۰
گزارش فناوران از سومین رویداد «گراف دی»

تلاش برای هدایت منابع بین‎المللی به‌سمت اکوسیستم استارت آپی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳
تلاش برای هدایت منابع بین‎المللی به‌سمت اکوسیستم استارت آپی
تلاش برای هدایت منابع بین‎المللی به‌سمت اکوسیستم استارت آپی

گزارش فناوران را از این گردهمایی می‌خوانید.

 مسوولیت اجتماعی کار عام‌المنفعه نیست
رئیس شورای سیاستگذاری سومین رویداد گراف‌دی  در افتتاحیه این رویداد با اشاره به اینکه مسؤولیت اجتماعی به درستی معرفی نشده است، گفت: بسیاری آن را به عنوان کار عام المنفعه تلقی می‌کنند که در این رابطه روابط عمومی باید در کنار وظایف خود، مسؤولیت اجتماعی ‌را نیز به عنوان وظیفه اصلی نهادینه کند.

داود زارعیان وی با بیان اینکه ما نگاه متفاوتی به مسوولیت اجتماعی داریم، تصریح کرد: برخی افراد به مسؤولیت اجتماعی نگاه حرفه‌ای داشته‌ و آن را عامل توسعه و برون رفت از مشکلات می‌دانند و برخی شاید به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی به آن می‌نگرند. اما باید به این امر توجه داشت که مسؤولیت اجتماعی یک موضوع ‌جهانی‌ و دارای زوایای مختلفی است و ‌ما نیز در کشورمان چند سالی است به آن توجه می‌کنیم تا این مفهوم را عمومی کرده و افراد به ویژه روابط عمومی‌ها به عنوان یک‌مسوولیت اصلی برای توسعه آن تلاش کنند.

زارعیان به وظایف روابط عمومی اشاره کرد و افزود: وظایف روابط عمومی‌همچون اعتمادسازی، بسترسازی و فرهنگ‌سازی و‌مدیریت افکار عمومی است که باید در کنار آنها به مسوولیت اجتماعی نیز پرداخته شود. این مفهوم به معنای تعهداتی است که سازمان‌ها با هدف حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ایفا می‌کنند.رئیس شورای سیاستگذاری سومین رویداد گراف‌دی با اشاره به اینکه دنیای ما متعادل نیست، افزود: ۲۰ درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته، ۸۶ درصد از کالاهای دنیا را مصرف می‌کنند. از متخصصان ایرانی در حوزه‌های‌مختلف نظرسنجی شده که نتایج آن نشان می‌دهد، تصور و‌ نگاه مناسبی از مسوولیت اجتماعی در کشور وجود ندارد و بسیاری آن را به عنوان کار عام المنفعه تلقی می‌کنند؛ اما روابط عمومی باید مفهوم صحیح مسؤولیت اجتماعی ‌را به درستی توضیح و‌ گسترش دهد تا در کنار سایر وظایف، به این امر خطیر نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه مسؤولیت اجتماعی بر اساس استانداردهای جهانی ابعادی دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس استانداردهای جهانی، محیط زیست، محیط کار، جامعه و کشور، بازار و صنعت و رهبری و فرایندهای درون سازمانی از ابعاد مسوولیت اجتماعی شرکتی به شمار می‌روند. این امر در حالی است که در سازمان‌های ما، روابط عمومی را برخی فقط نصب بنر و اجرای برنامه می‌دانند و به بسترسازی توجه نمی‌شود. بر همین اساس، مسوولیت اجتماعی در روابط عمومی نیازمند تحول است و باید به آن پرداخته شود.

زارعیان با اشاره به آرمان‌های توسعه هزاره گفت: ریشه کنی فقر، ترویج برابر جنسیتی، کاهش مرگ‌و‌میر کودکان وکاهش بیماری‌ها، تضمین حفظ محیط زیست و مشارکت جهانی برای توسعه به عنوان آرمان‎های توسعه هزاره مطرح شد و قرار بود این امور مورد توجه قرار گیرد. اما حالا مشاهده می‌کنیم هنوز نه تنها این عناوین محقق نشدند، بلکه حتی میلیون‌ها نفر به اینترنت هم دسترسی ندارند، چه برسد به اینکه این آرمان‌ها عملیاتی شوند.

رئیس شورای سیاستگذاری سومین رویداد گراف‌دی  با بیان اینکه در روابط عمومی و‌مسوولیت اجتماعی باید به چند نکته توجه شود، تصریح کرد: مسوولیت اجتماعی یک عمل اخلاقی است و این مفهوم تعریف خاصی دارد. روابط عمومی و‌مسوولیت اجتماعی ‌مردمی‌داری است و این یک وجه مشترک برای این دو مفهوم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در شرکت‌ها هم‌‌اکنون هزینه‌های متنوعی صورت می‌گیرد، گفت: به طور مثال سالانه چندین میلیون یا حتی میلیارد تومان صرف خرید هدیه یا حتی سررسید می‌شود. در روابط عمومی‌های سازمان و شرکت‌ها اگر‌چند مورد را کنار بگذارند، به طوری که هزینه‌هایی که صرف مراسم و هدایا می‌شود، به مسؤولیت اجتماعی اختصاص دهند، اتفاقات خوبی در حوزه مسؤولیت اجتماعی رخ خواهد داد.زارعیان در پایان به راه‌اندازی کمپین گراف ۳۶۰ یا دوشنبه استارتاپی رسانه‌ها به همت گراف‌دی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این فرصت فراهم‌شود تا رسانه‌های فعال در این حوزه شناسایی و‌حمایت شوند تا شاهد رشد و‌تعالی این بخش در جامعه باشیم. موضوع دیگر ترویج ‌و‌توسعه آموزش و‌فرهنگ مسوولیت اجتماعی است که باید در این زمینه هم تلاش بیشتری صورت گیرد تا شاهد رشد و بازدهی بیشتر باشیم.

 چگونه کسب و کار پایداری داشته باشیم
محمدمهدی مؤمن زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد نیز در این رویداد به بررسی سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مسؤولانه پرداخت.

مومن زاده با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مسوولیت اجتماعی به اهداف مالی اشاره دارد، گفت: نظام روابط سرمایه‌گذاران که در ایران به آن توجه نمی‌شود، در جهان عملیاتی شده است. ما نمی‌توانیم مدعی شویم که می‌توانیم موفق عمل کنیم اما روابط خود با سرمایه‌گذاران وسرمایه‌داران را تلطیف نکرده و آن را نادیده بگیریم.وی با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی از نظر اقتصاددان‌های دنیا متنوع است، به سیرتکاملی مسوولیت اجتماعی اشاره کرد و افزود: ابتدا مسوولیت اجتماعی بازرگانان مورد توجه قرار گرفت و‌پس از مدتی نگرش اخلاقی به مسوولیت اجتماعی مطرح شد که مدعی بود یک شرکت سالم، در جامعه بیمار نمی‌تواند وجود داشته باشد.وی ادامه داد: واکنش اجتماعی شرکت‌ها با تاکید بر رویکرد حمایتی شرکت‌ها، عملکرد اجتماعی شرکت‌ها با موضوع سنجش مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها نیز پس از مدتی اجرایی و  بعدها مسوولیت اجتماعی و تئوری ذینفعان مطرح شد و کم‌کم شهروند شرکتی به مسوولیت اجتماعی افزوده شد. مفهوم شهروند شرکتی به مرور شفاف‌تر شده و بسط پیدا کرد تا اینکه تعریف اتحادیه اروپا مورد توجه قرار گرفت که بر اساس آن شرکت‌ها ابعاد اجتماعی و‌محیطی را در عملیات کسب و کار خود وارد کردند.وی با اشاره به اینکه پارادیم فعالیت‌های مسوولانه در حال تغییر است و پایداری و‌مسوولیت شرکتی جایگزین مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها شده است، گفت: به جای اینکه فقط بر مساله اجتماعی تمرکز کنیم، باید به سمت شناخت فرصت‌های فعالیت مسوولانه حرکت کرده و با انجام سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی و‌مسوولانه، از این فرصت‌ها به درستی بهره‌برداری کنیم. با این رویکرد می‌توان دریچه‌های جدیدی به روی روابط عمومی باز کرد و‌مطالبات بهتری هم داشت.

وی در ادامه به ویژگی‌های سرمایه‌گذاری و کسب و کار اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری و کسب و کاری می‌تواند موفق باشد که علاوه بر داشتن ثروت عمومی با مکانیزم مناسب، محیط زیست را تخریب نکند. همچنین اخلاقی عمل کرده و ارزش اقتصادی ایجاد کند. عملکرد مطابق با اسناد بالادستی و اخلاقی بودن نیز از دیگر مؤلفه‌های سرمایه‌گذاری و کسب کار به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد به هفت صندوق سرمایه‌گذاری موفق دنیا اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها که برخی بین‌المللی بوده و مختص یک کشور نیستند، سطح ریسک متنوعی دارند و از روش تامین مالی فعالیت مسوولانه بهره گرفتند.وی در ادامه به اقتصاد سبز اشاره کرد و گفت: برای تحقق این اقدامات باید برای بنگاه‌ها جوایزی در نظر گرفته شود، یا اینکه منابعی برای پایان‌نامه با موضوع مسوولیت اجتماعی تخصیص یابد. برای آن هم قوانینی درنظر گرفته تا اقتصاد سبز در جوامع حاکم شود. البته نباید فراموش کرد که بسیاری از اهداف مسوولیت اجتماعی در همکاری دولت و بخش خصوصی محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد  با بیان اینکه در دنیا نظام روابط سرمایه گذاران مطرح است و مفهوم آن نزدیک روابط عمومی است اما به هیچ‌وجه روابط عمومی نیست، افزود:  در امریکا و اروپا هر شرکتی انجمن سرمایه‌گذاران ملی و جهانی دارند و هر سال جوایزی درنظر می‌گیرند و ادبیات علمی حول آن شکل گرفته است. وظیفه آنها نیز به نوعی ارتباط با ذی‌نفعان است که ارزش و جایگاه شرکت را نشان می‌دهند.مومن زاده با اشاره به اینکه روابط عمومی ارتباط یک طرفه نیست بلکه باید سیاست شرکت را با جامعه ذی نفعان همسو‌ ‌کند، خاطر نشان کرد: در همه دنیا مسوول یا نماینده مسوولیت اجتماعی شرکت جایگاهی در جلسات هیات مدیره دارد و این افراد موظف هستند اخبار بیرون شرکت را به هیات مدیره به صورت مستقیم ارائه دهند. این امر در کشور ما نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا نتایج خوبی حاصل شود.

مسوولیت اجتماعی هزینه نیست، سرمایه‌گذاری است
محسن کریمی، مدیر روابط عمومی بانک خاورمیانه نیز دربخش گفت‌وگوی سومین رویداد گراف دی، به چگونگی استفاده از دانش مسؤولیت اجتماعی در جهت انتقال پیام پرداخت و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا برخی مدیران بنگاه‌ها حاضر به پیاده‌سازی مسوولیت اجتماعی نیستند، گفت: ما در بانک خاورمیانه سعی کردیم سهمی را که سهامداران خریداری کردند، با مدیریت زمان سودده کرده و‌در فاصله چند ماه وارد فرابورس شویم تا ‌خود را مورد بازبینی قرار دهیم.کریمی به نقش مدیر عامل بانک خاورمیانه نسبت به اجرای مسوولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مدیرعامل ملاک تصمیم‌گیری خود را استاندارد بین المللی می‌داند، تحقق امور در این زمینه بهتر قابل پذیرش بود. چرا که ما معتقدیم عمل کردن به مسوولیت اجتماعی بیشتر به روحیه و پذیرش مدیران وابسته است و وقتی پروپوزال مناسبی ارائه می‌دهیم‌ و تاثیرپذیری را مطرح می‌کنیم، نشان می‌دهد که این اقدامات چقدر برای پیشرفت یک شرکت و نهاد موثر است.کریمی با اشاره به اینکه مسوولیت اجتماعی منافع بالایی دارد که این منافع هم برای سهامداران و هم ‌همکاران و‌هم‌مشتریان است، گفت: مسوولیت اجتماعی با این دیدگاه، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

در بخش دیگری از این رویداد نیز پنلی با حضور کارشناسان برگزار شد.

 روابط عمومی‌ها، سفیران مسوولیت اجتماعی
محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در این پنل که با موضوع «روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی و استراتژی به کار گیری این دو دانش» برپا شد، با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران ۲۹ میلیون مشترک تلفن ثابت و۱۵۰ میلیون مشتری تلفن همراه دارد، گفت: شعار ما ارتباط فراگیر است و سعی داریم تا شبکه ارتباطی را به نقاط مختلف کشور توسعه بخشیم.وی با بیان اینکه نقاط مختلف کشور برای ما به عنوان مخاطب خاص با فرهنگ متنوع به شمار می‌رود، ادامه داد: شاید ارائه برخی خدمات در نقاط دور برای شرکت مخابرات ایران هیچ سوددهی نداشته باشد و حتی به صرفه نیز نباشد، اما وظیفه ایجاب می‌کند ما تنها به فکر درآمد نباشیم و تلاش کنیم تا برخی اقدامات را علی رغم اینکه سودی ندارد، در آن حوزه فعالیت کرده و زیرساخت‌هایی فراهم کنیم.بیدخام به برخی اقدامات شرکت مخابرات ایران در حوزه مسوولیت اجتماعی و رضایت مشتری اشاره کرد و افزود: برای شرکت مخابرات، هزینه تلفن ثابت سه میلیون می‌شود، اما این مخابرات این امکان را با ۲۰۰ هزار تومان به مشتریان واگذار می‌کند تا همه از ارتباطات برخوردار شوند. یا اینکه هزینه تغییر مکان تلفن ثابت را ما از مشتریان پنج هزار تومان اخذ می‌کنیم؛ در حالی که هزینه تمام شده 200 هزار تومان است. اینها نمونه‌هایی از برای مسوولیت اجتماعی برای تغییر و بهبود خدمات است.بیدخام با اشاره به اینکه روابط عمومی ها سفیران‌ حوزه CSR در کشور هستند، افزود: کسب و کار خوب نشانه اعتماد مردم به ما است. اگر در این حوزه موفق شویم در کسب و‌کار هم‌موفق خواهیم شد.

 مسوولیت اجتماعی به مثابه ابزار نفوذ در بازار
بر اساس این گزارش، علیرضا الفت، معاون برنامه‎‌ریزی و توسعه پرداخت الکترونیک سداد در این پنل گفت: تجدید فهم رابطه انسان‌ها با طبیعت، اقتصاد و اخلاق باید مورد بررسی قرار گیرد وآنچه به عنوان پایداری و توسعه پایدار در مسوولیت اجتماعی اشاره شده، ایجاد توازن بین این موارد است. ما مسوولیت اجتماعی را نمی‌توانیم با این مباحث بیگانه بدانیم. بر همین اساس، حاکمیت با چنین ارزش‌هایی مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که ارزش‌ها ابتدا مورد بحث قرار می‌گیرد و ‌به مسوولیت اجتماعی به عنوان عنصر تزیینی نگاه کرده و گاهی استراتژی را بر مبنای آن تولید می‌کنند.

الفت با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای نفوذ در بازار مسوولیت اجتماعی است که مشارکت تیمی را افزایش می‌دهد و به نوعی محیط جذابی برای کارکنان ایجاد می کند، گفت: مسوولیت اجتماعی شرکتی با عباراتی همچون‌ توسعه پایدار، محتوایی را به همراه دارند که برای کشف آن ممکن است مدت‌ها تدبیر و تلاش شده باشد. ارکان و ابعاد آن یعنی زیست محیطی، اجتماعی ‌و اقتصادی در مسوولیت اجتماعی بسیار ‌مهم است. به طوری که می‌توان مدعی شد که توسعه اقتصادی متوازن در کنار خدمات فنی نوعی مسوولیت اجتماعی به شمار می‌رود. در حوزه‌ حقوقی، ‌اگر ضوابط در محیط کار رعایت شود ‌و ‌پیمانکاران راضی باشند و به نوعی تلاش برای رضایت کارکنان صورت گیرد، یا حتی در حوزه اخلاقی در حالی که انفاق ‌کرده‌ و‌از سلبریتی ها برای الگوسازی استفاده‌کنیم، به مسوولیت اجتماعی نزدیکتر خواهیم بود.

ارتقای روحیه کارکنان با مسوولیت اجتماعی 
ساراعلیمحمدی، سرپرست دیجیتال مارکتینگ شرکت لابراتوار دکتر اخوی نیز در این نشست گفت: با تحقق مسوولیت اجتماعی شاهد بودیم که نه تنها درون سازمان، بلکه بیرون سازمان نیز روحیه بهتری تزریق شد و تمام کارکنان شرکت نیز با این حرکت حس خوبی داشتند و روابط افراد ارتقا پیدا کرد.

سرپرست دیجیتال مارکتینگ شرکت لابراتوار دکتر اخوی با بیان اینکه ما به منظور نوآوری و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، در تلاش هستیم تا یک محصول گیاهی تولید کنیم، تصریح کرد: محصولات سی گل حدود ۳۰ سال است که تولید و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و سه سال تلاش کرد تا یک محصول جدید گیاهی تولید کند که در این زمینه به موفقیت‌هایی در زمینه خلاقیت و نوآوری دست یافته است.

 معرفی کمپین گراف ۳۶۰ 
تایماز سیدمصطفایی، دبیر پنل روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی و استراتژی به کارگیری این دو دانش» نیز با بیان اینکه کمپین گراف ۳۶۰ به منظور ارتقای مسوولیت اجتماعی از سوی متولیان برپایی سومین رویداد گراف دی طراحی شد، گفت: این کمپین راه اندازی شد تا با استفاده از مسوولیت اجتماعی متذکر شود که نوآوری می‌تواند کاری را انجام دهم که هم مخاطرات را پایین بیاورد هم سودآوری را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه کمپین مسولیت اجتماعی تا مرداد 1400 ادامه دارد، خاطر نشان کرد: ما سعی داریم نتایج آن را تا اواخر مرداد یا اوایل شهریوماه گزارش دهیم. اما امیدواریم تا آن زمان مدیران به آموزش در این زمینه اهتمام ورزند و شاهد توسعه مسوولیت اجتماعی باشیم.

این کمپین برنامه‌ای برای شناسایی ایده‌ها و استارتاپ‌های حوزه رسانه است.
 
کد مطلب : ۲۷۵۸۱۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما