۰
مقام مسوول در پژوهشگاه ICT:

اجرای ابررایانه « مریم میرزاخانی» پول می‌خواهد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۴
اجرای ابررایانه « مریم میرزاخانی» پول می‌خواهد
اجرای ابررایانه « مریم میرزاخانی» پول می‌خواهد

آی‌تی‌من- احسان آریانیان مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه‌های کاربردی از قبیل هوش مصنوعی، کلان داده‌ها، اینترنت اشیا و سیستم‌های محاسباتی و پردازشی با کارآیی بالا تأثیر بسیاری بر سرعت بخشی بر روند نیازهای پردازش فوق سریع کشور دارند.

وی افزود: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نظر دارد، همزمان با طراحی و ساخت ابررایانه‌های جدید نظیر «ابررایانه مریم» با توان پردازشی بسیار بالاتر از سیمرغ، نسبت به عملیاتی کردن ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ نیز، اقدام کند.

آریانیان گفت: در حال حاضر، توان پردازشی بالقوه ابررایانه سیمرغ که به صورت آزمایشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شده، بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور ۶۴ بیتی در ثانیه) است که در حال تکمیل و انجام مراحل پایانی ساخت و تست و راه اندازی است و امیدواریم که خدمات آن، تا انتهای تابستان امسال به صورت تجاری، در اختیار مشتریان قرار گیرد.

وی درباره پروژه ساخت ابررایانه قوی‌تر با نام مریم میرزاخانی توضیح داد: فراخوان پژوهش، طراحی و پیاده‌سازی ابررایانه مریم در سایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بارگذاری شده است. بعد از دریافت پیشنهادات و بررسی آنها و در صورت تأمین اعتبار لازم، نسبت به اجرایی کردن «ابررایانه مریم»، با همکاری واحدهای متقاضی و توانمند در کشور اقدام می‌شود.

مدیر گروه سکوهای فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای ارتقای ظرفیت پردازشی ابررایانه سیمرغ تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس با زیرساخت توسعه داده شده در فازهای بعدی نیز، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به اهمیت ابررایانه‌ها برای پیشبرد اهداف استراتژیک و مهم کشورها نیاز به مرجعی برای ارزیابی و رتبه‌بندی آن‌ها است، ادامه داد: به همین منظور پروژه‌ای تحت عنوان TOP500 وجود دارد که ۵۰۰ کامپیوتر قدرتمند جهان را به لحاظ توان پردازشی معرفی و رتبه‌بندی می‌کند. در حال حاضر ابررایانه کشور ژاپن با توان پردازشی ۴۱۵.۵۳۰ ترافلاپس رتبه اول در لیست TOP500 در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

آریانیان با بیان اینکه جایگاه دوم با توان پردازشی ۱۴۸.۶۰۰ ترافلاپس متعلق به کشور آمریکا است، افزود: در حال حاضر، تمامی‌۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا ظرفیت پردازشی اسمی‌بالاتر از ۲.۵ پتافلاپس دارند. اگر چه ابررایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (به عنوان قوی‌ترین ابررایانه کشور) در سال ۱۳۹۰ توانست در رتبه بندی ۵۰۰ ابررایانه برتر جهان قرار گیرد ولی در وضعیت کنونی، با پیشرفت ابررایانه‌های دیگر در دنیا و متوقف ماندن طولانی کشور در این حوزه، سریع‌ترین ابررایانه‌های کشور چیزی در حدود چندین هزار برابر کندتر از ابررایانه‌های برتر جهان هستند. وی اظهار امیدواری کرد با به روزرسانی بستر پردازشی و افزایش توان پردازشی ابررایانه سیمرغ در فاز آتی، ابررایانه سیمرغ در میان ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا قرار گیرد.
 
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۸۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما