۰
در نشست اقتصاد دیجیتال شهری با حضور کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شورای شهر پیشنهاد شد:

ایجاد کمیسیون‌ تخصصی برای موضوعات فناوری در شورای شهر

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱
ایجاد کمیسیون‌ تخصصی برای موضوعات فناوری در شورای شهر
ایجاد کمیسیون‌ تخصصی برای موضوعات فناوری در شورای شهر

آی‌تی‌من- در این نشست که با حضور کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شورای شهر و برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و مدیران عامل شرکت‌های مربوطه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد، ابتدا مجید اورعی، عضو هیأت مدیره نصر تهران گزارشی از سلسله جلسات گفت‌وگو محور توسط سازمان نصر تهران با کاندیداهای شورای شهر را ارائه کرد.

حسین اسلامی، رئیس هیأت مدیره این سازمان نیز با اعلام آمادگی برای حمایت و همراهی با کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شوری شهر گفت: معتقدیم تا جایی که می‌شود، باید در شورای شهر و حتی برای شهردار و معاونین او حوزه فناوری در اولویت قرار بگیرد و فناوری، فصل ممیز شهرها به جای حوزه‌های عمرانی یا سایر حوزه‌ها باشد.

او تاکید کرد: رسانه‌ها ضمن ایجاد چالش در پرسشگری از نامزدها و برنامه‌های پیشنهادی آنها، نیاز است از افراد متخصص و باتجربه در حوزه فناوری در مجموعه‌های تاثیرگذار، به ویژه در مجموعه‌هایی که با رأی مردم انتخاب می‌شوند، حمایت‌ حداکثری کنند. باید تلاش کنیم فارغ از فضای سیاسی حاکم بر کشور، شایسته‌گزینی را ملاک قرار دهیم.

 ایجاد فضا برای شرکت‌های استارت‌آپی
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در این نشست، با ارائه گزارشی از اقدامات این شرکت در سال‌های اخیر گفت: مجموعه ما شامل ۱۰ شرکت است که در حوزه‌های مختلف مانند حمل‌ونقل عمومی، تحویل غذا در زنجیره رستوارن‌ها، فروش بلیط و هتل‌داری و غیره فعالیت می‌کند. عمده‌ترین اتفاقی که در مجموعه اسنپ‌ با تعامل در حاکمیت اتفاق افتاد، ورود بخش خصوصی به منطقه‌ای است که پیش از این توسط دولت مدیریت می‌شد و به ارائه خدمات عمومی‌می‌پرداخت. ایجاد شفافیت، پاسخگویی و احترام به ارباب رجوع از تبعات حضور در این بخش بود و امیدواریم‌ در بخش‌های دیگر هم توسعه پیدا کند و حاکمیت و بدنه دولت، بخش خصوصی را به رسمیت بشناسد.مدیرعامل اسنپ با انتقاد از بروکراسی موجود در شهرداری بیان کرد: با وجود این بروکراسی اجازه خدمت رسانی به شرکت‌ها داده نمی‌شود. ضمن اینکه در شهرداری‌ها با مشکلاتی از جمله نبودن وحدت فرماندهی مورد نیاز قراردادها مواجه‌ایم و نیاز است که حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های نوآور شود.

خلج همچنین به دو‌ و نیم‌میلیون سفر در روز توسط شرکت اسنپ اشاره کرد و از کاندیداهای حاضر در جلسه پرسید چه حمایت‌هایی از شرکت‌های پیشرو و استارت‌آپی کشور قرار است انجام شود؟

خسرو سلجوقی، عضو اسبق هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران و از کاندیداهای شورای شهر در پاسخ به این پرسش، بر نبودن قانون تعارض تأکید کرد و گفت: معتقدیم فضا باید برای شرکت‌های نوپا و استارتاپی باز شود تا بتوانند مراحل رشد را طی کنند. البته برای طی این مسیر به ابزار نیاز است. ما به دنبال این بودیم قانون تعارض هرچه زودتر نوشته شود و به تصویب برسد، اما معاونت حقوقی ریاست جمهوری نتوانست آن را آماده کند و در اختیار مجلس قرار دهد. سازمان نصر باید تصویب قوانین تعارض را در مطالبات خود داشته باشد و ‌بخواهیم که هرچه زودتر تصویب شود.

 طرح ایجاد کمیسیون‌های تخصصی
علی اصغر قائمی، مدیرعامل سابق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران و دیگر کاندیدای شورای شهر تهران با اشاره به دو محور اصلی برای حمایت از شرکت‌های نوپا و بخش خصوصی گفت: راهکار اول ایجاد کمیسیون‌های تخصصی برای موضوعات فناوری و نوآوری محور است. موضوعی که در شورای شهر فعلی خلاء آن محسوس است. به ویژه اینکه مساله فناوری اطلاعات مساله مهمی‌است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند. او معاف کردن تاکسی‌های اینترنتی از پرداخت عوارض ورود به طرح ترافیک را به عنوان محور دوم مطرح کرد و گفت: روزانه ۸۰۰ هزار سفر توسط تاکسی‌های اینترنتی در تهران انجام می‌شود که ممکن است نیمی‌از آنها مجبور به ورود به طرح ترافیک باشند. افشین ریاحی، مدیرعامل شرکت کسب و کار الکترونیک ستاره ایرانیان و یکی دیگر از کاندیداهای حوزه فاوا در انتخابات شورای شهر نیز با انتقاد از بروکراسی حاکم بر سازمان فاوای شهرداری گفت: شهرداری و شورای شهر کارهای خود را به سازمان فاوا سپرده و این سازمان دچار رخوت شده است. این درحالی است که در شورای شهر نظارتی روی سازمان فاوا وجود ندارد و در دو سال گذشته اتفاق موثری در این سازمان رخ نداده است. بنابراین نیاز است تا نظارت مستقیمی‌روی سازمان فاوای شهرداری انجام بگیرد.

 تأکید بر توانمندسازی شهری
در ادامه این نشست،‌هاتف خرمشاهی، رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با طرح چند پرسش از کاندیداهای شورای شهر، نظرات آنها را درباره موضوعاتی از جمله توانمندسازی شهری، شفافیت در ایده‌ها و جلسات، مدل درآمدی پایدار، جوان‌گرایی در شورای شهر جویا شد.

خسرو سلجوقی در پاسخ به این پرسش‌ها ابتدا به موضوع جوان‌گرایی در شورای شهر اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه در ایران احزاب و ‌انجمن‌ها مورد استقبال قرار نگرفته‌اند. این درحالی است که ما باید تجربه‌های خود را منتقل یا بایگانی کنیم.

او به موضوع توانمندسازی هم اشاره کرد: رویکرد ما اقتصاد دیجیتالی است، اما ابزار این رویکرد ابزار توانمندسازی است. تا توانمند سازی اتفاق نیفتد، اقتصاد دیجیتال فعال نمی‌شود. در این حوزه باید زنجیره بلوک را توسعه دهیم. بخشی از ایجاد درآمد پایدار نیز در فناوری اطلاعات امکان‌پذیر است و باعث می‌شود که درآمدهای شهر بالا رود‌ و هزینه شهر پایین بیاید. در ادامه این بحث، علی اصغر قائمی‌گفت: میان بین توانمندسازی ICT و درآمدسازی تعارضی وجود ندارد. بنابراین نیاز است علاوه بر تفکر هوشمندانه درباره آن، برنامه‌های اجرایی نیز در این رابطه طراحی کرد.

او افزود: تعیین تکلیف دارایی‌های دیجیتال یکی از مسائل مهم در این حوزه است که در قانون به رسمیت شناخته نمی‌شود، اگر این مشکل حل شود، تغییراتی بزرگ و فرصت‌هایی نو ایجاد خواهد شد.

 حل درگیری استارت آپ‌ها با شهرداری
در بخش دیگری از این نشست، رضا قربانی، عضو هیأت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در سخنانی عنوان کرد که درگیری‌های مجموعه استارت‌آپی با شهرداری باید از بین برود.

او با اشاره به چهار شاخص در‌آمد، هزینه، دارایی و بدهی در مباحث مالی گفت: درآمدهای شهر تهران را چگونه می‌بینید و چقدر می‌خواهید این ساختار را تغییر دهید؟ از سوی دیگر شهر چقدر دارایی دارد و چقدر می‌توان آن را مولد کرد.

خسرو سجوقی در پاسخ به این پرسش، به سه روش سرما‌یه‌گذاری، بهره‌وری و ترکیبی از این دو به عنوان روش‌های درآمدزایی و تولید ثروت اشاره کرد و گفت: متاسفانه به‌دلیل کاهش سرمایه‌های اجتماعی، اعتماد بخشی از جامعه از بین رفته است و برای همین در کوتاه‌مدت سرمایه جدیدی تولید نمی‌شود.

او با تاکید بر موضوع بهره‌وری ادامه داد: اعتقاد بر این است که می‌توان ظرفیت‌های زیادی را ایجاد کرد. به‌طور مثال با استفاده از اقتصاد اشتراکی و فعالیتی که در اسنپ و تپسی اتفاق افتاده می‌توان مشاغل سنتی را به مدرن تبدیل کرد. طبیعتاً در دارایی‌های دیجیتالی نیز می‌توان از این بهره‌وری استفاده کرد. نگاه من به بخش بهره‌وری است و‌ معتقدم تولید ثروت در تمام بخش‌ها با بهره‌وری باید اتفاق بیفتد و هزینه‌های انجام شده کاهش یابد. قائمی‌نیز گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، شهرداری به درآمد نیاز دارد و این روزها صحبت از درآمد پایدار می‌شود. درآمد پایدار باید تداوم داشته باشد، وابسته به مساله‌ای نباشد و قابلیت انعطاف داشته باشد. اگر این سه ویژگی در درآمدهای شهرداری دیده شود، به درآمد پایدار منجر خواهد شد.

ریاحی نیز به عملکرد سال‌های اخیر شهرداری اشاره و عنوان کرد: شهرداری و شورای شهر در چهار سال گذشته بیشتر روی تکمیل پروژه‌ها حرکت کرده و پروژه جدیدی را آغاز نکرده است. کاندیداهای شورای شهر در نظر دارند پروژه‌های عظیمی‌را اجرایی کنند در حالیکه این سازمان درآمد ندارد که جوابگوی پروژه‌ها باشد. برای همین نمی‌توان پروژه‌های هوشمندسازی را تعریف کرد، بلکه باید جلوی انجام آن گرفته شود و پیشنهادات بهتری ارائه داد.

نازنین دانشور، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز الکترونیکی کردن فرایندها را یکی از پایه‌ای‌ترین موضوعات پیش رو خواند و گفت: به نظر می‎رسد شرایط کرونایی حاکم بر کشور تا حدی بستر مورد نیاز برای این موضوع را فراهم کرده است.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۵۴۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما