۰

حقوقدانان: شکایت ترامپ از شبکه‌های اجتماعی شکست خواهد خورد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۰
حقوقدانان: شکایت ترامپ از شبکه‌های اجتماعی شکست خواهد خورد
حقوقدانان: شکایت ترامپ از شبکه‌های اجتماعی شکست خواهد خورد

آی‌تی‌من-  رییس جمهور پیشین آمریکا که پس از حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه امسال و به دلیل ترس از ترویج خشونت از سوی او، حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب معلق شده، چهارشنبه گذشته چند طرح دعوی سنخی (گروهی) در دادگاه فدرال میامی علیه این سه شرکت مطرح کرد.

ترامپ در این شکایات مدعی شده که تعلیق حساب کاربری او، ناقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده است. این در حالی است که هر سه شرکت یاد شده خصوصی هستند و مقررات متفاوتی بر آنها حکم‌فرماست.

پل برت، نایب رییس مرکز کسب‌وکارها و حقوق بشر دانشگاه نیویورک در این رابطه می‌گوید: ترامپ موضوع متمم اول قانونی اساسی را کاملا اشتباه متوجه شده است. این متمم قانونی مربوط به سانسور دولتی و آزادی بیان است و شرکت‌های خصوصی را از مدیریت محتوا روی پلتفرم‌های‌شان منع نمی‌کند.

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، بر اساس بند 230 قانون شایستگی ارتباطات مصوب سال 1996، تا زمانی که «حسن نیت» داشته باشند، مجاز به مدیریت خدمات‌شان به نحو دلخواه هستند. این قانون به طور کل، شرکت‌های اینترنتی را از مسوولیت محتواهایی که کاربران‌شان منتشر می‌کنند، مبرا می‌داند.

اما ترامپ و سایر محافظه‌کاران، همیشه این بحث را مطرح می‌کنند که توییتر، فیس‌بوک و سایر پلتفرم‌های شبکه اجتماعی، از این محافظت قانونی سوءاستفاده می‌کنند و باید مصونت آنها لغو، یا حداقل با توجه به تامین الزامات تدوین شده از سوی دولت، به آنها اعطا شود.

هر سه شکایت مطرح شده خواستار پرداخت خسارات به مبلغی نامشخص، اعلام خلاف قانون اساسی بودن بند 230 و بازگرداندن حساب‌های کاربری ترامپ و سایر شاکیان شده است؛ یعنی چندین نفر دیگر که پست‌ها و حساب‌های کاربری‌شان حذف شده.

اریک گلدمن، استاد حقوق دانشگاه سانتاکلارا در کالیفرنیا، که بیش از 60 شکایت شکست خورده مشابه در چند دهه اخیر مربوط به حذف یا تعلیق حساب‌های کاربری را بررسی کرده‌ است، می‌گوید که شکایات ترامپ به جایی نخواهد رسید.

وی می‌افزاید: در همه این شکایات به مواردی مشخص مانند متمم اول استناد شده و هیچ کدام به جایی نرسیده است. شاید ترامپ برگ تازه‌ای در آستین داشته باشد که شکایت‌اش را با سایرین متفاوت کند؛ هرچند من بعید می‌دانم.

گلدمن می‌گوید: احتمال دارد که ترامپ از این شکایات، فقط جلب توجه را مدنظر قرار داده باشد.

ترامپ سال گذشته و در دوران ریاست جمهوری‌اش، دستوری اجرایی برای به چالش کشیدن بند 230 قانون شایستگی ارتباطات صادر کرده بود.

گلدمن می‌گوید: او همیشه می‌خواسته که به پایگاه هوادارانش این پیام را بفرستد که به نیابت از آنان در حال مقابله با غول‌های فناوری شیطانی سیلیکون ولی است.

ویرا آیدلمن، وکیل اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا نیز این شکایات را بی ارزش می‌خواند و می‌گوید: پلتفرم‌های بزرگ، ماهیت خصوصی دارند و برخوردار از حق کنترل آنچه منتشر می‌کنند، هستند.

وی می‌افزاید: ادعای ترامپ مبنی بر اینکه پلتفرم‌های اجتماعی، به فشار دولت برای  مدیریت محتوای‌شان واکنش نشان داده‌اند، بی‌اساس است.
 
کد مطلب : ۲۷۶۷۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما