۰

راه‌اندازی سامانه ایرانی معاملات بورس به دولت بعد واگذار شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۸
راه‌اندازی سامانه ایرانی معاملات بورس به دولت بعد واگذار شد
راه‌اندازی سامانه ایرانی معاملات بورس به دولت بعد واگذار شد

آی‌تی‌من-  روح‌الله دهقان در پاسخ به این پرسش که نرم‌افزار ایرانی معاملات بورس در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی به کار گرفته می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر مرحله نهایی تولید و تست سامانه معاملات ایرانی بورس قرار دارد و بعد از این مرحله وارد فاز پیاده‌سازی می‌شود.

وی افزود: در یک فرایند همکاری با سازمان بورس و بورس‌های مختلف، هماهنگی‌هایی لازم است تا فرایند استقرار نرم‌افزار انجام شود و در صورت انجام این مرحله تا آخر سال جاری بخشی از معاملات یکی از بازارهای بورس مربوط به اوراق بدهی روی این سامانه ایرانی انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد اینکه آیا سامانه ایرانی معاملات بورس محصول طراحی داخلی است و یا اینکه چارچوب آن از سامانه‌های خارجی گرفته شده است، عنوان کرد: طراحی این سامانه محصول کار مشترک شرکت توسعه فناوری پیشرفته رادین بورس است که یک شرکت مشترک بین شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و دانشگاه تهران است و نزدیک به 3 سال روی این نرم‌افزار کار شده است.

دهقان در مورد اینکه آیا سامانه ایرانی معاملات بورس ظرفیت پاسخگویی به حضور گسترده مردم در بورس را دارد، گفت: ظرفیت پاسخگویی بازارها در سامانه معاملات به گونه‌ای طراحی شده که بتواند معاملاتی مانند استقبال سال 99 مردم از بورس را به راحتی پاسخ دهد و این سامانه ظرفیت 100 میلیون سهامدار را دارد که به همه تراکنش‌ها پاسخ دهد و طراحی نرم‌افزار کاملاً تولید داخلی بوده و به همین خاطر مزایایی مانند بومی‌بودن دارد. از طرفی، به سامانه‌های خارجی به دلیل تحریم دسترسی نداشتیم.

وی گفت: حدود 15 نفر از متخصصان فناوری بورس به مدت سه سال تمام وقت روی سامانه ایرانی معاملات کار کرده‌اند و بستگی به اینکه روال‌های انجام شده به خوبی پیش رود، امیدواریم تا پایان سال بخشی از معاملات بازار یعنی معاملات عمران و بدهی روی این سامانه انجام شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در مورد اینکه آیا ارتباط سامانه ایرانی معاملات با سایر سامانه‌های پیش از معاملات و پس از معاملات فراهم شده است، گفت: در فرایند استقرار این سامانه ارتباط با سایر سامانه‌ها و اتصالات پیش از معاملات و بعد از معاملات فراهم می‌شود.

دهقان در مورد اینکه با توجه به روش‌های جدید معاملات مانند معاملات الگوریتمی‌و یا خرید و فروش با رمز ارزها آیا این سامانه پاسخگو خواهد بود، عنوان کرد: معاملات الگوریتمی‌در سامانه ایرانی قابل انجام است، اما معاملات به وسیله رمز ارزها نیاز به تهیه دستورالعمل‌هایی دارد، در عین حال ظرفیت برای سامانه ایرانی فراهم شده است، اما برای انجام معامله نیاز به تهیه دستورالعمل توسط نهاد ناظر و پیاده‌سازی و طراحی دستورالعمل‌های مرتبط دارد، اما از نظر ظرفیت هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: ارتباط سامانه معاملات بورس با سامانه‌های پس از معاملات در فرایند استقرار مشخص می‌شود؛ مثلاً اگر یک فرد یا یک شرکت ممنوع‌المعامله باشد، سامانه به راحتی تشخیص می‌دهد و این سامانه ایرانی معاملات بورس براساس جدیدترین فناوری روز دنیا طراحی و پیاده‌سازی شده است که قابل استفاده بورس‌های داخلی و فعلاً فقط برای بورس‌های اوراق خواهد بود.  مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اظهار داشت: برای معاملات بورس کالا و یا بورس انرژی فعلاً در محدوده طراحی سامانه پیش‌بینی نشده است.

 
مرجع : فارس
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۶۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما