۰
در مراسمی با حضور مسوولان و کارآفرینان

کافه کارآفرینی «کارتوق» مجتمع فنی تهران افتتاح شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۲
کافه کارآفرینی «کارتوق» مجتمع فنی تهران افتتاح شد
کافه کارآفرینی «کارتوق» مجتمع فنی تهران افتتاح شد
 
آی‌تی‌من- در این مراسم که با حضور مسوولانی از وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی، فنی و حرفه‌ای و کارآفرینان برجسته کشور برگزار شد، سعید سعادت، بنیان‌گذار و مدیرعامل مجتمع فنی تهران، در سخنانی به الزامات و پیش‌نیازهای توسعه و کارآفرینی پرداخت.

سعادت با بیان اینکه بیش از 4 دهه از فعالیت مجتمع فنی تهران در حوزه مهارت آموزی می‌گذرد، گفت: از نگاه ما، آموزش ابزاری است برای دستیابی به هدف متعالی کارآفرینی و اشتغال.

وی هم‌زمانی افتتاح کافه کارآفرینی «کارتوق» با روز ولادت حضرت علی و روز بزرگداشت خواجه نصیر روز مهندس و با حضور بزرگان کارآفرینی ملی کشور، به فال نیک گرفت واظهار امیدواری کرد که سال آینده، حاصل و دستاوردهای این کافه کارآفرینی جشن گرفته شود.
 


مهارت‌های نرم؛ کلید کارآفرینی موفق

سعادت با بیان اینکه در کشور در زمینه اشتغال با یک پارادوکس مواجه است، توضیح داد: از سویی دولت برای جذب نیرو انقباضی عمل می‌کند و از سوی دیگر، بخش خصوصی نیز آنقدر قدرتمند نیست که نیروهای تحصیل‌کرده را جذب کند. به همین دلیل هم آمارها حاکی از درصد بالای فارغ التحصیلان بیکار است. از جمله اینکه بر اساس آمار، بیش از یکصد هزار دانش آموخته دکترا در کشور بیکار هستند.

وی تاکید کرد: تجربیات کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که راه رسیدن به توسعه از مسیر بخش خصوصی و کارآفرینی می‌گذرد.

مدیرعامل مجتمع فنی تهران افزود: راه دیگر به‌جز کارآفرینی این است که نیروهای موجود در دوره انقلاب صنعتی چهارم که تحولات سریع جزو ویژگی‌های اساسی آن است، به جوانان همسو شدن با تغییرات را بیاموزیم.

وی با بیان اینکه در این دوران، آموزش‌های مستمر در طول عمر (3L) اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، بر نقش پررنگ موسسات آموزشی در این زمینه تاکید کرد.

سعادت با تاکید بر اینکه می‌توان کارآفرینان را ارزشمندترین نیروهای جامعه در مسیر توسعه دانست، گفت: در حالی که برای توسعه، راهی به‌جز عبور از بستر کارآفرینی نداریم، در کشور ما کارآفرینی به عنوان ارزش مطرح نشده است.

این کارآفرین نمونه ملی افزود: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که کارآفرینی و موفقیت، تا 85 درصد به مهارت‌های نرم و تنها 15 درصد به مهارت‌های سخت وابسته است. ولی متاسفانه در سیستم آموزشی ما 85 درصد بودجه به آموزش مهارت‌های سخت اختصاص می‌یابد که این نسبت باید معکوس شود.

وی سپس به یک عامل کلیدی در کارآفرینی پرداخت و گفت: همواره  این سوال مطرح است که چرا 90 درصد کارآفرینان، مسیرشان را ادامه نمی‌دهند. پاسخ من این است که آنها نقطه طلایی زندگی خود را نیافته‌اند.

سعادت در این خصوص توضیح داد: نقطه طلایی زندگی هر فردی، فصل مشترک ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها و توانمندی‌های اوست.

به گفته وی، ارزش‌های هر فرد، به او جسارت می‌دهد که در مقابل مشکلات مقاومت داشته باشد. وی افزود: ارزش‌ها ما را به آرزوهای‌مان نمی‌رسانند؛ ولی مسیر رسیدن به اهداف و آرزوها را هموار می‌کنند.

سعادت سپس به اهمیت علاقه‌مندی‌ها پرداخت و گفت: بارها تاکید کرده‌ام که باید شغل‌تان را بر اساس شوق‌تان انتخاب کنید.

وی افزود: دانش و مهارت‌ها نیز در کارآفرینی مهم هستند؛ اما این مهارت‌ها بخشی از کوه یخ هستند که خارج از آب قرار دارد و فقط 15 درصد در موفقیت نقش‌آفرینی می‌کنند.



جوشش چشمه‌های نوآوری در کافه‌های کارآفرینی
در ادامه این مراسم، رحیم سرهنگی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه نظام سیاست‌گذاری کارآفرینی در کشور حاکم نشده است، گفت: در کشورهای توسعه یافته، اعتقاد بر این است که کارآفرینان با تخریب خلاق و ایجاد ارزش، نظام اقتصادی را تغییر می‌دهند و باعث اصلاح آن می‌شوند.

وی افزود: در کشورهایی که متکی به منابع طبیعی مانند نفت هستند، نظام پدرخواندگی ایجاد می‌شود و از آنجا که نفت در دست دولت‌هاست و دولت‌ها نیز در بازتوزیع ثروت ناتوانند، اقتصاد ناسالم و رانت شکل می‌گیرد.

سرهنگی با تاکید بر اینکه کلید توسعه کشور، توسعه کارآفرینی است، گفت: کشورهای پیشرو برای توسعه کارآفرینی سه کار انجام می‌دهند: تربیت نیروی انسانی باکیفیت و خلاق، تسهیل و روان‌سازی اکوسیستم کارآفرینی و اجرای سیاست‌ حمایت و تشویق کارآفرینان پیشرو.

به گفته وی، برای  تربیت نیروی انسانی با کیفیت، باید نظام آموزشی رسمی و غیر رسمی مبتنی بر پرورش افراد خلاق بازتعریف شود و در این مسیر، ارایه دهندگان آموزش‌های غیر رسمی و مهارتی، اهمیت بیشتری دارند.

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، روان‌سازی کار اکوسیستم را نیز نیازمند توسعه اجتماعی دانست و افزود: یکی از موارد مهم در این زمینه، تعامل اجتماعی است که در مکان‌هایی مانند پاتوق‌ها و کافه‌های کارآفرینی شکل می‌گیرد و موجب جوشیدن چشمه‌های نوآوری می‌شود.
 


ایجاد شبکه‌های سیال، هدف کافه‌های کارآفرینی

سخنران بعدی مراسم افتتاح کافه کارآفرینی «کارتوق»، محمدرضا سپهری، دبیر شورای عالی مهارت، حرفه‌ای و مهارتی بود.

وی اهمیت کافه‌ها و پاتوق‌ها را در این دانست که خلاقیت در محیط‌های غیر رسمی بیش از محیط‌های رسمی و اداری شکل می‌گیرد.

سپهری با بیان اینکه در کشور ما فرایند بلوغ کسب‌وکارها به درستی طی نمی‌شود، گفت: از آنجا که در ایران، دولت واحدهای بزرگ را ایجاد می‌کند، فرایند بلوغ به درستی شکل نمی‌گیرد و مهارت‌های لازم تکمیل نمی‌شود.

وی افزود: در کشور ما 72 درصد اشتغال در واحدهای کوچک زیر ده نفر است؛ در حالی که 68 درصد ارزش افزوده و تولید در واحدهای بزرگ شکل‌ می‌گیرد. در واقع ما جایی اشتغال ایجاد می‌کنیم که ارزش افزوده بالایی ندارد و با این کار، به فقر دامن می‌زنیم و سطح رفاه جامعه را کاهش می‌دهیم.

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه در کشورهای پیش‌رو، واحدهای بزرگ به عنوان لوکوموتیو و پیشران، شرکت‌های و واحدهای کوچک را به دنبال خود می‌کشند، گفت: در ایران ارتباط بین واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ به درستی شکل نگرفته است. به همین دلیل، سازمان‌های بزرگ در مواقع بحران و تنگناهای اقتصادی رو به واحدهای کوچک می‌آورند، ولی به محض اینکه گشایش در اقتصاد ایجاد می‌شود، این شرکت‌ها را رها می‌کنند.

سپهری با بیان اینکه یکی از اهداف کافه‌های کارآفرینی، ایجاد شبکه‌های سیال است، تاکید کرد که باید تفکر زنجیره ارزش در کشور پا بگیرد و در این راه، توسعه ارتباطات و در نتیجه پاتوق‌های کارآفرینی برای تبادل تجربیات بسیار مهم هستند.

وی گفت: در کشور نظام جامع آموزش‌های فنی حرفه‌ای تصویب شده تا گفتمان مهارت را در کشور ایجاد کند و ما کمک می کنیم که اطلس ملی مهارت شکل بگیرد.

سپهری افزود: تلاش داریم تا سهم ارزش مدارک مهارتی را بالا ببریم؛ به نوعی که نظام طبقه بندی مشاغل برای مهارت‌ها بیشتر از مدارک اهمیت قایل شود.
 


اعلام حمایت از کارتوق
پروانه رضایی بختیاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در این مراسم، با بیان اینکه بیشترین آمار بیکاران در استان تهران، مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان گروهی که مهارت‌های فنی و کاربردی دارند، میزان بیکاری کمتر است.

وی با بیان اینکه مهارت‌ها در دوران پرتحول کنونی، باید قابلیت تغییر و تطبیق داشته باشند، گفت: ما وظیفه داریم برای مشاغلی که در آینده ایجاد می‌شود، برنامه داشته باشیم. زیرا اگر آموزش مناسب نباشد، شغل ماهیت ارزش آفرین خود را از دست می‌دهد.

رضایی بختیاری تاکید کرد که اداره کل وی، با کافه کارآفرینی کارتوق، همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد.



در پایان نیز، کافه «کارتوق» با حضور مسوولان عالی رتبه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، و کارآفرینانی همچون بهروز فروتن، بنیان‌گذار صنایع غذایی بهروز، کریمی تفرشی بنیان‌گذار صنایع غذایی گلها، شهرام شکوری بنیانگذار هلدینگ طرفه‌نگار ، حسینی سلطانی بنیانگذار شرکت بازی سازان، رسول‌زاده بنیانگذار هوش مصنوعی، پروفسور فدایی کارآفرین ملی و رضا یادگاری دبیر باشگاه کسب و کار یونسکو رسما افتتاح شد.

گفتنی است که بر اساس شیوه نامه راه‌اندازی کافه‌های کارآفرینی که از سوی دفتر توسعه کارآفرینی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی تدوین شده، این کافه‌ها، فضاهایی پویا با امکاناتی از قبیل اینترنت، تلویزیون و پرزنتیشن هستند که در آن تیم‌ها و گروه‌های مختلف اعم از سرمایه‌داران، کارآفرینان، صاحبان ایده و از این قبیل با یکدیگر به تبادل اطلاعات پرداخته و در جهت اجرای پروژه‌های کاری نوآورانه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

بر اساس این سند، وظایف کافه کارآفرینی، شامل مواردی همچون  ایجاد شبکه سیال برای خلق نوآوری، ایجاد تعاملات اجتماعی گسترده بین اجزای اکوسیستم کارآفرینی و استفاده ازمصنوعات و فضا در تغییر رفتار و ساختار ذکر شده است.


 
کد مطلب : ۲۷۵۷۶۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما