۰
رییس رگولاتوری پایانه‌های فروشگاهی سازمان مالیات اعلام کرد

الزام داشتن تیم IT برای تاسیس شرکت‌های معتمد مالیاتی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۷
الزام داشتن تیم IT برای تاسیس شرکت‌های معتمد مالیاتی
الزام داشتن تیم IT برای تاسیس شرکت‌های معتمد مالیاتی

آی‌تی‌من- کوروش محمدی، با بیان اینکه سامانه مؤدیان عملیاتی و کارپوشه‌های آن بارگذاری شده است، گفت: در حال حاضر روزانه 6 تا 7 میلیون صورتحساب برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود، لازم به ذکر است که اطلاعات صورتحساب‌های مؤدیان از سمت پایانه‌های متعددی همچون دستگاه‌های پوز، دفاتر پیشخوان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه اینترنتی، سامانه تدارک الکترونیک دولت، سامانه جامع تجارت و غیره به سامانه مؤدیان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گزارش اسناد و تراکنش‌های فروش دستگاه‌های پوز دریافت و ضبط می‌شود، افزود: این گزارش‌ها برای اظهارنامه مالیاتی سال بعد مورد ارزیابی و بررسی سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، اما به علت اینکه ثبت عملکرد مؤدیان در سال 1400 از نیمه سال آغاز شده است، ممکن است محاسبات آن بیش از یک سال مالیاتی به طول بیانجامد.

محمدی با بیان اینکه در روزهای آتی فراخوان ثبت‌نام فعالان اقتصادی در سامانه مؤدیان را خواهیم داشت، گفت: بنابراین مشکلات اجرایی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی مرتفع شده است و به زودی این سامانه برای ثبت‌نام عمومی‌به شکل گسترده برای مردم معرفی خواهد شد.
تحول نظام مالیاتی با ورود شرکت‌های «معتمد مالیاتی»
رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سامانه مؤدیان با بیان اینکه شرکت‌های معتمد مالیاتی در حقیقت بازوی اجرایی سازمان امور مالیاتی در زمینه پیاده‌سازی سامانه مؤدیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی هستند، تصریح کرد: «آموزش به مؤدیان و بنگاه‌های اقتصادی»، «ارایه مشاوره فنی»، «جمع‌آوری و استانداردسازی اطلاعات مالیاتی»، «توانمندسازی مؤدیان برای تهیه اظهارنامه مالیاتی»، «نصب و راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی» و «اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات مالیاتی» از جمله خدمات شرکت‌های معتمد به مؤدیان مالیاتی است.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک، تمام وظایف غیرحاکمیتی سازمان امور مالیاتی توسط شرکت‌های معتمد انجام خواهد شد، عنوان کرد: به زودی شیوه محاسبه مالیات از مؤدیان و فعالان اقتصادی به شکل هوشمند، ضابطه‌مند و عادلانه انجام خواهد شد و در این راستا این شرکت‌ها نقش محوری ایفا خواهند کرد.
شرکت‌های معتمد مالیاتی چه وظایفی دارند؟
محمدی با بیان اینکه در حال حاضر به شرکت‌های معتمد مالیاتی مجوزهای متنوعی ارایه می‌شود، گفت: اولین نوع مجوز برای شرکت‌هایی است که داده‌های صورتحساب الکترونیکی مؤدیان را تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کنند.

رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سامانه مؤدیان افزود: این شرکت‌ها همچنین به عنوان یک مشاور خبره مالیاتی همراه مؤدیان هستند تا به آنها آموزش و مشاوره لازم را بدهند و علاوه بر این وظیفه پشتیبانی از تجهیزات پایانه‌های فروشگاهی را بر عهده دارند.

محمدی با بیان اینکه تشخیص میزان مالیات بر درآمد هر شخص حقیقی و حقوقی توسط ممیزان سازمان امور مالیاتی و بر اساس اظهارنامه‌های شخص صورت می‌گیرد، گفت: کار شرکت‌های معتمد به یک مرحله پیش از تهیه اظهارنامه مربوط می‌شود، یعنی این شرکت‌ها موظف هستند از صحت آماده‌سازی دفاتر، اسناد و مدارک مؤدیان اطمینان حاصل کنند.

وی با بیان اینکه حسابداری و حسابرسی صورت گرفته توسط فعالان اقتصادی بعضاً بدون ضابطه و غیر دقیق است و حتی برخی مشاوران مالیاتی نیز از صلاحیت کافی برخوردار نیستند، گفت: رسالت شرکت‌های معتمد مالیاتی این است که چنین رویه‌های غلط و نادرستی را اصلاح کنند.
مؤدیان به شرکت‌های معتمد مراجعه کنند
وی با بیان اینکه دومین نوع مجوز برای شرکت‌هایی است که صرفاً امکان آموزش و مشاوره به مؤدیان را دارند، خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی، مؤدیان حقیقی و حقوقی را از طریق مؤلفه‌های مختلفی ارزیابی می‌کند که آیا به تنهایی صلاحیت تهیه اظهارنامه و صورتحساب مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده را دارند یا خیر.

محمدی با بیان اینکه اگر مؤدیان صلاحیت و دانش لازم را نداشته باشند باید به شرکت‌های معتمد مراجعه کنند، گفت: به زودی استفاده از خدمات شرکت‌های معتمد مالیاتی برای مؤدیان اجباری خواهد شد و فقط در صورتیکه برای سازمان امور مالیاتی محرز شود که مؤدی به تنهایی توانایی رعایت استانداردهای مالیاتی را دارد، از مراجعه به شرکت‌های معتمد معاف خواهد شد.

رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سامانه مؤدیان با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه مؤدیان مالیاتی و نیز شروع به کار شرکت‌های معتمد مالیاتی به میزان قابل توجهی مسیر فرار مالیاتی در کشور مسدود خواهد شد، گفت: هر مؤدی که به تکالیف قانونی خود به نحو احسن عمل کند مشمول پاداش و مزایای قانونی خواهد شد، به عنوان مثال ماهانه 6 میلیون تومان از مالیات بر ارزش‎افزوده پرداختی وی عودت داده می‌شود.
شرایط اخذ مجوز تأسیس شرکت معتمد
محمدی با بیان اینکه افرادی که قصد کسب اطلاع راجع به شرایط تأسیس شرکت‌های معتمد را دارند، می‌توانند به سایت تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند، گفت: با توجه به نوع مجوز دریافتی، صلاحیت متقاضی بر اساس تجربه، دانش و داشتن نیروی متخصص فنی توسط سازمان امور مالیاتی سنجیده می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها داشتن تیم فنی متخصص در حوزه آی‌تی است، چراکه این شرکت‌ها باید به مباحث مرکز داده‌ اطلاعات آشنایی کامل داشته باشند تا به نحو احسن بتوانند صورتحساب مالیاتی مؤدیان را تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارایه کنند.

رییس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی سامانه مؤدیان در پایان با بیان اینکه برخی شرکت‌هایی که مجوز گرفته‌اند اکنون به شکل کنسرسیوم جمعی در حال فعالیت هستند، گفت: درآمدهای این شرکت‌ها بر اساس تعرفه‌های مصوب سازمان امور مالیاتی بود و هزینه این خدمات به گونه‌ای در نظر گرفته شده که برای اقشار متوسط جامعه کاملاً قابل استفاده باشد.
 
مرجع : فارس
کد مطلب : ۲۷۷۰۳۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين