۰
در مراسم رونمایی از دو سامانه داشبورد عمومی و بوم سرمایه ایران نوآفرین اعلام شد

4 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های با توانمندی بالا اعطا می‌شود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۶
4 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های با توانمندی بالا اعطا می‌شود
4 میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های با توانمندی بالا اعطا می‌شود

آی‌تی‌من-  شهره ناصری، معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران در این نشست با اشاره به نقش سامانه ایران نوآفرین و اهداف راه اندازی درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی و نیز بستر بوم سرمایه گفت: در سامانه ایران نوآفرین چندین نقش کاربری با توجه به بررسی‌ها، احراز و تعریف شده که کاربران می‌توانند با اطلاع از نوع نقش خود در آن ثبت نام کنند. این نقش‌ها شامل شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت بزرگ رشد یافته، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد، سرمایه گذاران، ارائه دهنده فضای کار اشتراکی، علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی، شخص جویای کار و فرشتگان کسب و کار می‌شود.

وی در مورد خدمات برتر این سامانه به خدمت بوم‌واره، ارائه کدپستی به شرکت‌های مستقر در شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد و گفت: خدمت بوم‌واره به عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات سامانه ایران نوآفرین است که بستری را جهت تعامل شرکت‌ها با یکدیگر به وجود آورده است. در این طرح با حمایت دولت، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ در بازه زمانی مشخصی استفاده کنند. در ازای ارائه این خدمات، شرکت‌های سرویس دهنده از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند.

ناصری‬ در مورد خدمت بوم سرمایه نیز گفت: خدمت «بوم‏‬ سرمایه» بستر تعامل بین سرمایه ‏گذاران و کسب‌وکارهای نوپا را فراهم می‌کند. این بستر با تسهیل فرآیند سرمایه گذاری روی شرکت‌های نوآفرین اقدام مؤثری در توسعه زیست‏‬ بوم نوآفرینی است. در این خدمت از یک سو شرکت‌ها و تیم‌های نوپا با ارائه کلیات ایده‌های خود امکان همکاری با سرمایه گذاران تأیید شده سازمان فناوری اطلاعات را داشته و همچنین سرمایه گذاران با ثبت نام در سامانه ایران نوآفرین و دریافت تاییدیه آن، امکان مشاهده ایده‌های مطرح شده در تالار سرمایه گذاران و انتخاب ایده مناسب جهت سرمایه‏‬ گذاری را خواهند داشت.

تسهیلات ویژه صندوق‏های سرمایه گذاری جسورانه
به گفته وی، سرمایه گذاران می‌توانند در صورت احراز شرایط بر اساس دستور العمل حمایت از ایجاد و توسعه صندوق‌های جسورانه سازمانی حوزه فاوا از تسهیلات کم بهره کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره‌مند شوند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات در مورد تسهیلات ویژه صندوق‌های سرمایه گذاری جسورانه حوزه فاوا خاطرنشان کرد: کلیه شرکت‌های با توانمندی بالا و یا شرکت‌های غیر نوپای دارنده پروانه فعالیت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و یا شرکت‌های معرفی شده توسط آن‌ها که طرح معرفی کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا بوده و حداقل ۵۱ سهام آن‌ها متعلق به بخش غیردولتی باشد، می‌توانند حداکثر ۴ میلیارد تومان با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت کنند. سقف تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان، غیر نوپا ۲/۵ میلیارد تومان و نیز شرکت‌های با توانمندی بالا ۴ میلیارد تومان است.

ناصری گفت: داشبورد آماری عمومی نیز با توجه به اهمیت نمایش داده‌های جمع‏‬ آوری شده در سامانه‬ ایران نوآفرین برای عموم علاقه‌مندان به حوزه نوآفرینی‬ طراحی شده‏‬ است. ایجاد شفافیت در داده‌های ذخیره شده سامانه نوآفرین‬ و‬ نیز‬ دسترسی آسان و کاربردی برای پژوهشگران و علاقمندان به بررسی و سیاست‏گذاری جهت توسعه زیست بوم نوآفرینی‬ از جمله اهداف این طرح است.

 ۱۴۰ میلیارد تومان به اعتبارات حمایتی وزارت ارتباطات افزوده شد
در ادامه این نشست، امیرناظمی، معاون وزیر ارتباطات گفت: مطابق با قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان به مجموع اعتبارات حمایتی وزارت ارتباطات در قالب وام وجوه اداره شده، افزوده شده است.

وی با تاکید بر اینکه داشبورد عمومی ایران نوآفرین سامانه‌ای در راستای ایجاد شفافیت اطلاعات است، گفت: وقتی از شفافیت حرف می زنیم ناخواسته ذهنمان با کلمه فساد عجین می‌شود. اما باید توجه داشت که تنها کارکرد شفافیت، نظارت عمومی برای مقابله با فساد نیست.

وی افزود: ما در این سامانه با ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای ارتقای تصمیم گیری‌ها تلاش می‌کنیم. چرا که معتقدیم داده‌های سامانه نوآفرین می‌تواند در تصمیم گیری‌های بهتر اکوسیستم استارت‌آپی کشور نقش مؤثری داشته باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: داده‌های این سامانه می‌توانند به بخش خصوصی و دولتی برای فعالیت کسب و کارها کمک کرده و ادبیات مدیریت استراتژیک را شناسایی کنند. این ملاحظات در شناسایی وضعیت و موقعیت کشور در حوزه استارت‌آپی می‌تواند در برنامه‌های توسعه‌ای کشور مدنظر قرار گیرد.

ناظمی با بیان اینکه این سامانه فقط کارکرد اطلاع رسانی ندارد بلکه ابزاری برای تصمیم گیری بهتر در حوزه استارت‌آپی است، تاکید کرد: داده‌های سامانه نوآفرین از اتلاف منابع که به واسطه تصمیمات نادرست اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به راه اندازی بستر «بوم سرمایه» نیز گفت: این سامانه امکان ملاقات سرمایه پذیر و سرمایه گذار را در اکوسیستم نوآوری فراهم می‌کند و می‌تواند در تخصیص بسته‌های تشویقی مانند تسهیلات وام وجود اداره شده، کمک کند. به طور کل این پلتفرم به شناسایی بهتر سرمایه گذاری کمک ویژه ای می‌کند و امکان هدفمند سازی استفاده از منابع دولتی و کاهش امکان کلاهبرداری را در این فرآیند، فراهم می‌کند.

وی درباره میزان تسهیلاتی که در طرح نوآفرین برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده است، افزود: مطابق با قانون بودجه ۱۴۰۰ امسال مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان به مجموع وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات افزوده شده است. این مبلغ افزون بر منابعی است که از سال‌های قبل برای ارائه تسهیلات به شرکت‌ها باقی مانده است.

ناظمی تاکید کرد: این مبالغ مطابق با دستورالعمل‌های منتشر شده به هر شرکتی که ویژگی‌های علمی مدنظر را داشته باشد تعلق می‌گیرد و سال گذشته نیز صرفنظر از دخالت انسانی و قضاوتی، به شرکت‌های درخواست کننده واجد شرایط، این وام اعطا شد.
 
کد مطلب : ۲۷۶۲۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين