۰
کدام گوشی بهتر است

گلکسی A71 سامسونگ در مقابل وان پلاس نورد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۴
گلکسی A71 سامسونگ در مقابل وان پلاس نورد
گلکسی A71 سامسونگ در مقابل وان پلاس نورد

آی‌تی‌من- هر دو دستگاه قابلیت اتصال به شبکه ارتباطی 5G را برای کاربران با قیمتی مقرون به‌صرفه فراهم می‌کنند و از طراحی، سخت‌افزار، نمایشگر و… مناسبی نیز برخوردار هستند.

دراین گزارش به مقایسه دو گوشی گلکسی A71 و وان پلاس نورد می‌پردازیم.

 طراحی و نمایشگر
به لحاظ طراحی، گوشی Galaxy A71 5G زیباتر به نظر می‌رسد؛ زیرا این دستگاه از نمایشگری با کیفیت بهره می‌برد و از یک بریدگی برای قرار گرفتن دوربین سلفی برخوردار بوده و این طراحی بسیار به گوشی سامسونگ گلکسی S21 شباهت دارد. 

در مقابل میان‌رده شرکت وان پلاس از دو دوربین برای عکس‌برداری سلفی پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل فضای زیادی از صفحه نمایش توسط این دو لنز اشغال شده است، اگر به یاد داشته باشید پرچمدار سال ۲۰۱۹ شرکت سامسونگ یعنی Galaxy S10 Plus نیز از چنین طراحی برخوردار بود و با توجه به گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از کاربران این نوع طراحی و نحوه قرار گیری دوربین در نمایشگر را نمی‌پسندند.

میان‌رده شرکت سامسونگ به صفحه نمایش ۶.۷ اینچی از نوع Super AMOLED Plus مجهز شده و این درحالی است که وان پلاس گوشی هوشمند خود را با نمایشگر ۶.۴۴ اینچی از نوع AMOLED به بازار جهانی کرده است. 

ناگفته نماند که وضوح تصویر (رزولوشن) هر دو گجت 2400 در 1080 پیکسل بوده و با توجه به این موضوع تنها تفاوت میان این دو صفحه نمایش، وجود پنل بهتر و بزرگ‌تر در گوشی سامسونگ گلکسی A71 است.

هر دو دستگاه از نظر طراحی بسیار جذاب هستند و نسبت به دیگر گوشی‌های میان‌رده موجود در بازار از طراحی بهتری برخوردار هستند، به علاوه گوشی Galaxy A71 5G سامسونگ از طراحی سبک‌تر و نازک‌تری بهره می‌برد و این موضوع باعث می‌شود تا کاربران در استفاده‌های روزانه، احساس لذت بخش‌تری نسبت به استفاده از میان‌رده شرکت OnePlus داشته باشند.یکی از ضعف‌های بزرگی که هر دو دستگاه دارند این است که هیچ کدام از شرکت‌های سازنده این دو گوشی هوشمند از گواهینامه IP در ساخت دو میان‌رده خود استفاده نکرده‌اند. به این ترتیب نمی‌توان گفت که آیا این گجت‌ها ضد آب هستند یا خیر، بنابراین پیشنهاد می‌شود که کاربران گوشی‌های هوشمندی را که از گواهینامه IP پشتیبانی می‌کند را در معرض تماس با مایعات (آب) قرار ندهند. به علاوه این گجت‌ها در برابر گرد و غبار نیز محافظت نمی‌شوند و احتمال این که گرد و غبار به داخل این دستگاه‌ها نفوذ کند، وجود دارد.

با توجه به تمام این اطلاعات، میان‌رده شرکت سامسونگ در بخش طراحی و صفحه نمایش عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد و می‌توان گفت که برنده این بخش نسخه 5G گوشی گلکسی ای 71 سامسونگ است.

 سخت‌افزار و باتری
میان‌رده شرکت سامسونگ و وان پلاس هر دو به پردازنده Snapdragon 765G ساخته شده توسط کمپانی کوالکام، مجهز شده‌اند. 

اما تفاوت اصلی در سخت‌افزار این دو دستگاه در رم آن‌هاست؛ گوشی شرکت وان پلاس از رم ۸ گیگابایتی پشتیبانی می‌کند و در صورت پرداخت هزینه اضافی کاربران می‌توانند نسخه دیگر این دستگاه را که به رم ۱۲ گیگابایتی مجهز شده است خریداری کنند. 

این در حالی است که سامسونگ میان‌رده 5G خود را تنها به ۶ گیگابایت رم مجهز کرده و این موضوع می‌تواند میان‌رده وان پلاس را در تست‌های (آزمایش) اجرای برنامه‌های سنگین و تعداد برنامه‌های بیشتر، جلو بیندازد.

از لحاظ باتری سامسونگ این ضعف را جبران کرده و از باتری بزرگ‌تری استفاده می‌کند؛ گوشی سامسونگ گلکسی A71 به باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده و این درحالی است که انرژی گوشی OnePlus Nord توسط یک باتری با ظرفیت ۴۱۱۵ میلی آمپر ساعت تامین می‌شود. 

این تفاوت باتری باعث می‌شود تا گوشی هوشمند شرکت سامسونگ بیش از یک روز شارژ دهی داشته باشد، اما در مقابل، میان‌رده شرکت وان پلاس نمی‌تواند یک روز کامل دوام بیاورد و باتری آن نیاز به شارژ مجدد دارد.

شرکت وان پلاس گوشی هوشمند خود را با پشتیبانی از آداپتور ۳۰ واتی در دسترس کاربران قرار می‌دهد و این شارژر می‌تواند گوشی وان پلاس Nord را حدود ۷۰ درصد در مدت زمان ۳۰ دقیقه شارژ کند، اما میان‌رده سامسونگ از آداپتور ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. 

با توجه به این اطلاعات، گوشی‌های هوشمند وان پلاس و سامسونگ در این بخش با هم برابر هستند؛ زیرا وان پلاس از حافظه رم بیشتری پشتیبانی می‌کند، اما میان‌رده سامسونگ به باتری با ظرفیت بزرگ‌تری مجهز شده است.

 دوربین
هر دو دستگاه از دوربین چهارگانه پشتیبانی می‌کنند؛ سامسونگ میان‌رده خود را به دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض (اولترا واید) ۱۲ مگاپیکسلی، لنز ماکرو و تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی مجهز کرده است. در مقابل، وان پلاس از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق ۵ مگاپیکسلی برخوردار است.
دوربین گوشی هوشمند سامسونگ از میان‌رده وان پلاس قدرتمندتر بوده و می‌تواند تصاویر با کیفیت‌تری را ثبت کند.

بر اساس نتایج به دست از تست دوربین‌های هر دو دستگاه، دوربین گوشی سامسونگ گلکسی A71 می‌تواند تصاویر رنگارنگ و پویایی را در روز (نور زیاد) به ثبت رساند، اما در شب عملکرد خوبی را از خود نشان نمی‌دهد. 

این در حالی است که گوشی OnePlus Nord نمی‌تواند در نور زیاد تصاویر خوبی را به ثبت برساند و دوربین این دستگاه بیشتر تمایل به تصویر برداری در نور مناسب دارد، به همین علت باعث می‌شود تا در هنگام تصویر برداری جزئیات بسیاری از دست برود. 

ناگفته نماند که لنز ماکرو این گوشی میان‌رده از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و نمی‌تواند به خوبی روی سوژه‌ها تمرکز (فوکوس) کند.
به هر حال میان‌رده شرکت وان پلاس می‌تواند با کیفیت 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کند، اما گوشی سامسونگ گلکسی ای 71 تنها می‌تواند در این کیفیت با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه تصویر برداری کند. 

لازم به ذکر است که این برتری جزئی نمی‌تواند کاربران را مجبور به خرید میان‌رده شرکت OnePlus کند، با توجه به تصاویر گرفته شده با دوربین هر دو گجت، می‌توان گفت که عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی Galaxy A71 5G از کیفیت و جزئیات بهتری برخوردار هستند.

 نرم‌افزار
هر دو میان‌رده با سیستم عامل اندروید 10 به بازار عرضه شدند و تفاوت اساسی در رابط کاربری آن‌هاست، سامسونگ در گوشی هوشمند خود از رابط کاربری One UI استفاده کرده و این در حالی است که وان پلاس میان‌رده خود را به رابط کاربری OxygenOS مجهز کرده است.

اکنون این دستگاه‌ها به آخرین نسخه از سیستم عامل منتشر شده، مجهز هستند. گوشی سامسونگ گلکسی A71 از رابط کاربری One UI 3.0 و میان‌رده وان پلاس از رابط کاربری OxygenOS 11.1 بهره می‌برند. 

ناگفته نماند که هر دو رابط کاربری بسیار پیشرفته هستند و می‌توانند به راحتی نیازهای کاربران را بر طرف کنند، با توجه به این موضوع نمی‌توان گفت که کدام رابط کاربری بهتر است؛ زیرا انتخاب نوع رابط کاربری کاملا سلیقه‌ای بوده و سلیقه کاربران با یکدیگر متفاوت است.

 کلام آخر
کاربران باید برای خرید گوشی Galaxy A71 5G حدود ۱۲۰ دلار نسبت به OnePlus Nord بیشتر هزینه کنند، اما این دستگاه ارزش خرید را دارد؛ زیرا در اکثر قسمت‌های این بررسی گوشی هوشمند سامسونگ از میان‌رده وان پلاس عملکرد بهتری داشته است. 

با این وجود خرید میان‌رده سامسونگ نسبت به میان‌رده وان پلاس منطقی‌تر است، اما اگر کاربر نخواهد هزینه بیشتری برای خرید یک گوشی 5G بپردازد، می‌تواند گوشی وان پلاس Nord را انتخاب کند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۰۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما