۰
«مریم» هم در راه است

ابررایانه سیمرغ رونمایی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰
ابررایانه سیمرغ رونمایی شد
ابررایانه سیمرغ رونمایی شد

آی‌تی‌من- توان پردازشی فعلی ابررایانه بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه) است که با ۵۰۰ پتافلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز کرد و بعد از دو ماه در پایان فاز اول با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارایه خواهد کرد.

ظرفیت پردازشی این ابر رایانه تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل افزایش خواهد بود که چند هزار برابر سریع‌تر از پرقدرت‌ترین رایانه‌های رومیزی خواهد بود.

این ابر رایانه که در فاز اول بهره برداری شده حدود ۱۲ برابر از قوی‌ترین ابر یارانه کشور که در سال ۱۳۹۰ توسط همین تیم افتتاح شد سریع‌تر عمل می‌کند.

همچنین توان پردازشی فعلی ابریارانه در کاربردهای فوق سریعی که نیاز به دقت محاسبات ۶۴ بیتی ندارند (مانند هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با ۲۰ پتافلاپس خواهد بود.

گفتنی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رویداد از آغاز عملیات اجرایی ابررایانه بعدی با ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس با نام «مریم»، به یاد دانشمند ممتاز کشورمان «مریم میرزاخانی» خبر داد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دختران ایرانی در عرصه توسعه فناوری اطلاعات در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند و حوزه ICT یکی از حوزه‌هایی بوده که بانوان در آن بالاترین نرخ مشارکت را داشته‌اند گفت: من به احترام تلاش دختران سرزمینم و در این روز که روز جهانی ارتباطات است، عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین زیرساخت‌های هوش مصنوعی
 اعلام می‌کنم.

وی افزود: در سال‌های اخیر رشد اعجاب‌آوری را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران شاهد بوده‌ایم و این به گواهی سازمان‌های بین‌المللی است که اثرات آن را نیز در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور شاهد هستیم. اما واقعیت این است که حاکمیت و کشور از جوانان عقب‌مانده‌اند. آن‌ها جلو رفته‌اند و ما در قانون‌گذاری و تأمین زیرساخت‌ها مقداری عقب‌مانده‌ایم؛ بنابراین باید تلاش بیشتری بکنیم.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۳۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما