد: اگر هم به همان ظرفیت قانونی ۳۰۰ مگاوات استخراج هم نگاه کنیم می‌بینیم که سهم ایران از استخراج رمزارز، ۲.۴ درصد است و اگر هم با در نظر گرفتن آمار غیرقانونی، عدد ۶۱۰ مگاوات را در نظر بگیریم، این سهم، تنها پنج درصد می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۳۶ درصد برق مصرفی کشور مربوط به صنایع، ۳۱ درصد مصرف خانگی، ۱۴ درصد کشاورزی و ۲ درصد مربوط ‌به معابر است. وقتی می‌گوییم ظرفیت استخراج رمزارز، ۳۰۰ مگاوات است، این عدد نسبت به پیک ما، 7 دهم درصد و در شرایط ۶۰۰ مگاوات، این عدد ۱.۵ درصد است. آیا این موارد عامل خاموشی‌هاست یا می‌خواهند مازوت‌سوزی را توجیه کند؟

آشتیانی با بیان اینکه رشد مصرف برق نمایانگر رشد اقتصادی در هر کشوری است، از اینکه در ایران با رشد مصرف برق مقابله می‌شود، اظهار تعجب کرد.

وی با بیان اینکه برای اردکانیان (وزیر نیرو) استیضاح کمترین اتفاق است، افزود: وزیر نیرو در دوره خودش، به جز آسیب زدن به سرمایه گذار داخلی و خارجی در صنعت نیروگاهی و ماینینگ و رساندن انحصارگری به اوج، چه کاری کرده است؟

آشتیانی گفت: وزارت نیرو کشور را لب پرتگاه انرژی برده و نیروگاه داران 2 سال است که اورهال نکرده‌اند. در این شرایط، باید منتظر قطعی برق گسترده‌تری در سال‌های آینده باشیم.

آشتیانی با تاکید بر اینکه صنعت استخراج  رمز‌ارز یک نعمت است افزود: دو دوسال گذشته وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمزارزی محروم کرده و تعرفه‌ای برای برق مصرفی تعیین کرده که اثرش فراری دادن مردم به سوی فعالیت زیرزمینی بوده است.
وی با بیان اینکه صنعت استخراج رمزارز مظهر شفافیت است، گفت: این صنعت ‌درآمدهایش قابل محاسبه است. کافی است مانند سایر صنایع با آن برخورد شود.

 آمادگی نیروگاه‌های خصوصی برای تامین برق ماینینگ
همچنین فریدالدین معصومی، نماینده سندیکای تولید برق کشوردرباره آمادگی صنعت نیروگاهی کشور، گفت: مجموعه سندیکای برق، ۵۰ درصد تولید برق کشور را در دست دارد و جمع دارایی‌های سندیکا، ۲۲.۵ میلیارد یورو است. طبق آمار وزارت نیرو، حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت بلااستفاده داریم که کارایی برای نیروگاه‌ها ندارد. بنابراین مشکل خاموشی‌های اخیر کشور ربطی به ماینرها ندارد و ما به راحتی می‌توانیم از ظرفیت نیروگاه‌ها، ظرفیت ماینرها را افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه اتفاقاتی که لازم بوده در وزارت نیرو بیفتد، نیفتاده است، گفت: نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها از سال 1394 ثابت مانده، در حالی که ما در این مدت تورم زیادی داشتیم. امسال سوخت بیشتری برای نیروگاه‌ها تامین شده، اما چرا نیروگاه ها نتوانستد پا به پای برنامه پنجم و ششم توسعه پیش بروند؟ چون راندمانشان پایین است. استخراج بیت‌کوین در کشور باید غنیمت شمرده شود. اگر بخش خصوصی فعال و حمایت می‌شد، می‌توانست مشکل رمزارز و مشکل ارزآوری وزارت نیرو را حل کند.
 
کد مطلب : ۲۷۵۴۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين