۰
پرونده‌ای که می‌تواند آینده هوش مصنوعی را متحول کند

شکایت از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض حق کپی

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
شکایت از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض حق کپی
شکایت از مایکروسافت و OpenAI به دلیل نقض حق کپی

آی‌تی‌من-  مایکروسافت، زیرمجموعه‌اش GitHub و شریک تجاری‌اش OpenAI در یک دعوای دسته جمعی مورد هدف قرار گرفته‌اند که ادعا می‌کند ایجاد دستیار برنامه‌نویسی مجهز به هوش مصنوعی Copilot  گیت‌هاب توسط این شرکت‌ها بر «دزدی نرم‌افزاری در مقیاسی بی‌سابقه» متکی بوده است. این پرونده در مراحل اولیه خود است؛ اما می‌تواند تأثیر زیادی بر دنیای هوش مصنوعی به جا بگذارد. زیرا بسیاری از شرکت‌ها با استفاده از آموزش نرم‌افزارهای یادگیری ماشین با استفاده از داده‌های محافظت شده با حق کپی، ثروت‌های هنگفتی را به جیب می‌زنند.

سیستم Copilot که در ژوئن سال 2021 از سوی گیت‌هاپ رونمایی شد، با استفاده از کد‌های جمع‌آوری شده از روی وب آموزش داده شده است؛ در حالی که استفاده مجدد از بسیاری از این کدها، نیازمند مجوز از سازندگان آنها بوده است. حالا مشخص شده است که Copilot بخش‌های بزرگی از کدهای دارای مجوز را بدون تایید استفاده کرده است.

ماتیو باتریک، برنامه نویس و وکیل، که با کمک موسسه حقوقی جوزف ساوری مستقر در سانفرانسیسکو این شکایت را مطرح کرده است، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: ما قانونی بودن Copilot  را به چالش می‌کشیم. این اولین قدم در سفری طولانی است. تا آنجا که می‌دانیم، این اولین مورد شکایت گروهی در ایالات متحده است که شیوه آموزش و خروجی سیستم‌های هوش مصنوعی را به چالش می‌کشد؛ اما آخرین آنها نخواهد بود. سیستم‌های هوش مصنوعی از قانون مستثنی نیستند. کسانی که این سیستم‌ها را ایجاد و راه اندازی می‌کنند باید پاسخگو باقی بمانند.

البته این شکایت جمعه گذشته مطرح شده و دادگاه هنوز شکایت گروهی برنامه نویسانی را که ادعا شده آسیب دیده‌اند، تأیید نکرده است. 

مایکروسافت و OpenAI تنها شرکت‌هایی نیستند که برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی خود، از مطالب دارای حق کپی استفاده می‌کنند. بسیاری از برنامه‌های هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر، مانند برنامه منبع باز Stable Diffusion، دقیقاً به همین روش ایجاد شده‌اند. شرکت‌های پشت این برنامه‌ها اصرار دارند که استفاده آنها از این داده‌ها در ایالات متحده توسط دکترین استفاده منصفانه پوشش داده می‌شود. اما کارشناسان حقوقی می‌گویند که این امر با به دور از قانون همراه بوده و دعوی قضایی مانند دعوای دسته جمعی باتریک می‌تواند وضعیت موجود را تغییر دهد.
 
کد مطلب : ۲۸۰۱۷۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما