۰
بازگشت 30 ساله در سرویس کولوکیشن

سرمایه‌گذاری در صنعت مرکز داده اقتصادی نیست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۲
سرمایه‌گذاری در صنعت مرکز داده اقتصادی نیست
سرمایه‌گذاری در صنعت مرکز داده اقتصادی نیست

آی‌تی‌من- نشست قطب مراکز داده و ابر دولت در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

این نشست در راستای برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه ICT با هدف ارایه راهکار توسعه موضوعات علمی‌مورد نیاز در کشور از سوی پژوهشگاه برگزار شد و جمعی از مسوولان مرتبط دولتی و متخصصان از بخش خصوصی درباره چالش‌های توسعه مراکز داده و رایانش ابری گفت وگو کردند و راهکار ارایه دادند.

احسان آریانیان، مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان محورهای این نشست، اظهارداشت: استفاده از رایانش ابری برای مصرف کننده خدمات، سودآور است؛ همچنان که می‌بینیم که با استفاده از رایانش ابری در بخش خصوصی علاوه بر اینکه در هزینه‌هایی مانند برق صرفه جویی می‌شود، با سرریز فناوری در بخش‌های دیگر، افزایش GDP هم رقم می‌خورد.

وی ادامه داد:‌ از این رو باید چالش‌های توسعه رایانش ابری را در کشور رفع کرد که یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش خصوصی برای توسعه رایانش ابری، اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از این خدمات است و باید از نظر فرهنگی استفاده از این خدمات را در کشور ترویج کنیم.

به گفته وی، خدمات بخش خصوصی در این زمینه شامل خدمات کولوکیشن، خدمات اختصاصی و خدمات ابری است که در رابطه با مشتریان دولتی در هر 3 بخش، بخش خصوصی با چالش مواجه است و در رابطه با مشتریان خصوصی، بخش خصوصی توانسته اعتماد را در دو بخش کولوکیشن و خدمات اختصاصی جلب کند اما در بخش خدمات ابری هنوز نیازمند فرهنگ سازی و آگاهی رسانی بیشتری است.

آریانیان گفت: یکی دیگر از چالش‌های این صنعت، بازگشت سرمایه است که بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی که عرضه کننده خدمات مرکز داده است در بخش خدمات کولوکیشن 30 سال، خدمات اختصاصی 12 سال و خدمات ابری 3 سال برآورد شده است و رسیدن به نقطه سر به سر از نظر اقتصادی کوتاه نیست.

بر اساس این گزارش خدمت کولوکیشن سرویسی است که در آن به‌جای اجاره کردن سرور از مرکز داده، سرور تهیه شده توسط مشترک به آن مرکز سپرده می‌شود. خدمات کولوکیشن به مشترک اجازه می‌دهد تا سخت‌افزار و سرورهای خود را در شرایط پایدار مستقر کند.

دبیر کمیته مراکز داده شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترین مباحثی که در این نشست از سوی مسوولان و متخصصان بررسی شد، موضوع برقراری ارتباط بین قطب مراکز داده با ابر دولت و با ابر ایران بود.

وی توضیح داد: ابر دولت، پروژه سازمان فناوری اطلاعات ایران است که تلاش دارد ابر دولت را به عنوان زیرساخت ابری سرویس‌های دولت الکترونیک در مراکز داده دولتی راه اندازی کند و ابر ایران هم پروژه مشترک سازمان فناوری اطلاعات ایران و بخش خصوصی برای ابری‌ سازی ۱۰ دیتاسنتر موجود در کشور است.
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۹۸۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما