۰
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

کارنامه الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، هفته آینده به دست رییس جمهور می‌رسد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۴
کارنامه الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، هفته آینده به دست رییس جمهور می‌رسد
کارنامه الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی، هفته آینده به دست رییس جمهور می‌رسد

آی‌تی‌من- رضا باقری اصل در نشست خبری که در وزارت ارتباطات برگزار شد، در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص پیاده‌سازی برخی خدمات دولت الکترونیکی در کشور و نیز عدم اجرای کامل این پروژه توضیح داد.

وی گفت: از سال ۸۴ که شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل شده است تا بهمن ماه سال ۹۸ رییس جمهور در جلسات این شورا حضور نداشتند و این شورا با حضور معاون اول رییس جمهور تشکیل می‌شد. اما از بهمن ماه سال ۹۸ تاکنون و به دلیل اهمیت موضوع دولت الکترونیکی، جلسات ۱۳ تا ۱۷ این شورا با حضور رییس جمهور تشکیل شد.

باقری اصل حضور رییس جمهور در شورای اجرایی فناوری اطلاعات را نشان دهنده تاکید نظام اجرایی کشور بر اهمیت فناوری اطلاعات و رفع مشکلات موجود و نیز ارتقای جایگاه این شورا عنوان کرد و گفت: رفع چالش‌های بین دستگاهی و رفع موانع توسعه دولت الکترونیکی از جمله اقداماتی است که توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با برگزاری کارگروه‌های تعامل پذیری دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف پیاده‌سازی دولت الکترونیکی این است که خدمات دولت به صورت آنلاین ارایه و نتیجه آن برای مردم ملموس شود، ادامه داد: براین اساس ۲۳ پروژه اولویت دار الکترونیکی شناسایی شد و با دستور رییس جمهور برای اجرا در اولویت قرار گرفت. از این تعداد ۱۰ پروژه را به صورت مستمر پیگیری کردیم و گزارش هفتگی و ماهانه نحوه تکمیل آن را به رییس جمهور ارایه کرده‌ایم.

باقری اصل استعلام گواهی مدارک تحصیلی و اشتغال به تحصیل، سیستم جامع توزیع الکترونیکی سود سهام و ثبت نام الکترونیکی سجام در سازمان بورس، یکپارچه سازی پایگاه اطلاعات بیمه کشور، استعلام سوابق بیمه بیکاری تامین اجتماعی، مالیات آنلاین بر نقل و انتقال املاک و خدمات کیف پول الکترونیکی را از جمله این پروژه‌ها عنوان کرد که تا حدود زیادی به سرانجام رسیده است.

  استعلام آنلاین مدارک تحصیلی ۳۵۰۰ مرکز آموزشی 
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مورد نحوه کار سامانه استعلام گواهی مدارک تحصیل و اشتغال به تحصیل توضیح داد: فرآیند استنادپذیری مدارک تحصیلی با محوریت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد حل شده است و هم اکنون در کشور یک پایگاه اطلاعاتی از مدارک تحصیلی داریم که ۳۵۰۰ مرکز آموزشی را شامل می‌شود. این پایگاه امکان مشاهده آنلاین سوابق تحصیلی هر فرد را با استفاده از کدملی فراهم می‌کند.

وی گفت: هم اکنون سامانه ثبت نام آنلاین دانشجویان سال اولی نیز در بیش از ۹۰ دانشگاه اجرایی شده است که امکان ثبت نام الکترونیکی بدون اخذ مدارک و به صورت سیستمی ‌فراهم می‌کند. اخذ گواهی ارزش تحصیلی دانش‌آموزان بدون نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه نقض حریم خصوصی افراد محسوب نمی‌شود توضیح داد: درجلسه گذشته شورای اجرایی فناوری اطلاعات مقرر شد معاونت حقوقی رییس جمهور در این باره بررسی کند که آیا مدارک تحصیلی جزو دیتای باز باشد یا خیر. اما در قانون آزادی اطلاعات نیز مدارک تحصیلی به عنوان دیتای حریم خصوصی محاسبه نشده است و ما محدودیت قانونی از این حیث نداریم.

باقری اصل درباره اجرای ثبت نام الکترونیکی در سامانه سجام با همکاری سازمان بورس افزود: این سازمان با استفاده از سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای احراز هویت، در کشور پیشرو بوده است و از این طریق ۱۳ میلیون نفر توانستند سود سهام عدالت خود را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

  دفتر بیمه در ۴ استان حذف می‌شود
وی در مورد یکپارچه سازی پایگاه اطلاعات بیمه کشور در حوزه سلامت الکترونیکی نیز گفت: هم اکنون بحث استحقاق سنجی درمان و نسخه الکترونیکی در حال انجام است و در راستای حذف کاربری دفترچه بیمه در جلسه بعدی شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصمیم گیری می‌شود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: در این طرح با استفاده از کد ملی و احراز هویت بیمه شده، مراجعه به مراکز درمانی و نیز تهیه نسخ در داروخانه‌ها بدون دفترچه بیمه ممکن می‌شود. این طرح در فاز پایلوت به زودی در ۴ استان انجام می‌شود و امیدواریم تا پایان سال در کل کشور تسری یابد.

وی اجرای پروژه ابلاغ الکترونیکی مالیات را گامی‌مهم در جلوگیری از فرارهای مالیاتی عنوان کرد و گفت: این پروژه با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی سازمان امور مالیاتی باید انجام شود. 

 کم کاری بانک مرکزی در اجرای کیف پول الکترونیکی 
باقری اصل در مورد پیاده‌سازی خدمات کیف پول الکترونیکی توسط بانک مرکزی در کشور، گفت: در این پروژه کم کاری بانک مرکزی مشهود است و با توجه به اینکه دستورالعمل این پروژه تدوین شده اما همچنان پیگیر اجرای آن هستیم. این پروژه باعث حذف مستندات کاغذی در افتتاح حساب می‌شود. از دیگر خدمات الکترونیکی که مربوط به بانک‌ها می‌شود اما با وجود پیاده‌سازی کماکان اجرا نمی‌شود می‌توان به پروژه استعلام محل اقامت افراد اشاره کرد که بانک‌ها پایگاه‌های خود را برای این استعلام به روز نکرده‌اند و مردم مجبور هستند برای این سرویس به دفاتر پست مراجعه کنند.

دبیر شورای اجرایی فناوری با انتقاد از عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی در پیاده‌سازی خدمات دولت الکترونیکی که نارضایتی مردم را به همراه دارد، گفت: مشخص نیست که مقاومت دستگاه‌های اجرایی برای ارایه این خدمات به صورت الکترونیکی به چه دلیل صورت می‌گیرد. هم اکنون حدود ۷۰۰ سرویس روی مرکز ملی تبادل اطلاعات قابل ارایه است اما کماکان دستگاه‌های سرویس دهنده مردم را مجبور به دریافت خدمات به صورت حضوری می‌کنند.

وی گفت: برخی از این تعلل‌ها ناشی از کمبود اطلاعات است و برخی دیگر به دلیل منافع دستگاه‌های اجرایی در عدم به اشتراک گذاری اطلاعات است. به نظر می‌رسد روسای دستگاه‌ها علاقه‌ای به تحول دیجیتال ندارند و بیشتر با کارتابل کاغذی عجین هستند. از سوی دیگر منافع شرکت‌های اقماری که توسط برخی دستگاه‌ها ایجاد شده و بودجه‌های اختصاصی دارند نیز در صورت الکترونیکی شدن خدمات، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

باقری اصل ادامه داد: در این زمینه در حال پیگیری تعلل‌های صورت گرفته در پیاده‌سازی خدمات دولت الکترونیکی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی ‌هستیم. در همین حال هفته آینده گزارشی از پیشرفت دستگاه‌های اجرایی و نیز تعلل برخی دستگاه‌ها در تعامل و اشتراک گذاری اطلاعات را به رییس جمهور ارایه می‌کنیم.

وی گفت: ما چندین بار خلاهای موجود را اعلام کرده و گزارشی را به دستگاه‌های که در ارایه خدمات تعلل دارند ارسال کردیم. هم اکنون نیز این گزارش را به رییس جمهور ارایه می‌دهیم.

  ماجرای عدم دعوت از نماینده مجلس
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در مورد عدم دعوت از عضو ناظر مجلس در این شورا گفت: جلسه قبلی به صورت فوق العاده برگزار شد و با توجه به کرونا محدودیت چیدمان وجود داشت. به همین دلیل دو معاون رییس جمهور، چند نفر از وزرا و عضو ناظر شورا به دلیل محدودیت فضایی، دعوت نشدند. در این جلسه تنها کسانی حضور داشتند که باید در مورد سامانه تجارت به رییس جمهور گزارش کار می‌دادند.

باقری اصل از اجرای طرح یکپارچه سازی و تجمیع تمامی ‌قبوض در شهر قم از فردا چهارشنبه به صورت پایلوت خبر داد و گفت: این پروژه پس از پیاده‌سازی در شهر قم و رفع اشکالات مربوطه، در کل کشور اجرایی می‌شود.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۴۶۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما