۰

افزایش دو برابری واردات گوشی در دی ماه

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۹
افزایش دو برابری واردات گوشی در دی ماه
افزایش دو برابری واردات گوشی در دی ماه

آی‌تی‌من- بر اساس آمار ارایه شده توسط انجمن واردکنندگان موبایل، دی ماه امسال ۲.۳ برابر آذرماه، گوشی وارد کشور شده است. 

با تخصیص و تأمین شدن ارز برای واردات موبایل، سری جدید محصولات شرکت‌های واردکننده به کشور رسید و از ۱۵ آذر قیمت‌ها، طبق پیش‌بینی، ۱۵ درصد ارزان شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کاهش قیمت هنوز هم ادامه دارد؛ بطوریکه‌ اول بهمن ماه، برخی مدل‌های گوشی با ۴۰ درصد کاهش قیمت در بازار به فروش رسیدند. این موضوع به‌دنبال رقابتی شدن بازار رخ داد که باعث شد فروشندگان موبایل از دریافت سود واردات خود صرف‌نظر کنند تا گوشی‌های آن‌ها به فروش برود. رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در همان زمان گفت قیمت موبایل در بازار به پایین‌ترین حد در ۶ ماه اخیر رسید.

آمار جدید انجمن واردکنندگان موبایل حاکی از آن است که در دی ماه، ۲ میلیون و ۵۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شد درحالی‌که این تعداد در آذرماه حدود ۸۸۰ هزار دستگاه بود؛ به عبارت دیگر، در دی ماه ۱۱۵ درصد بیشتر از آذرماه موبایل وارد کشور شد. گفتنی است، میزان واردات تجاری (ازطریق شرکت‌ها) در دی ۲ میلیون و ۲۰ هزار و میزان واردات مسافری برابر با ۳۰ هزار دستگاه بوده است؛ حال آنکه در آذر، ۲۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافری وارد کشور شد.

این در حالی است که آذرماه یک میلیون و ۱۱۰ هزار دستگاه به‌صورت تجاری و  ۱۷۰ هزار دستگاه موبایل به‌صورت مسافری وارد کشور شد. این آمار در دی‌ماه به ۱ میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه به‌صورت تجاری و ۱۴۰ هزار دستگاه به‌صورت مسافری رسید.

بر اساس گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، طی بهمن ۹۸ تا دی ۹۹، تعداد ۱۵ میلیون و ۴۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. بیشترین میزان واردات پس از دی ۹۹ مربوط به تیر ماه و برابر با ۱.۷۲ میلیون به‌صورت رسمی و گوشی مسافری حدود ۵۰ هزار بوده است. بیشترین میزان واردات مسافری گوشی هم مربوط به اردیبهشت ۹۹ بوده که کمی بیشتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است. این موضوع پس از واردات اندک گوشی طی ماه ابتدایی سال شمسی رخ داده است؛ در فروردین ماه کمتر از ۴۰۰ هزار گوشی وارد کشور شده است. این روال هرساله وجود دارد و به‌دلیل تعطیلات سال نو، باید در بهمن هر سال تخصیص بیشتری برای واردات گوشی داده شود تا علاوه‌بر تأمین بازار شب عید، گوشی فروردین ماه نیز در بازار به‌میزان کافی (دو میلیون دستگاه) موجود باشد.

درصورتی که بانک مرکزی در بهمن ماه اقدام به تخصیص ارز برای واردات موبایل کند، بازار همچنان تا سال جدید تأمین خواهد بود اما اگر روال تخصیص قطره‌چکانی و مقطعی را مانند گذشته در پیش گیرد، شاهد بالا رفتن قیمت گوشی خواهیم بود. البته کاهش قیمت ۴۰ درصدی چندان دیری نمی‌پاید و با دریافت سود شرکت‌های واردکننده از واردات، ماه آینده شاهد اندکی افزایش قیمت خواهیم بود.
 
کد مطلب : ۲۷۵۵۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما