۰

تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار موبایل

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۱
تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار موبایل
تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار موبایل

آی‌تی‌من- از اوایل سال با پررنگ شدن قضیه انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از بازارها انتظار داشتند که نتیجه انتخابات روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد و به سرعت شاهد تغییراتی در بازار باشیم.

بر این اساس سری به بازار زدیم تا ببینیم که تاثیر انتخابات ریاست جمهوری و نتایج آن در روزهای نخستین پس از برگزاری آن چه بوده است.

بر خلاف تصور، شاهد بازاری بدون هیاهو و تقریبا کساد بودیم.

بر این اساس با چند نفر از فروشندگان صحبت کردیم و دلیل این کسادی و بی‌تحرکی عجیب بازار را جویا شدیم.

به گفته فعالان بازار، از شب عید و شروع تعطیلات تا نیمه‌های فروردین بازار مثل هر سال کم رونق بود و همانند همیشه اردیبهشت و خرداد ماه به دلیل شروع سال و برگزاری امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، بازار خیلی شلوغ نیست؛ اما امسال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز بر این کسادی بی‌تاثیر نبود.

فعالان بازار می‌گویند، بسیاری از کاربران منتظر برگزاری انتخابات بودند و تصور تعداد زیادی از افراد بر این بود که ممکن است نتایج بر بازار اثر گذاشته و موجبات کاهش قیمت را فراهم کند.

اما بعد از انتخابات دقیقا چه اتفاقاتی دربازار موبایل افتاد؟ یک روز بعد از برگزاری انتخابات و پس از اعلام نتایج، قیمت‌ها تحت تاثیر بازار سکه و ارز، با کاهش کمی همراه شد و این تغییرات قیمتی بیشتر از چند ساعت ادامه نداشت و همه قیمت‌ها به سرعت به کانال قبلی برگشت.

این در حالی بود که انتظارها بر تغییرات ناگهانی و زیاد بود، اما این اتفاق نیفتاد و به سرعت شاهد بازگشت قیمت‌ها به روزهای قبل بودیم.

اما بازاریان معقدند که اگرچه انتظار می‌رفت انتخابات این دوره ریاست جمهوری روی قیمت‌ها تاثیر بگذارد اما بیشتر از انتخابات، مذاکرات برجام و نتایج آن است که سرنوشت بازار را تعیین می‌کند.

بر این اساس نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان هم دست نگه داشته‌اند تا ببینند آیا توافقات برجام صورت می‌گیرد.

بر این اساس بیشتر کسادی بازار، مربوط به برجام و نتایج آن است.

فعالان بازار می‌گویند هم‌اکنون جنس در بازار زیاد است، اما از آنجا که مشخص نیست که تا یکی دو هفته آینده چه اتفاقی قرار است، دست نگه داشته‌اند؛ چرا که هر نتیجه‌ای که این موضوع داشته باشد، روی بازار آنها تاثیر می‌گذارد.

حتی واردات قطعات الکترونیکی و گوشی‌های موبایل نیز به حالت تعلیق درآمده و ثبت سفارش‌ها به حداقل میزان خود رسیده و همه‌ و همه تحت تاثیر نتایج برجام است.

از آنجا که امیدهایی در رابطه با توافقات برجام وجود دارد، باعث شده تا بسیاری برای خرید دست نگه دارند و انتظار دارند که این توافقات قیمت‌ها را به شکل محسوسی کاهش دهد.

فروشندگان هم از یک سو امیدوارند با نتایج مثبتی که از این گفتگوها حاصل خواهد شد، بسیاری از تحریم‌ها برداشته شده و واردات همه کالاها و نیز گوشی‌های موبایل تسهیل شود و به این ترتیب بازار رونق بگیرد. 

اما از سوی دیگر نگرانی‌هایی نیز در رابطه با عدم توافقات وجود دارد که همین موضوع باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار و واردکنندگان دست نگه دارند؛ زیرا در این صورت ممکن است قیمت‌ها بالا رفته و اگر در حال حاضر اقدام به فروش‌ کلان کنند ممکن است نتوانند کالایی جایگزین کنند.

بر این اساس هم‌اکنون بازار بیشتر تحت تاثیر نتایج برجام است و نه تنها کاربران، بلکه بازاریان هم منتظر تغییرات خوبی در همه بازارها و از جمله بازار موبایل کشور هستند.

با این حال هر اتفاقی روی بازار تاثیر گذار است و با هر اظهار نظری از سوی دولتمردان، بازار به سرعت دستخوش تغییر می‌شود.

حالا با گذشت تقریبا دو هفته از برگزاری انتخابات، شاهد افزایش قیمت‌ گوشی هستیم که در گوشی‌های بالارده قیمت‌ها با دو تا سه میلیون هم می‌رسد و در گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌تر این افزایش قیمت به چند صد هزار تومان می‌رسد.

با این حال هنوز مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و معلوم نیست که تا به سرانجام رسیدن برجام آیا این بازار با تغییراتی روبه‌رو خواهد شد یا خیر.

با این حال از دیروز با اجرای قانون جدید مبنی بر رجیستری ساعت‌های هوشمند و موبایل‌واره‌ها شاهد افزایش قیمت این دستگاه‌ها نیز در بازار هستیم.
 
مولف : ساحره چمنی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۷۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما