۰

آمازون MGM را خرید: 8.45 میلیارد دلار

تاریخ انتشار
شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۷
آمازون MGM را خرید: 8.45 میلیارد دلار
آمازون MGM را خرید: 8.45 میلیارد دلار
 
آی‌تی‌من- جالب اینکه استودیوی فیلم‌سازی متروگلدوین مایر (MGM)، در ماه دسامبر، مبلغ 5 میلیون دلار قیمت‌گذاری شده بود. حالا آمازون در رقابت شدیدی که برای تملک این استودیو سرگرفته بود، 3.5 میلیارد دلار بیشتر پرداخت کرد.

اپل و کامکست نیز برای خریداری این استودیوی فیلم‌سازی پا پیش گذاشته بودند؛ اما پیشنهاد آمازون، از هر دو آنها وسوسه کننده‌تر بود.

این استودیوی مشهور بیش از 4 هزار عنوان فیلم سینمایی و 17 هزار ساعت برنامه تلویزیونی را در کارنامه دارد که از آن جمله می‌توان به «برباد رفته»، «هابیت»، «راکی» و مجموعه جیمزباند و سریال‌های پر مخاطبی مانند داستان ندیمه اشاره کرد. آثار این استودیوی فیلم سازی، در مجموع بیش از 180 جایزه اسکار و 100 جایزه امی را برنده شده‌اند.

MGM در سال 1924 پایه گذاری شد و در عصر طلایی هالیوود، با عرضه فیلم‌هایی مانند جادوگر شهر آز، بن‌هور، گاو خشمگین، غریزه اصلی و سکوت بره‌ها، به موفقیتی عظیم دست یافت. مالکیت این استودیوی فیلم‌‌سازی بارها تغییر کرده و از جمله مالکان قبلی آن می‌توان به کرک کرکوریان، مالک کازینو در لاس وگاس و تد ترنر، بنیان‌گذار سی‌ان‌ان اشاره کرد.

قرارداد MGM دومین خرید بزرگ آمازون تا کنون است. این شرکت در سال 2017 نیز سوپرمارکت‌های Whole Foods را به مبلغ 13.7 میلیارد دلار خریداری کرده بود.

مایک هاپکینز، نایب رییس ازشد پرایم ویدیو و آمازون استودیوز، گفت: ارزش مالی واقعی پشت این قرارداد، گنجینه‌ای غنی از مالکیت معنوی است که ما قصد داریم با همکاری تیم MGM آن را توسعه دهیم و بازسازی کنیم.

MGM پیش‌تر، به دلیل بسته شدن سینماها در پی همه‌گیری کرونا، امکان انتشار نسخه آینده سری جیمز باند را روی یک سرویس پخش دیجیتال بررسی کرده بود؛ اما حالا این فیلم سینمایی با نام «زمانی برای مردن نیست» که آخرین هنرنمایی دنیل کریگ در نقش مامور 007 است، قرار است درماه سپتامبر به سینماها بیاید و احتمالا به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال در سطح جهان بدل خواهد شد.

چهار سال قبل، شرکت آمازون مبلغ یک میلیارد دلار برای خریداری حق ساخت شش مجموعه تلویزیونی بر اساس ارباب حلقه‌ها پرداخته بود.

آمازون در سال گذشته میلادی 11 میلیار دلار در محتوا هزینه کرد. در حالی که سال 2019 میزان هزینه‌کرد این شرکت در محتوا مبلغ 7.8 میلیارد دلار بود. در همین حال شرکت نتفلیکس که رقیب سرویس اشتراکی پرایم آمازون محسوب می‌شود، سال گذشته مبلغ 17 میلیارد دلار در محتوای ویدیویی هزینه کرده است.

نتفلیکس با بیش از 200 میلیون مشترک و دیزنی پلاس، که 18 ماه قبل راه‌اندازی شده، با بیش از یکصد میلیون مشترک، به همراه آمازون، مشغول رقابتی شدید برای سرآمدی در زمینه پخش دیجیتال هستند.

از سوی دیگر، بین شرکت‌های رسانه‌ای سنتی و غول‌های فناوری سیلیکون ولی، رقابتی شدید در جذب مشترکان بیشتر برای سرویس‌های پخش دیجیتال در جریان است.
 
چهارشنبه گذشته، رییس اجرایی سونی، اعلام  کرد که این شرکت قصد ندارد سونی پیکچرز را بفروشد. سونی‌پیکچرز، یکی از 5 استودیوی بزرگ هالیوود است که 30 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است.

در همین ماه نیز شرکت AT&T اعلام کرد که برای ادغام واحد رسانه‌ای‌اش با دیسکاوری به توافق رسیده تا با ایجاد یک نهاد محتوایی بین ‌المللی بتواند در رقابت پخش دیجیتال دوام بیاورد. AT&T پیش‌تر شرکت برادران وارنر و HBO  را خریداری کرده است.
 

 
مرجع : The Guardian
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۴۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما