۰
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

تمامی بنادر به سامانه تجارت متصل شدند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۳
تمامی بنادر به سامانه تجارت متصل شدند
تمامی بنادر به سامانه تجارت متصل شدند

آی‌تی‌من- رضا باقری اصل در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به وعده رییس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر الکترونیکی کردن ۳۰ خدمت پرکاربرد خود گفت: براساس فشارهایی که هیات وزیران بر تامین اجتماعی داشت، رییس محترم سازمان تامین اجتماعی وعده داد تا آخر بهمن ماه ۳۰ خدمت پرکاربرد تامین اجتماعی را الکترونیکی کنند.

وی افزود در حال حاضر ۲۲ خدمت به آن حد رسیده است که می‌تواند در کارگزاری‌ها ارایه نشود، همچنین یک خدمت خیلی مهم شکل گرفته که دفترچه بیمه‌ها بر اساس آن دیگر قرار نیست چاپ شود و قطعا نسخه‌های الکترونیکی را تا دوهفته پیش رو خواهیم داشت.

این مقام مسوول ادامه داد: تامین اجتماعی سه دسته خدمت دارد که حوزه‌های سلامت را تقریبا با همکاری بیمه سلامت و وزارت بهداشت توانستند الکترونیکی کنند اما در حوزه‌هایی که مربوط به کارفرمایی است یک مقدار با چالش روبه ور هستیم.

او گفت: یک سری خدمت است در حوزه کارفرمایی، مثل آن جایی که یک نفر می‌خواهد برود کارهای تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی و .. را انجام دهد که یک قسمت آن هم به وزارت کار ربط پیدا می‌کند.
باقری اصل گفت: آن قسمت که مربوط به وزارت کار می‌شود انجام شده است اما آن قسمت‌هایی که مجبور بودند به کارگزاری‌ها و شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند هنوز حل نشده است.

وی گفت: در زمینه دولت الکترونیک یک اتفاق مهمی‌که به تازگی رخ داده و بیشتر کنکوری‌ها با آن درگیر بودن این است که سال‌های گذشته اینطور بود که کنکوری‌ها باید اول به یکی از دفاتر خدمات دولت می‌رفتند و مدرک تحصیلی خود را استعلام می‌گرفتند اما دوستانی که امسال ثبت نام کردند کاملا به صورت الکترونیکی انجام دادند.

باقری اصل در رابطه با بیمه تکمیلی گفت: یک دستورالعمل را بیمه تکمیلی درحال ابلاغ کردن است که قرار است ۲۰ اسفندماه ابلاغ شود و بیمه تکمیلی نیز به چرخه الکترونیکی شدن اضافه شود.

وی در رابطه با رتبه‌بندی دستگاه‌ها گفت: ما دو گزارش مستقل در حوزه دولت الکترونیکی منتشر کردیم که یکی در حوزه شفافیت بوده و دیگری در حوزه خدمات. این مقام مسوول افزود: در حوزه شفافیت ما بر اساس ۱۲ شاخص دستگاه‌ها را رتبه‌بندی کردیم که در آن وزارت رفاه، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت راه رتبه‌های اول هستند، این ۱۲ شاخص عبارتند از انتشار هزینه کرد شش ماهه، معاملات، دارایی‌های غیرمنقول، اموال امانی، آمار و اطلاعات عملکرد، قوانین و مقررات و مجوزهایی که صادر کرده اند و ...، الیته اینها فقط دستگاه‌های دولتی بودند، ریز اطلاعات ۱۵۷ دستگاه را تا عید منتشر خواهیم کرد.

وی گفت: در رابطه با بحث پیشرفت‌های خدمات دستگاه‌ها، وزارت رفاه باز هم اول است، وزارت ورزش و جوانان دوم و وزارت ارتباطات سوم، در آخر جدول هم وزارت راه، وزارت کشور، وزارت دادگستری، وزارت نفت، وزارت امور خارجه و وزارت آموزش و پرورش قرار دارند.

باقری اصل در رابطه با اینکه آیا بانک‌ها هنوز مدارک هویتی دریافت می‌کنند نیز گفت: جاهایی که سرویس را خود بانک مرکزی ارایه می‌دهد خوب پیشرفت کرده‌اند، دوبار ابلاغیه آقای رییس جمهور، دو مصوبه شورای عالی اداری، یک بار ابلاغیه شورای اجرایی فناوری اطلاعات ابلاغ کردند که بانک‌ها حق گرفتن کپی و مستندات کاغذی را ندارند اما هنوز این اتفاق در خیلی از بانک‌ها رخ نداده است.

وی افزود: بانک‌های ایران زمین و رسالت تمام خدمات خود را به صورت برخط انجام می‌دهند و هیچ مدارکی را نمی‌گیرند اما بقیه بانک‌ها هنوز از مردم مستندات می‌گیرند.

باقری اصل به رفتار سلیقه ای بانک‌ها در این مورد پرداخت و گفت: در یک شعبه ممکن است برای مثلا وام کپی مدارک فرد و حتی خانواده او را بگیرند و در شعبه ای دیگر فقط مدارک فرد را بگیرند و بانک‌هایی هم هستند که هیچ مدارکی را نمی‌گیرند و کاملا الکترونیکی انجام می‌دهند، پس سرویس‌های الکترونیکی وجود دارد اما برخی بانک‌ها استفاده نمی‌کنند.

دبیرشورای اجرایی فناوری اطلاعات در زمینه امور مالیاتی گفت: در سازمان امور مالیاتی یک پنجره خدمات خیلی خوب راه افتاده است، همچنین بحث مالیات بر نقل و انتقال مسکن خیلی خوب راه اندازی شده اما آن جایی که به بحث ارث، املاک تجاری و اجاره مربوط می‌شود هنوز خیلی کار داریم.

باقری اصل در ادامه درباره فرآیند صدور گذرنامه گفت: کل فرآیند آن به طور کامل الکترونیکی شده است و فقط یک مرحله احراز هویت لازم است که مراجعه شود، یعنی تمام کاغذها و مدارک جمع شده است.
به گفته او ۳۱ شهریورماه ۹۹ آخرین مهلتی بود که دستگاه‌هایی که موظف به راه‌اندازی سامانه جامع تجارت بودند تکالیفشان را انجام دهند، حدودا مهرماه ما یک گزارش به رییس جمهور محترم ارایه دادیم که منجر به  یک جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات شد، قرار شد یک سری از تکالیف دیگر انجام شود که درحال حاضر در بحث اتصال بنادر به سامانه جامع انبارها در هفته گذشته دو بندر به صورت آزمایشی متصل شدند طبق آخرین خبری که به بنده رسیده امروز کل بنادر به این سامانه متصل شده‌اند.

باقری اصل درباره فرآیندهای خرید خودرو گفت: در حوزه ارتباطات بین بیمه و ثبت اسناد رسمی‌و ناجا مقداری ناهماهنگی در تبادل اطلاعات وجود دارد، الیته تا جایی که بنده اطلاع دارم بحث شماره گذاری‌ها اینترنتی شده است.
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۵۶۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما