۰
دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک مطرح کرد:

درخواست از مدعی‌العموم برای صیانت از کودکان در فضای مجازی

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۳
درخواست از مدعی‌العموم برای صیانت از کودکان در فضای مجازی
درخواست از مدعی‌العموم برای صیانت از کودکان در فضای مجازی

آی‌تی‌من- محمود عباسی با بیان اینکه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار داریم در اجرای سند ملی صیانت از کودکان در قبال آسیب‌های فضای مجازی اقدام عاجلی انجام دهند، اظهار کرد: یکی از نمونه عدم التزام شرکت گوگل به مسوولیت اجتماعی و رعایت حقوق کودکان، سهولت دسترسی کودکان به صفحات پورنوگرافی است.

وی ادامه داد: امروزه کودکان صرفاً با یک جست‌وجوی ساده می‌توانند به تصاویر مستهجن دست پیدا کنند که به طور خاص وفق کنوانسیون حقوق کودک و پروتکل اختیاری فروش، فحشا و هرزه نگاری که جمهوری اسلامی‌ایران نیز بدان پیوسته، ممنوع اعلام شده است. با شیوع و پاندمی‌کرونا طی دو سال اخیر شاهد افزایش حضور و مشارکت کودکان در فضای مجازی هستیم که چالش‌ها و آسیب‌های بیشتری را نمایان کرده است.
وی معتقد است که همه دولت‌ها و نهادها بایستی برای پاسداشت و صیانت از حقوق و کرامت انسانی کودکان و نوجوانان که قشری آسیب‌پذیرند دست در دست هم دهند و برای حمایت و صیانت از کودکان در مقابل آسیب‌های اجتماعی اقدام عاجلی انجام دهند.

این حقوقدان با بیان لزوم اجرای سند ملی صیانت از حقوق کودکان در قبال آسیب‌های فضای مجازی، گفت: این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و میلیون‌ها کودک در معرض آسیب‌های ناشی از فضای مجازی هستند. این مهم یک تکلیف قانونی است و همه وظیفه داریم به صیانت از حقوق کودکان بپردازیم.

وی با بیان اینکه ۲۳ میلیون از جمعیت ما را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: در زمانه‌ای که شاهد رفتار دوگانه غرب در اجرای موازین حقوق بشر هستیم و متأسفانه غربی‌ها به حداقل‌های حقوق بشر در قبال کودکان و نوجوانان رحم نمی‌کنند وظیفه و رسالت ما سنگین‌تر می‌شود که با اتکا به داشته‌های خود برای صیانت از حقوق کودکان گام برداریم. در اقدام گوگل شاهد رفتار متعارض و دوگانه‌ای هستیم که موجب شگفتی است. گوگل در اقدام اخیر خود برنامه‌های مفید و علمی‌کودکان را مسدود و برنامه‌های پورنوگرافی و هرزه نگاری را آزاد گذاشته است. این موضوع نقض آشکار موازین بین المللی حقوق بشر و حقوق کودک است.

به گفته عباسی، پروتکل خرید و فروش و هرزه نگاری کودکان همانند پیمان نامه حقوق کودک از جمله کنوانسیون‌هایی است که قاطبه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ‌ایران را پذیرفته‌اند و ضمانت اجراهای لازم برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، ادامه داد: خوشبختانه قانونگذار ما با تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان گام‌های بلندی در جهت صیانت از حقوق کودکان در قبال بزه دیدگی فضای مجازی برداشته و تکالیف دستگاه‌ها در این زمینه بسیار روشن است. از دادستان‌های عمومی ‌و انقلاب سراسر کشور به عنوان مدعی‌العموم و از پلیس فتا انتظار داریم برنامه عاجلی برای صیانت از مخاطرات فضای مجازی در قبال کودکان طراحی و تدوین کنند.

عباسی با تاکید بر اینکه حق دسترسی به اینترنت و فضای مجازی در زمره حقوق طبیعی آحاد بشر مشمول قواعد آمره‌ای است که وفق آن همه انسان‌ها باید بتوانند با هدف استفاده از آزادی بیان و دسترسی به حقوق اساسی بشر به اینترنت دسترسی داشته باشند، گفت: امروزه فضای مجازی در تعاملات بشری حرف نخست را می‌زند، چراکه جهان امروز در معرض دگرگونی، تغییر و تحولات فزایندها قرار دارد، و حرکت به سوی هم ریختن نظام‌ها و مرزبندی‌های موجود. رسانه‌های ارتباط جمعی مجازی، در عصر حاضر نقش عمده و مهمی ‌را در عرصه تغییر و تحولات اجتماعی بر عهده دارند و این ارتباطات منشأ بسیاری از تحولات معاصر، راهنما و کنترل کننده جریان‌ها و تحولات در جهان محسوب می‌شوند.

 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۷۷۱۲۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين