۰
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

۱۰ سال دیگر به فناوری خودران دست می‌یابیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
۱۰ سال دیگر به فناوری خودران دست می‌یابیم
۱۰ سال دیگر به فناوری خودران دست می‌یابیم

آی‌تی‌من- وحید یزدانیان در این نشست خبری که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به صورت آنلاین برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: مفهوم خودروی هوشمند با خودروی خودران متفاوت است و برای رسیدن از خودروی هوشمند تا خودروی خودران راه بسیاری در پیش داریم. هم اکنون خودروهای ما مکانیکی هستند و باید به خودروهای الکتریکی و تمام الکتریکی تغییر کنند. پس از آن ماژول‌های هوشمند در این خودروها جایگزین می‌شود و در نهایت حداقل ۵ تا ۱۰ سال می‌توانیم به تولید خودروی خودران برسیم که مهمترین زیرساخت آن نیز 5G است که باید توسعه یابد. یزدانیان با اشاره به اقدامات این پژوهشگاه در خصوص پروژه‌های فضایی گفت: از آنجا که هدف راهبردی کشور دستیابی به مدار ژئوی زمین است، مطالعاتی در پژوهشگاه ICT در این حوزه انجام و دو پروژه کلیدی را اجرایی کردیم.

وی افزود: پروژه ایستگاه زمینی و محموله مخابراتی باند ku برای ماهواره ناهید۲ امسال به پایان رسید و تحویل پژوهشگاه فضایی شد. این محموله مخابراتی برای مدار لئو طراحی شده . ساخت و تست‌ مدل‌های مهندسی و کیفی محموله انجام شده و تحویل پژوهشگاه فضایی داده‌ایم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: پروژه دومی ‌که در حال انجام است، مربوط به مدل مهندسی تک ترانسپوندری باند ku و مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ است که به منظور دستیابی به دانش فنی محموله‌های مخابراتی زمین‌آهنگ تعریف شده است. طراحی این پروژه انجام شده و در حال تست هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مدل مهندسی با موفقیت تحویل پژوهشگاه فضایی شده و اوایل سال اینده به شرط موفقیت تست‌ها، مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ تحویل خواهد شد.

یزدانیان همچنین از آماده سازی زیرساخت پردازشی ابررایانه سیمرغ با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد و افزود: زیرساخت پردازشی داده‌ای این سوپرکامپیوتر تا پایان سال انجام می‌شود و از سال آینده ارائه سرویس آن آغاز خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز انجام فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (6G) در پژوهشگاه با دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مطالعات اولیه را آغاز کردیم و مقدمات فاز مطالعاتی و آزمایشی این فناوری از فروردین ماه کلید می‌خورد. ما معتقدیم که دانش طراحی و توسعه 6G اختلاف خیلی اندکی با 5G دارد.

وی درباره مطالعات امنیتی مربوط به اینترنت اشیا در لایه دسترسی کاربران گفت: سند امنیت IOT را تدوین و در اختیار مسوولان قرار داده‌ایم.
 
مرجع : روابط عمومی پژوهشگاه ICT
کد مطلب : ۲۷۵۷۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما