۰
در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور مطرح شد

نصر تهران: خسارت شرکت‌های فاوا ناشی از قطعی برق جبران شود

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۵
نصر تهران: خسارت شرکت‌های فاوا ناشی از قطعی برق جبران شود
نصر تهران: خسارت شرکت‌های فاوا ناشی از قطعی برق جبران شود

آی‌تی‌من- در این نامه که روز 16 تیرماه با امضای حسین اسلامی، رییس هیات مدیره نصر تهران خطاب به معاون اول رییس جمهور نوشته شده، با استناد به ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار، خواسته شده که صنایع تولیدی فناوری اطلاعات از قطعی‌های احتمالی برق معاف شوند یا اینکه به منظور تعیین سازوکار، تقویم و تامین منابع جبران زیان وارده به فعالان صنفی ناشی از قطعی برق، دستوری صادر شود.

متن نامه مذکور به این شرح است:
«با عنایت به خاموشی‌های گسترده اخیر و صدمات ناشی از آن به صنایع تولیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات و عطف به مصاحبه مورخ 15/4/1400 جنابعالی مبنی بر اولویت‌دهی به قطع برق واحدهای صنعتی، به استحضار می‌رساند بر اساس ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار «واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابرات قرارداشته باشند» و همچنین در ادامه «هرگاه دولت به دلیل کمبودهای مقطعی به شرک‌تهای عرضه کننده برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد موقتا جریان برق یا گاز یا خدمات مخابراتی واحدهای تولیدی متعلق به شرکت‌های خصوصی و تعاونی را قطع کنند، موظف است نحوه جبران خسارت‌های وارده به این شرکت‌ها ناشی از تصمیم فوق را نیز تعیین و اعلام کند»

ماهیت فناوری اطلاعات و ارتباطات به شکلی است که قطعی‌های مستمر برق، خسارات زیان بار و گاها غیرقابل جبرانی به زیرساخت‌های آن تحمیل می‌کند. به علاوه، نظر به اینکه صنایع تولیدی فناوری اطلاعات در حکم موتور پیشران سایر صنایع و خدمات فراگیر ملی می‌باشند، اختلال در فعالیت ایشان (ناشی از قطعی‌های مکرر برق) صدمات مضاعفی به زیرساخت‌های حیاتی کشور از جمله سامانه‌های عمومی ‌دولت الکترونیک وارد می‌نماید.

لذا خواهشمند است با تجدید نظر در تصمیم مذکور، این صنایع را از اولویت برنامه قطع برق خارج فرمایید. چنانچه بنا بر مصالح کلان نظام، ذیل مصوبات شورای عالی امنیت ملی، ناگزیر از اقدام می‌باشید، مستدعی است با رجوع به الزام ماده 25 قانون صدرالاشاره، دستور مقتضی به منظور تعیین سازوکار، تقویم و تامین منابع جبران زیان وارده به فعالان صنفی را صادر فرمایید.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، به‌عنوان بزرگترین تشکل فراگیر مردم نهاد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و پوشش دهنده طیف وسیعی از صنایع مستقر در پارک‌های فناوری، مناطق ویژه، شهرک‌های صنعتی و... آمادگی دارد به نمایندگی از تولیدکنندگان سخت‌افزار، نرم افزار، محتوا و اقلام زیرساختی این صنعت؛ در هماهنگی با دولت محترم، تمهیدات لازم را به عمل آورد.»

در همین رابطه، عضو هیأت مدیره و عضو کارگروه حمایت از تولید  نصر تهران گفت: قطعی‌های مکرر و خارج از برنامه خسارات جبران ناپذیری به صنعت فاوا کشور وارد کرده است.

آیدین عدالت افزود: به طور مثال در منطقه ویژه پیام که توسط وزارت ICT اداره می‌شود و تعداد زیادی از تولیدکنندگان تجهیزات زیرساختی فاوا در آن حضور دارند، قطع برق طبق برنامه اعلام شده وزارت نیرو انجام نشده است. علاوه‌بر آن همزمان با قطعی برق، انشعاب آب و دسترسی مخابراتی شامل تلفن و پهنای باند اینترنت نیز به واحدهای صنعتی قطع شده است.

عضو هیأت مدیره‌ نصر تهران همچنین گفت: فارغ از ساعت‌های دسترسی نداشتن شهروندان به سرویس‌های زیرساخت شبکه و مخابرات، به دلیل شرایط خاص صنایع تولیدی، تجهیزات یک فرآیند تولیدی الکترونیکی یا پلاستیک کاری پس از وصل مجدد جریان برق، به تلاش و هزینه‎ زیادی جهت راه‌اندازی مجدد نیاز دارد. این در حالی است که بسیاری از دستگاه‎ها در همین روند دچار صدمات فیزیکی شده یا کلا غیرقابل استفاده می‌شوند.

این عضو کارگروه حمایت از تولید، سردرگمی‌‌ نیروی انسانی در مناطق صنعتی را از دیگر مشکلات صنایع دانست و افزود: به دلیل عدم اعلام قبلی قطع برق، صاحب کارخانه نمی‌داند در چه زمانی می‌تواند نیروهایش را مرخص کند یا پس از قطع برق چقدر باید منتظر بماند تا دوباره امکان بازگشت به کار فراهم شود.
 
 
کد مطلب : ۲۷۶۸۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين