۰
از سوی سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود

پرداخت تسهیلات برای تجهیز مراکز درمانی به فناوری اطلاعات

انتظارمان از مشکلات اجرای نسخه الکترونیکی بیشتر بود
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۶
پرداخت تسهیلات برای تجهیز مراکز درمانی به فناوری اطلاعات
پرداخت تسهیلات برای تجهیز مراکز درمانی به فناوری اطلاعات

آی‌تی‌من-  مصطفی سالاری در نشستی خبری با بیان اینکه نسخه‌نویسی و حذف کاغذ از فرایند درمان در سازمان تامین اجتماعی از چندسال قبل در مراکز درمانی تابعه آغاز و موفقیت آمیز بوده است گفت: گام‌های بعدی برای استقرار طرح در تمام مراکز درمانی دولتی و خصوصی که الزام قانونگذار بود برداشته و مقدمات آن از چندماه قبل شروع ‌شد.

وی افزود: از خردادماه جاری تمدید اعتبار دفترچه‌ها غیرحضوری شد و روش‌های استعلام شش گانه ساده است. گام جدی دیگر ابتدای آبان ماه بود که اعلام کردیم امکان نسخه‌نویسی الکترونیکی در تمام مراکز درمانی و پاراکلینیک‌ها به دو طریق وجود دارد، یا مراکز به سامانه ما متصل می‌شدند و یا در سامانه خود سازمان وارد شده و نسخه می‌نوشتند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بعد از آن اصلاح فرایندها روزانه انجام می‌شد تا ابتدای اسفند که اعلام کردیم دفترچه جدید چاپ نمی‌کنیم گفت: به این ترتیب با وضعیت‌های مختلفی مواجهیم. نخست نسخه‌نویسی با ارایه کارت ملی است و فرد می‌تواند دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد. وضعیت دوم مربوط به زمانی است که پزشک امکان و یا تمایل نسخه‌نویسی ندارد در این صورت یا پزشک در برگه‌های باقی مانده دفترچه نسخه می‌نویسد و یا در سربرگ خودش دارو را تجویز می‌کند.

 مزیت‌های حذف دفترچه‌های کاغذی 
سالاری ادامه داد: لذا دفترچه تا وجود دارد و برگه دارد، معتبر است. تلاش کردیم عدم صدور دفترچه برای درمانگران زحمت جدیدی ایجاد نکند. به هرصورت طرح جدید است و منشأ تحولات جدید و جدی است. از جمله مزیت‌های این طرح ثبت سوابق در پرونده الکترونیکی بیمار است و از تجویز بی رویه دارو جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با نظام جدید نسخه‌نویسی امکان اجرای طرح‌های دیگری فراهم شده است اظهار کرد: از روز عید مبعث در تمام شهرستان‌های کشور که فاقد بیمارستان ملکی هستیم، درمان بیمه‌شدگان در بیمارستان‌های دولتی رایگان خواهد شد. همچنین برای بیماران بالای ۶۵ سال فرانشیز در بیمارستان‌های دانشگاهی تمام شهرستان‌ها صفر است. برای بیماری‌های صعب العلاج هم طرحی در دست داریم و در تلاشیم سهم بیمه شده را به نزدیک صفر برسانیم. اجرای این طرح‌ها بدون نسخه‌نویسی الکترونیکی میسر نبود.

درخواست پذیرش سایر مدارک شناسایی 
سالاری افزود: کلیه مراکز درمانی طرف قرارداد مکلف هستند بیمه‌شدگان را با کارت ملی بپذیرند. از معاونت درمان سازمان می‌خواهم سایر مدارک شناسایی معتبر را هم برای پذیرش قبول کنند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه اگر بیمه شده به مرکزی مراجعه کند و با وجود پوشش بیمه‌ای به او خدمت ندهند باید چه کند؟ گفت: خواهش ما این است که مراکز درمانی همکاری کنند. یک مشکل به ما برمی‌گردد و ممکن است خوب اطلاع‌رسانی نکرده باشیم که طی امروز و فردا بر اساس صورت جلسه توافقی با وزارت بهداشت، فلوچارت‌های دریافت خدمت بیمه شده به مرکز درمانی را به صورت کامل ابلاغ می‌کنیم که کار ساده‌تر شود. ابلاغ وزارت بهداشت و ما با همدیگر صورت می‌گیرد و امید است همه مراکز همکاری کنند.

وی افزود: ازآن سو بیمه‌شدگان می‌توانند با ۱۴۲۰ تماس بگیرند و تخلف را اطلاع دهند، ما پیگیری می‌کنیم. با اطلاع‌رسانی‌ها و اقدامات بعدی نارسایی‌های موجود را حل خواهیم کرد.

سالاری اضافه کرد: امکان نسخه‌نویسی آفلاین نیز به صورت پایلوت در قزوین در حال انجام است. قرار نیست کار مردم و ارایه‌کنندگان خدمات را سخت کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی مقاومت‌های بیرونی برای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی گفت: مقاومت یا عدم تمایل در یک مرجع رسمی ‌را شاهد نیستیم. جلسات متعددی با وزارت بهداشت داشتیم و آنها هم عزم جدی دارند. اراده برای استقرار نسخه‌نویسی وجود دارد و منجر به صورتجلسه‌ای با مجموعه بیمه‌گرهای پایه و وزارت بهداشت و دست اندرکاران شد تا دغدغه‌ها را در چارچوب کلی حل کند. مرکز درمانی یا باید دارو و تجویز را نسخه‌نویسی آنلاین کند یا در دفترچه یا سرنسخه بنویسد که ارایه خدمت با پوشش بیمه ای همراه خواهد بود. توافق مکتوب صورت گرفته است.

 تصورمان از مشکلات نسخه الکترونیکی بیشتر بود 
وی افزود: این اراده در وزارت بهداشت و بیمه‌های مختلف وجود دارد. تصور می‌کردیم تحول به این عظمت موانع و مشکلاتی بیش از آنچه هست، داشته باشد. طرح به این ابعاد موانعی دارد که ما را غافل نمی‌کند تا به روز این موارد را رصد کرده و مدنظر داشته باشیم.

سالاری با بیان اینکه دست اندرکاران فراهم کردن بسترهای لازم برای این کار را از ماه‌ها قبل آغاز کرده‌اند گفت: نسخه‌نویسی الکترونیکی در قانون بودجه الزام هست. در قانون برنامه ششم توسعه نیز تکلیف بوده است. مصوبات و بخش‌نامه‌هایی از سوی وزارت بهداشت به واحدهای درمانی ابلاغ شده و اراده مشترک همه ماست.

 مشوق‌های پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیکی
وی در خصوص مشوق‌های پزشکی نسخه‌نویسی الکترونیکی عنوان کرد: تا تیر و مرداد سال گذشته بین ۱۷ تا ۱۸ ماه برای پرداخت هزینه مراکز عقب ماندگی داشتیم که با کمک دولت و مجلس به این وضعیت رسیدیم که پرداخت مطالبات را به روز کنیم. اما در سیستم کاغذی تا درمانگاه صورتحساب مهرماه را جمع و ارسال کند ۲.۵ ماه زمان می‌برد و امکان پرداخت قطعی کارکرد در سیستم کاغذی در کمتر از سه ماه امکان پذیر نیست، لذا در نسخه‌نویسی الکترونیکی متعهد شدیم که همه هزینه را ظرف دوهفته بعد از آخر ماه بپردازیم. 

سالاری ادامه داد: به این ترتیب مطالبات به موقع می‌شود و وظیفه ماست. تعهد کردیم که این امر روی وصولی مراکز کمک کند و تقریبا نقدی دریافت می‌کنند. بخشی از هزینه‌ را هم روزانه می‌دهیم و ۸۰ درصد کارکرد روزانه را برخط تسویه می‌کنیم. تسهیلاتی برای تجهیز مطب‌ها پیش‌بینی کرده بودیم و اعلام آمادگی کردیم که یک پرداخت علی‌الحساب به مراکز درمانی تابعه وزارت بهداشت برای تجهیز فناوری اطلاعات درمانگاه‌های تابعه دانشگاه‌ها داشته باشیم. هرجا لازم باشد آمادگی همکاری داریم.وی با بیان اینکه هدفگذاری اصلی ما در نسخه‌نویسی صرفه جویی نیست، بلکه خدمت و پوشش بیشتری خواهیم داشت و کار برای مراکز درمانی هم تسهیل خواهد شد گفت: همچنین امکان برنامه ریزی بهتری را در سیستم سلامت فراهم می‌کند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: مراکز ملکی و مراکز طرف قرارداد همگی به سامانه متصل هستند و نسخه‌نویسی انجام می‌دهند اما ممکن است همه نسخشان را الکترونیکی ننویسند. مشارکت درمانگاه‌ها نسبت به تابستان ۵۰۰ درصد رشد داشته و تراکنش‌ها دوبرابر رشد داشته است.

 بار نسخه‌نویسی الکترونیکی بر دوش داروخانه‌ها
سالاری درباره بار نسخه الکترونیکی بر دوش داروخانه‌ها گفت: جلسه‌ای با انجمن داروسازان و وزارت بهداشت در این خصوص داشتیم و تصمیم مشترکی در شورای عالی بیمه که همه اعضا در آن حضور دارند، اتخاذ خواهد شد. 

وی همچنین درباره واکسیناسیون کادر درمانی مراکز تأمین اجتماعی اظهار کرد: واکسن از سوی وزارت بهداشت تامین می‌شود و همکاران درمانی ما تفاوتی با سایر کادر درمان در دریافت واکسن ندارند و ما تفاوتی را شاهد نبودیم.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۵۸۴۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين