۰

هوش‌مصنوعی چگونه پلتفرم‌های بلاکچین را ارتقا می‌دهد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۰
هوش‌مصنوعی چگونه پلتفرم‌های بلاکچین را ارتقا می‌دهد
هوش‌مصنوعی چگونه پلتفرم‌های بلاکچین را ارتقا می‌دهد

آی‌تی‌من- هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی (بلاکچین) به ندرت در کنار هم به کار گرفته می‌شوند، اما ادغام این دو فناوری می‌تواند انبوهی از کاربردهای بلاکچین را آشکار سازد.

هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی هر دو به عنوان فناوری‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که آینده ما را تسخیر خواهند کرد. اما مشکل اینجاست که این دو مثل آب و روغن هستند. در حالی که هردو به تنهایی نوآورانه‌اند اما ارتباط بسیار کمی‌بین آن دو وجود دارد. از این رو کمبود پروژه‌هایی که هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی را به طور نزدیکی با هم ادغام کنند و تمام پتانسیل این دو فناوری نوظهور را آزاد کنند به طور واضح حس می‌شود.

موانع فنی عامل اصلی این مشکل هستند. ادغام هوش‌مصنوعی و قراردادهای هوشمند که امروز وجود دارند، عملاً غیرممکن است. این دو به پارادایم‌های برنامه‌نویس کاملاً متفاوتی وابسته‌اند و در حالی که قراردادهای هوشمند، جهت کاهش هزینه‌های تراکنش، از کمترین میزان داده استفاده می‌کنند، بسیاری از مدل‌های هوش‌مصنوعی جهت تصمیم‌گیری، از مقادیر عظیمی‌از داده به همراه میزان بالایی از منابع رایانشی استفاده می‌کنند.

قراردادهای هوشمند همچنین بسیار سخت‌گیر هستند، به این معنا که تنها هنگامی‌می‌توان به یک خروجی دست‌یافت که دامنه‌ای از پارامترهای سخت‌گیرانه برآورده شوند. در نتیجه قراردادهای هوشمند می‌توانند برای دنیای هوش‌مصنوعی نامناسب باشند، جایی که رسیدن به دقت ۱۰۰ درصد دشوار است، مخصوصاً در زمینه تشخیص تصویر و صوت.

این تقاضا برای انعطاف‌پذیری، نیاز به نسلی جدید از قراردادهای هوشمند را ایجاد کرده است، قراردادهای هوشمندی که قادرند از پس ورودی‌هایی با دقت بالا (هرچند ناقص) برآیند، و یک خروجی بی‌نقص دریافت کنند.

همان‌طور که فروم زنجیره بلوکی اتحادیه اروپا اخیراً در گزارشی اعلام کرد که ادغام این دو فناوری نه تنها مطلوب بلکه یک ضرورت است.

در این باره نویسندگان می‌گویند: «در دنیای واقعی، به خصوص در موارد کاربرد در مقیاس وسیع، زنجیره بلوکی، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا احتمالاً در ارتباط با هم کار خواهند کرد. در یک شهر هوشمند، زنجیره بلوکی می‌تواند در سطحی زیرساختی با اینترنت اشیا و هوش‌مصنوعی ادغام شود. این ادغام در جهت مدیریت سیستم‌های حیاتی که شهرها به آن‌ها وابسته است و هم‌چنین بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان از طریق محیط‌های شهری با طراحی بهتر و امن‌تر خواهد بود.»

  موارد کاربرد
اما ادغام زنجیره بلوکی و هوش‌مصنوعی دقیقاً در عمل به چه معنا خواهد بود؟ چه کاربردهای ملموسی هستند که کاربران نهایی باید مشتاقانه در انتظار آن‌ها باشند؟

پروژه‌های فضایی می‌توانند با استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز، فرصتی جهت هر چه پیشرفته‌تر شدن از وضعیت کنونی خود را به دست آورند. هوش‌مصنوعی می‌تواند راهبردهای معاملاتی را آگاه‌سازی کند و قراردادهای هوشمند می‌توانند بسیار منعطف‌تر شوند. پلتفرم‌های زنجیره بلوکی فرصت ارائه جایگزینی مناسب برای کلیدهای خصوصی را دارند. به‌خاطر سپردن و ذخیره ایمن این کلیدها اغلب می‌تواند دشوار باشد و به‌خصوص که کاربران امکان دسترسی به حساب‌های بانکی خود را از طریق تشخیص چهره به دست آورده‌اند.

هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی همچنین می‌توانند در کنار هم در بسیاری از زمینه‌های دیگر از جمله کلان‌داده و اینترنت اشیا، بیمه، تولید صنعتی، خدمات درمانی، لجستیک و بسیاری دیگر به کار گرفته شوند. در تمام موارد، هوش‌مصنوعی نقش مهمی‌را در پردازش داده یا خودکارسازی وظایف انسانی در جهت تغذیه‌رسانی اطلاعات به زنجیره بلوکی ایفا می‌کند.

متخصصان اظهار داشته‌اند که هوش‌مصنوعی می‌تواند در بسیاری از وظایف، درست به‌اندازه افراد مؤثر باشد و از آن بهتر این‌که هوش‌مصنوعی می‌تواند به صورت ۲۴ در ۷ عمل کند، بی آن‌که دچار خستگی شود یا مستعد خطای انسانی باشد. به طور مشابه، زنجیره‌های بلوکی به طور روزافزونی در فراهم‌کردن داده و تراکنش‌های شفاف برای مصرف‌کنندگان به کار گرفته می‌شوند. در صورتی که برای توسعه‌دهندگان زنجیره بلوکی راهی برای پیاده‌سازی هوش‌مصنوعی در پلتفرم‌هایشان وجود داشته باشد، فرصت‌ها بی‌شمارند.

  اکوسیستم‌های هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی در Oraichain
Oraichain یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه ورود هوش‌مصنوعی به زنجیره بلوکی تلاشی جدی داشته و در این مسیر موارد کاربرد بسیار جالبی را کشف کرده‌است. به این صورت که قراردادهای هوشمند را از طریق ایجاد امکان دسترسی امن آن‌ها به هوش‌مصنوعی از راه API‌ها بهبود می‌دهد و در این مسیر داده‌های پایا را آشکار می‌سازد. بیش از ۱۰۰ مورد از این API‌ها به همراه معرفی Oraichain Mainnet، از ماه فوریه به روی عموم باز هستند.

پلتفرم توسعه داده شده با نام Oraichain Studio که به یکپارچه‌سازی این API‌ها با قراردادهای هوشمند کمک می‌کند، در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ معرفی شد. کار این پلتفرم تأیید صحت خروجی هوش‌مصنوعی و سپس پخش داده تولیدی در چندین زنجیره بلوکی، بدون کنترل متمرکز است. در زمان مناسب، این امر می‌تواند دسترسی به مدل‌های هوش‌مصنوعی کاملاً آموزش‌دیده را گسترش دهد و در نتیجه تعداد بیشتری از افراد را قادر به نفع یابی از قابلیت‌های این فناوری سازد.

Oraichain بازاری را ایجاد کرده که متخصصان می‌توانند در آن خدمات خود را از کشت سود بهبودیافته با هوش‌مصنوعی گرفته تا پیش‌بینی قیمت و ابزار اصالت‌سنجی چهره، به فروش برسانند. علاوه‌بر قادر ساختن متخصصان به کسب درآمد از کار خود، مدیران این طرح اظهار دارند که این طرح به شرکت‌های کوچک امکان می‌دهد که در مقابل غول‌های این صنعت، که بر این فضا سلطه دارند، از یک فضای رقابتی عادلانه بهره‌مند شوند.

این تجارت در صدد معرفی یک سامانه جدید به نام aiRight است. این سامانه که به عنوان اولین پلتفرم چندکاره تولید NFT و مدیریت کپی‌رایت معرفی شده است، مجموعه کاملی از خدمات را از جمله تولید NFT‌ها توسط هوش‌مصنوعی و ایمن‌سازی حق تکثیر به صورت روی زنجیره برای بازار NFT ارائه می‌دهد. خدمات هوش‌مصنوعی هم‌چنین کاربران را قادر می‌سازند تا به راحتی یگانگی و اصالت NFT‌ها را تأیید کنند.

دکتر Chung Dao این شرکت را راه‌اندازی کرده است. وی دارای مدرک PhD در رشته علوم رایانه از دانشگاه علم و فناوری‌هانوی است. در شش ماه گذشته، Oraichain اعلام کرده است که چندین مشارکت استراتژیک با شرکت‌های Rikkeisoft، KardiaChain، VAIOT، و OCEAN Protocol، تشکیل داده‌است.

Rikkeisoft  یک شرکت فناوریِ اطلاعات واقع در ویتنام است که بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد. این شرکت منابع انسانی ضروری جهت ارتقا برخی از پروژه‌های پرچم‌دار Oraichain  را برای این شرکت فراهم می‌کند. این پروژه‌ها عبارت‌اند از سرویس yAI.finance که بر امور مالی غیر متمرکز تمرکز دارد و بازار هوش‌مصنوعی این سرویس، aiRight  و پروژه‌های بیشتر در آینده.

در مجموع به نظر می‌رسد که این مشارکت‌ها به عنوان سکوی پرتابی برای موفقیت این تجارت عمل کنند و به شرکت‌هایی چون Oraichain کمک کنند تا با فناوری‌های هوش‌مصنوعی و زنجیره بلوکی خود، حضور گسترده‌تری در کشورهایی چون ایالات‌متحده و ژاپن به دست آورد.
 
مرجع : پايگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه فضای مجازی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۶۱۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما