۰

درخواست ایران برای دسترسی عادلانه کشورها به مدار زمین

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲
درخواست ایران برای دسترسی عادلانه کشورها به مدار زمین
درخواست ایران برای دسترسی عادلانه کشورها به مدار زمین

آی‌تی‌من-  پنجاه و هشتمین نشست کمیته علمی - فنی کوپوس (کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد)، به میزبانی دفتر فضای ماورای جو سازمان ملل متحد در وین به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست، بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران قرائت شد.

در این بیانیه بر مسوولیت ذاتی کوپوس مبنی بر ایجاد مسیری برای انتقال علم، دانش و فناوری بدون تبعیض بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تاکید شد. همچنین در این بیانیه به اقدام دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و تحریم نهادهای فضایی جمهوری اسلامی ایران اشاره شد و ایران این اقدام را غیرقانونی و در تضاد با موازین حقوق بین الملل از جمله دسترسی آزاد همه کشورها به فضا دانست. در ادامه این بیانیه تاکید کرد: افزایش تعداد پسماندهای فضایی و افزایش تعداد منظومه‌های ماهواره‌ای می‌تواند به چالشی کلیدی در حوزه استفاده پایدار از فضا تبدیل شود. بدیهی است که تمامی کشورها در این حوزه مسوولیت مشترک اما متفاوت دارند بنابراین بحث‌های محیط زیستی منظومه‌های ماهواره‌ای باید با اولویت در دستور کار کوپوس قرار گیرد.

هم چنین در این روز تحت دستور کار شماره ۱۶ این نشست، جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات مربوط به استفاده از مدار ماهواره‌ای زمین ثابت بیانیه ای قرائت کرد.

در این بیانیه ضمن اشاره به نبود دسترسی عادلانه بین کشورهای جهان به این مدار، ایران از این زیرکمیته خواست تا به جای ثبت ابراز نگرانی‌های متعددی که از سوی کشورهای مختلف جهان و در جلسات مختلف اتفاق می‌افتد، اقداماتی جدی در جهت یافتن راه حل‌های عملی برای این موضوع در پیش گیرد.

در نهایت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای ایجاد یک زیر شاخه ذیل دستور کار شماره ۱۶ مطرح کرد که به طور خاص به بررسی نواقص موجود در رژیم حاکم بر استفاده از این مدار بپردازد تا از این طریق کشورهای در حال توسعه بتوانند عواملی که در بروز این مشکل نقش دارند را بررسی کرده و راه حل‌های پیشنهادی خود را برای رفع آن در جلسات آتی زیر کمیته مطرح کنند.
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۶۲۱۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين