۰
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران مطرح شد:

چهار پیشنهاد برای اصلاح طرح ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۲
چهار پیشنهاد برای اصلاح طرح ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز
چهار پیشنهاد برای اصلاح طرح ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز

آی‌تی‌من- در ابتدای این نشست، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران درباره شروع به کار دولت سیزدهم در مردادماه و لزوم توجه بیشتر به حوزه فناوری اطلاعات توضیحاتی ارائه داد و گفت: پیشنهاد کمیسیون فاوا برای دولت جدید این است که برای توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از حوزه فناوری اطلاعات استفاده بیشتر و کاراتری بشود.

طلایی تأکید کرد: این ذهنیت که فناوری اطلاعات موتور محرکه پیشرفت کشور است، در دولت جدید باید بیش‌ازپیش ایجاد شود، تا از اعمال محدودیت‌ها در این حوزه ممانعت به عمل آید. اتاق بازرگانی آمادگی دارد برای توسعه این حوزه و به‌کارگیری هر چه بیشتر آن برای رونق اقتصاد کشور با دولت و مجلس شورای اسلامی  ‌همکاری کند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران درباره طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: خواسته بخش خصوصی این است که با تعامل و همکاری بیشتر با بخش خصوصی، ابزارهای حوزه فناوری اطلاعات نه‌تنها محدود نشود بلکه در چارچوب قوانین موجود نسبت به توسعه این بخش اقدام شود.
طلایی در ادامه نشست به رتبه‌بندی نماد الکترونیک اشاره کرد: طی صحبت اخیر با معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعتت، معدن و تجارت حتی شرکت‌هایی که فروشگاه اینترنتی ندارند یا ارائه خدمت برای فروش را ندارند، می‌توانند از نماد الکترونیکی استفاده کنند. همچنین رتبه‌بندی به نماد الکترونیکی نیز اضافه می‌شود و سوم مردادماه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از این بخش رونمایی می‌شود.

در ادامه نوروزی به‌ضرورت حضور نماینده اتاق بازرگانی در جلسات مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در تمامی جلسات تصمیم‌گیری در حوزه فناوری اطلاعات در مرکز ملی فضای مجازی نماینده بخش خصوصی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای محسوب شده است. ما پیشنهاد کردیم اتاق بازرگانی باید نماینده بخش خصوصی باشد. مقرر شد نامه‌ای از اتاق بازرگانی به مرکز ملی فضای مجازی ارسال و نماینده مرتبط اتاق بازرگانی معرفی شود.

در ادامه محمدرضا شرفی درباره بررسی طرح کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر حمایت از استخراج رمز ارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز توضیحاتی ارائه داد.

ماده 1  این طرح بیان می‌دارد: بانک مرکزی مرجع تنظیم مقررات مبادلات رمز ارزها در داخل کشور هست و مکلف است ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون نسبت به ساماندهی بازار داخلی رمز ارزها اقدام نماید.

شرفی گفت: پیشنهاد کمیسیون برای ماده یک این است که شورای عالی بورس مرجع تعیین نهاد یا نهادهای متولی هر یک از رمز دارایی‌ها بر اساس ماهیت و کاربرد آن‌ها است. بانک مرکزی تنها در مورد مسئله پرداخت رگلاتور مناسبی است.

بر اساس ماده 2 این طرح، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی صنعت استخراج رمز ارز و مسوول صدور مجوز مزارع آن است و مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که قدرت پردازش مزارع استخراج رمز ارز کشور منجر به تولید درآمد ناخالص سالانه نیم میلیارد دلار در سال 1401 شده و بعدازآن حداقل 10 درصد رشد سالانه داشته باشد.

به گفته شرفی، در خصوص ماده دو تعیین رشد ثابت سالانه ده درصد در درآمد ناخالص سالانه با توجه به ماهیت نوسانات و ریسک‌های موجود در این حوزه، غیر کارشناسانه است. بحث اعطای وام از صندوق ملی توسعه به صنعت رمز دارایی‌ها با ریسک‌های متعددی همراه خواهد بود. بهتر است پروژه‌های ایجاد و توسعه زیرساخت تولید و تبدیل انرژی مشمول اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی شود.

وی در خصوص ماده سه طرح مذکور نیز گفت: پیشنهاد این است که بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و وزارت نیرو به‌عنوان چهار مرجع برای اعلام تخلفات در طرح مذکور ذکر شود. محول کردن شناسایی واحدهای غیرمجاز به سازمان‌های غیرمسوول در صدور مجوز زمینه‌ساز فساد خواهد شد.

گفتنی است که ماده 3 طرح به این شرح است: ماده 3 -نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی‌ایران مکلف است حسب اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نسبت به پلمپ واحدهای غیرمجاز استخراج رمزارز و معرفی ذینفع این واحدها به مراجع قضایی اقدام نماید.

بر اساس این گزارش، شرفی افزود: در خصوص ماده 4 طرح تهاتر برق و گاز مصرفی با رمز ارز دارایی اشکالات اجرایی است. اعطای تسهیلات به احداث نیروگاه در مناطق محروم، بدون جانمایی مناسب توجیه اقتصادی نداشته و کمکی به رفع محرومیت این مناطق نخواهد کرد. درمجموع می‌توان گفت طرح پیشنهادی به‌هیچ‌عنوان کارشناسی نیست. متأسفانه ما در حوزه رمز ارزها تنها به حوزه استخراج توجه کردیم درصورتی ‌که کاربردهای زیادی در حوزه صنعت و اقتصاد دارد.

ماده 4 طرح ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز بیان می‌دارد: مزارع استخراج رمز ارز می‌توانند حامل انرژی مصرفی خود را از بورس انرژی و یا عقد قراردادهای دوجانبه با تولیدکنندگان داخلی و خارجی تأمین نمایند و مجاز به ترانزیت برق موردنیاز و یا مازاد مصرف هر دو تا سقف نیاز اسمی‌مزرعه، از طریق شبکه سراسری برق هستند.

در پایان این جلسه، مقرر شد جلسه‌ای با بررسی موضوع رتبه‌بندی و شاخص‌های آن برگزار شود. همچنین جلساتی در کمیسیون برای بررسی طرح حمایت از استخراج رمز ارز و ساماندهی بازار مبادلات داخلی رمز ارز برگزار خواهد شد. در ادامه قرار شد نامه‌ای از اتاق بازرگانی به مرکز ملی فضای مجازی ارسال و نماینده مرتبط اتاق بازرگانی معرفی شود.
 
کد مطلب : ۲۷۶۸۸۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما