۰
معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا:

شهروندان فاقد سواد مجازی به راحتی فریب می‌خورند

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰
شهروندان فاقد سواد مجازی به راحتی فریب می‌خورند
شهروندان فاقد سواد مجازی به راحتی فریب می‌خورند

آی‌تی‌من- رامین پاشایی در خصوص چرایی فریب خوردن شهروندان در مواجهه با کلاهبرداری‌های مجازی با وجود آگاهی رسانی‌ها و اقدامات پلیس برای ارتقای عمومی‌سواد مجازی به میزان گفت: بسیاری از افراد در مواجهه با دام‌هایی که در فضای مجازی در زمینه کلاهبرداری‌های مالی اتفاق می‌افتد دچار حس طمع می‌شوند. متاسفانه افرادی که در دام این کلاهبرداری‌ها می‌افتند از دانش مجازی کافی درباره جرایم حوزه سایبری برخوردار نیستند و به همین علت به راحتی فریب می‌خورند.

پاشایی در پاسخ به اینکه آگاهی‌های مربوط به جرایم حوزه مجازی در مواجهه با کلاهبرداری‌های اینترنتی تا چه اندازه می‌توانند کارایی داشته باشند گفت: روند آگاهی رسانی‌ها درباره مخاطرات فضای مجازی وضعیت مطلوبی دارد و به اندازه کافی در این خصوص اقدامات لازم از سوی پلیس فتا انجام گرفته است. با وجود این ما بعضا افرادی را مورد شناسایی قرار داده ایم که مثلا تا به حال سه بار در یکی از پایگاه‌های اینترنتی معروف در زمینه آگهی‌های خرید و فروش مبالغی را به عنوان بیعانه پرداخت کرده‌اند و هر سه بار هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. یعنی سه مرتبه با یک شیوه فریب خورده‌اند و مورد اخاذی قرار گرفته‌اند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: متاسفانه بعضی از شهروندان ما دقت و احتیاط لازم را در حوزه مجازی ندارند و برای همین مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. عدم توجه و دقت نسبت به آموزش‌هایی که در رسانه ملی ارایه می‌شود باعث می‌شود تا چنین اتفاقاتی برای بعضی از شهروندان رخ بدهد.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که بستر اطلاع رسانی‌های پلیس فتا شبکه‌های مجازی و صدا و سیما و رسانه‌هایی از این دست هستند. اما بسیاری از شهروندان به این اطلاع رسانی‌هایی که توسط پلیس فتا در رسانه‌ها انجام می‌شود توجهی ندارند. این شهروندان یا به طور کلی رسانه‌ها را رصد نمی‌کنند یا اینکه رسانه‌های دیگری را برای دیدن انتخاب کرده اند. آن رسانه‌های دیگری که بعضی از شهروندان ما برای دیدن انتخاب می‌کنند هم دارای محتوای آموزشی در رابطه با جرایم حوزه سایبری نیستند. برای همین این دسته از شهروندان ما آگاهی‌های مربوط به جرایم و کلاهبرداری‌های فضای مجازی را دریافت نمی‌کنند و به راحتی در دام کلاهبرداران می‌افتند.
 
مرجع : پلیس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۶۱۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما